معمار 98

پل های زیبای جهان جلوه ای از هنر زیبای معماری در طبیعت

پل های زیبای جهان

پل های زیبای جهان

معمولا پل ها برای اتصال دو نقطه ی دور از هم و یا جابجا شدن از یک نقطه به نقطه ی دیگر احداث می شوند و این جابجایی ها را تسهیل می کنند. در جهان ما پل های بسیار زیبایی به دست بشر ساخته شده است که تصاویر و مناظر زیبایی را خلق کرده اند. پل ها نیز جلوه ای با شکوه از زیبایی هنر معماری های بشر به شمار می آید.

انسان های باستان پل ها را نمادی از ارتباط معجزه آسا بین دو مکان به ظاهر دوردست و یا جدای از هم می دانستند لذا برای ساخت پل ها زمان و هنر زیادی را صرف می کردند. گاه پل ها برای ما فرصتی فراهم می آورند تا آب های خروشان زیر آن ها را از نمای بالا ببینیم و گاه سبب می شوند جنگلی انبوه را از نمایی دیگر نظاره گر باشیم. با ما باشید تا با ۱۲ پل بسیار زیبا و ساخته ی دست بشر آشنا شویم… پل های زیبای جهان

 

۱.پل ور پون دو گار ، فرانسه

پل های زیبای جهان

در پشت هر پل با شکوه ، تاریخی درخشان نهفته است; با عبور از رودخانه گاردون در جنوب فرانسه ، این طاقهای سه لایه که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند واقعاً چشم اندازی بی نظیر را خلق کرده اند. این بنا برای آوردن آب به شهر مجاور در قرن اول میلادی ساخته شده است و حتی پس از فروپاشی امپراتوری روم دست نخورده و قابل استفاده باقی مانده است زیرا به عنوان یک پل برای گرفتن عوارض عمل می کرد.

 

۲. پل آزادی در بوداپست ، مجارستان
پل های زیبای جهان

شهر بوداپست در کشور مجارستان پر از جاذبه های دیدنی چشم نواز است; به ویژه هنگامی که چشم خود را به پل عجیب Kelly Green Liberty می اندازید; نمایانگر معماری قابل توجه نئو گوتیک است که بر افق شهر حاکم است.; در زمانی که در حال بازدید از این گوهر اروپای شرقی هستید ، حتما در امتداد رودخانه دانوب که دو شهر بودا و آفت را از هم جدا کرده است قدم بزنید.

 

۳. پل کینتای در ایواکانی ، ژاپن
پل های زیبای جهان

این پل که دارای قوس چوبی و سنگی است در سال ۱۶۷۳ در شهر ایواکانی ژاپن ساخته شد; این پل دارای پنج قوس بسیار زیبا و خیره کننده است و جای تعجب ندارد که یکی از برجسته ترین نقاط دیدنی ژاپن به شمار می آید.

 

۴. پل Foresthill در آبرن ، کالیفرنیا
پل های زیبای جهان

این پل جاده ای در آبرن ایالت کالیفرنیا از رودخانه آمریکایی و همچنین کوهپایه های سیرا عبور می کند. این شهر دارای بالاترین عرشه پل در کالیفرنیا است. عابران پیاده مجاز به عبور از آن در هر دو جهت هستند و چند مسیر پیاده روی این پل وجود دارد که آن را به یک مکان گردشگری محبوب برای دیدنی های عالی تبدیل می کند. رنگ سبز زیبای پل نیز جذابیت بیشتری به آن می بخشد.

 

۵. پل سیدنی در بندر سیدنی ، استرالیا

پل های زیبای جهان
پل سیدنی یکی از زیباترین دیدنی های کشور استرالیا به شمار می آید; سالانه هزاران نفر از این پل و منظره ی آن دیدن می کنند;این پل نیز با یک قوس فولادی بسیار زیبا در مقابل خانه ی معروف اپرا ساخته شده است. این پل ششمین پل طاقی یا قوس دار جهان است.

 

۶. پل گلدن گیت در سان فرانسیسکو ، کالیفرنیا

پل های زیبای جهان
مناظر زیبای این پل ، مردم خون گرم این منطقه و همچنین جذابیت های سنگ های بی نظیر و تاریخ فرهنگی این پل سبب جذب گردشگران بیشماری از جهان شده است; شاید زیباترین سازه ی دست بشر برای شکافتن سقف آسمان و عبور از ابرها،پل گلدن گیت باشد; از فواصل بسیار دور نیز این پل را می توان مشاهده نمود; این پل در زمان ساخت یعنی سال ۱۹۳۷ طولانی ترین و بلندترین پل معلق جهان به شمار می آمد.

 

۷. پل معلق Dachstein در اتریش

پل های زیبای جهان
به نظر می رسد که این پل معلق در ابرها شناور است; و ممکن است از آنجا که بیش از ۲۷۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است واقعا اینگونه به نظر برسد;
این پل به “پل راهی برای پوچی” نیز مشهور است; این پل مشرف به یخچال های داچشتین در کشور اتریش است و با یک پانورامای کوهستانی خیره کننده احاطه شده است. برای دسترسی به آن می توانید سوار یک کابین کوهستانی شوید.

 

۸.پل پونته وِکیو در فلورانس ، ایتالیا

پل های زیبای جهان
پونته وِکیو یک پل سنگی قرون وسطی در فلورانس ایتالیا است; این پل نشان دهنده تاریخ شگفت انگیز فلورانس از هنر ، معماری ، جامعه و مد است; از آنجا که این شهر توسکانی زادگاه جنبش رنسانس است ، خود این پل کمی از همه چیز را ارائه می دهد.

 

۹. بیکسبی پل در بیگ سور ، کالیفرنیا

پل های زیبای جهان
این پل در دامنه ی دو دره ی روبروی هم در کوهستان ساخته شده است; و ارتباط بین این دو دامنه را برقرار کرده است; رانندگی روی این پل یکی از رویاهای هر راننده ای است چرا که مناظر فوق العاده ای در انتظار شما خواهد بود.

۱۰. پل نیو ریور گرج در ویکتور ، ویرجینیا غربی


پل نیو ریور گرج در کوههای آپالاش ساخته شده است; تا سفر را کمی ساده تر و بسیار زیباتر کند و باعث کم شدن یک فاصله ی ۴۰ دقیقه ای به تنها ۱ دقیقه می شود.این پل سومین پل بلند فلزی در کشور امریکا به شمار می آید.

 

۱۱.  پل آبریل در لیسبون ، پرتغال

پل های زیبای جهان
این پل یادآور دو پل بزرگ در منطقه خلیج سان فرانسیسکو یعنی پل گلدن گیت و پل خلیج است; شما می توانید کاخ Belem را در کنار این پل مشاهده کنید.

 

۱۲. پل استاری موست در موستار ، بوسنی
پل های زیبای جهان

 

این پل یکی از زیباترین مقاصد گردشگری جهان می باشد; که در شهر استار موست در موستار کشور بوسنی واقع شده است; به نظر می رسد چیزی شبیه به یک افسانه است; نام آن به طور مستقیم به انگلیسی “Old Bridge” ترجمه شده است; از رودخانه نرتوا عبور می کند و دو منطقه اصلی شهر را به هم وصل می کند. پلی که امروز در آنجا ایستاده است ، در واقع بازسازی است که درست به سال ۲۰۰۴ میلادی بر میگردد.

امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

منبع: تحریریه معمار ۹۸
نویسنده: سحر اسدی

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98