معمار 98

آزمون نظام مهندسی – صفر تا صد آزمون و شرایط ثبت نام

آزمون نظام مهندسی ساختمان

این پست رو برای داوطلبینی که تازه اولین بارشون هست که میخوان در آزمون نظام مهندسی شرکت کنن و هیچ پیش زمینه و اطلاعی در این مورد ندارن آماده کردیم.

اولین سوال اینه که اصلا آزمون نظام مهندسی چیه؟

وظیفه نظارت بر طراحی و اجرای ساخت‌و‌سازها رو سازمان نظام مهندسی در کشور بر عهده داره. برای همین کارشناسان خودش رو انتخاب میکنه تا مراحل ساخت و ساز رو طبق آیین نامه و ضوابط تأیید کنن.  این کارشناس ها باید تایید صلاحیت بشن و برای همین باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنن.

 مشاهده به صورت ویدیویی

 

آزمون نظام مهندسی

سازمان نظام مهندسی کل کشور با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان و زیر نظر وزارتخانه راه و شهرسازی اقدام به برگزاری این آزمون میکنه. مسئولیت برگزاری آزمون نظام مهندسی به عهده سازمان سنجش هست.

پروانه اشتغال بکار مهندسی در ۴ سطح و به ترتیب با عنوان‌های «پایه۳»، «پایه۲»، «پایه۱» و «ارشد» صادر می‌شه. شما ابتدا باید پروانه پایه ۳ رو دریافت کنین. برای دریافت پروانه پایه ۳ داوطلبان باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنن و برای رسیدن به پایه‌های بعدی، شرکت در دوره‌های تخصصی و افزایش تجربه، سابقه کار و سنوات لازمه.

  • پایه ۳ (گذشت ۳ سال از کارشناسی  +  گذراندن آزمون)
  • پایه ۲ (پایه ۳ به ۲  ›  ۴ سال + گذراندن دوره یا آزمون)
  • پایه ۱ (پایه ۲ به ۱  ›  ۵ سال + گذراندن دوره یا آزمون)
  • پایه ارشد (پایه ۱ به ارشد  ›  ۶ سال + گذراندن دوره یا آزمون)

 

آزمون در رشته‌های مهندسی در ۷ گرایش برگزار می‌شه.

۱-  رشته عمران (صلاحیت (نظارت، اجرا، محاسبات)

۲- رشته معماری صلاحیت(نظارت، اجرا، طراحی)

۳-  رشته تاسیسات برقی صلاحیت (نظارت، طراحی)

۴-   رشته تاسیسات مکانیکی صلاحیت (نظارت، طراحی)

۵-  رشته نقشه‌برداری

۶-  رشته شهرسازی

۷ – رشته ترافیک

و همچنین برای کاردان های فنی در گرایش های (عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، نقشه برداری) و به علاوه برای معماران تجربی هم این آزمون برگزار میشه.

 

شرایط ثبت نام در آزمون:

برای ثبت نام نیاز هست تا سنواتتون کامل شده باشه. سنوات در واقع حداقل سابقه کاری تون هست که از زمان تاریخ اخذ مدرک تحصیلی تون تا تاریخ روز برگزاری آزمون محاسبه میشه .

برای متقاضیانی که مدرک کارشناسی دارن حداقل ۳ سال، برای کارشناسی ارشد ۲ سال و برای دکتری حداقل ۱ سال باید از تاریخ اخد مدرک تون تا روز آزمون گذشته باشه.

برای مثال: اگر ۲۰ مرداد ۹۷ مدرک کارشناسی تون رو گرفتین بعد از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ یعنی سه سال بعد شما میتونین در آزمون شرکت کنین. زمان ثبت نام در آزمون ملاک نیست. تاریخ برگزاری آزمون ملاک هست. یعنی اگه تاریخ برگزاری آزمون ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ هم باشه، شما میتونین در اون آزمون شرکت کنین. البته داوطلبانی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری هستن، میتونن با همون مدرک کارشناسی شون هم جهت ثبت نام اقدام کنن.

سایر گرایش ها

کاردان های فنی که با مدرک مورد تایید وزارت علوم هستن برای اخذ پروانه پایه ۳ ، در صورتی که مدرک کاردانی و کارشناسی شون هم رشته باشه، به ازای هر ۵ سال کامل یک سال به سنواتشون اضافه میشه و حداکثر برای ۲ سال به سنوات مهندسی شون اضافه میشه.

برای کاردان های فنی با مدرک مورد تایید سایر وزارت خانه های دولتی به ازای هر ۶ سال کامل، یک سال به سنواتشون اضافه میشه.

صلاحیت معماران تجربی با مدرک دیپلم فنی برای اخذ مدرک پایه ۳ ، داشتن سابقه تجربی حداقل به مدت ۷ سال و سن ۲۵ سال کامل تا روز آزمون الزامیه. و برای سایر موارد داشتن سابقه کاری به مدت حداقل ۸ سال و سن ۲۶ سال تا روز آزمون ضروری هست.

البته همه مواردی که گفتیم در دفترچه راهنمای ثبت نام به طور کامل و دقیق گفته شده. دفترچه راهنما، زمان اعلام تاریخ ثبت نام در سایت سازمان مقررات قرار میگیره که در ادامه ما این سایت رو بیشتر معرفی میکنیم. این رو هم در نظر داشته باشین در صورت قبولی در آزمون مهندسی شما ۳ سال وقت دارین که جهت اخذ پروانه اقدام کنین و اعتبار قبولی تون برای این مدت است، در غیر این صورت مجدد باید آزمون بدین.

 

زمان آزمون

معمولا سالی دوبار این آزمون برگزار میشه. یکبار نیمه اول و یکبار نیمه دومه سال. البته بعضی از سالها یکبار برگزار شده. آزمون معمولا آخر هفته در طی دو روز یعنی پنجشنبه و جمعه برگزار میشه.

برای مهندسان:

  • پنجشنبه-صبح: معماری و عمران (نظارت)، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری
  • پنجشنبه-عصر: معماری و عمران (اجرا)، تأسیسات برقی و مکانیکی (نظارت)
  • جمعه-صبح: معماری (طراحی)، عمران (نظارت)، تأسیسات مکانیکی و برقی (طراحی)

سایر گرایش ها:

  • پنجشنبه صبح: کاردان های فنی: (معماری، عمران، شهرسازی، تأسیسات مکانیکی و برقی، نقشه برداری)
  • جمعه صبح: معماران تجربی(کلیه پایه ها)

زمان ثبت نامِ آزمون معمولا حدود ۳ ماه مونده به آزمون اعلام میشه. برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی لازم نیست حتماً عضو سازمان نظام مهندسی شهرتون باشین و این اختیاریه.

 

کارت پایان خدمت

در رشته مهندسی و هم چنین برای کاردان های فنی داشتن کارت پایان خدمت جهت ثبت نام آزمون الزامی نیست، و حتی در حین خدمت هم میتونین در آزمون شرکت کنین. اما برای معماران تجربی کارت پایان خدمت برای ثبت نام الزامیه. برای عضویت در سازمان نظام مهندسی، ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت الزامی هست.

آدرس سایت سازمان مقررات ملی ساختمان inbr.ir هست. سعی کنین هر از گاهی سایت رو چک کنین تا اگر خبر و اطلاعیه ای منتشر شد، مطلع باشین. این صفحه اصلی سایت هست. که اطلاعیه ها و اخبار در این قسمت قابل مشاهده هست. همه چیز در سایت گویا هست. و از بخش سامانه آزمون های ورود به حرفه: راهنمای ثبت نام، منابع آزمون ها، نمونه سوالات سنوات گذشته و سایر موارد رو میتونین مشاهده و دریافت کنین. شرایط ثبت نام آزمون با توجه به سال آزمون به صورت کامل در قسمت راهنمای ثبت نام توضیح داده شده.

 

منابع آزمون

برای تهیه منابع باید به این قسمت از سایت سازمان مقررات مراجعه کنین. (مواد آزمون)  که با توجه به سال برگزاری برای هر گرایش درج شده. این قسمت برای مهندسین و این قسمت برای کاردان های فنی و معماران تجربی هست.

همونطور که می بینین برای گرایش عمران صلاحیت نظارت منابع مختلفی ذکر شده، برای صلاحیت اجرا منابع دیگه که باهم فرق داره و … سایر گرایش ها شما یکسری منابع اصلی، و متفرقه دارین. منابع اصلی در واقع همون مباحث ۲۲ گانه، کتاب راهنمای جوش، کتاب قانون و سایر منابع چاپ سازمان  مقررات ملی ساختمان هست.

 

مباحث ۲۲ گانه

در واقع شامل ۲۲ کتاب هست که ضوابط و مقررات مربوط به ساخت و اجرای ساختمان ها رو شامل میشه. هر کدوم از این کتاب ها مربوط به یک موضوع هست. این کتاب ها توسط دفتر مقررات ملی ساختمان یا وزارت راه و شهرسازی تدوین میشن.

برای تهیه این منابع  همونطور که اینجا هم درج شده سال ویرایش کتاب ها اهمیت داره. برای مثال برای مبحث ۴ ویرایش ۱۳۹۶ ملاک هست. یعنی این کتاب آخرین بار در سال ۹۶ تغییرکرده و از سال ۹۶ به بعد کتاب تغییرات نداشته و فقط چاپ مجدد شده. یعنی کسی که سال ۹۶ ویرایش جدیدِ این کتاب رو تهیه کرده با کسی که سال ۹۹ اون رو خریده، کتاباشون هیچ فرقی باهم ندارن. پس زمان خرید کتاب به سال ویرایش اون باید دقت کنین.

برای آزمون همیشه اولویت رو با منابع اصلی و مباحث ۲۲ گانه بزارین و بعد منابع دیگه با توجه به گرایشتون. مثلاً برای گرایش معماری صلاحیت نظارت و اجرا، مباحث ۲۲ گانه رو ابتدا خوب مطالعه کنین. به جز مبحث ۱ و ۶ که جزو منابع معماری نیستن، بعد کتاب راهنمای جوش و همچنین قانون مهندسی، اگر وقت داشتین سایر منابع متفرقه. که البته ما روش مطالعه برای آزمون رو بعدا طی یک پست منتشر میکنیم.

 

نحوه برگزاری آزمون

آزمون نظام مهندس  به صورت جزوه باز و به اصطلاح «open book» هست بنابراین کلیه منابع رو می‌تونین بهمراه خودتون سر جلسه آزمون ببرین. آزمون نظام مهندسی به صورت تستی هست، به جز آزمون طراحی معماری که به صورت ترسیمی هست.

تعداد سوالات آزمون مهندسی صلاحیت نظارت یا اجرا، ۶۰ سوال هست و زمان آزمون دو ساعت و نیم یا ۱۵۰ دقیقه هست. در واقع دو دقیقه و نیم برای هر سوال وقت دارین.

  • معماری-نظارت و اجرا: ۱۵۰ دقیقه
  • معماری-طراحی: ۴۸۰ دقیقه
  • عمران-نظارت و اجرا: ۱۵۰ دقیقه
  • عمران-محاسبات: ۲۴۰ دقیقه
  • تأسیسات برقی-طراحی: ۱۲۰ دقیقه
  • تأسیسات برقی-نظارت: ۱۸۰ دقیقه
  • تأسیسات مکانیکی-طراحی: ۱۲۰ دقیقه
  • تأسیسات مکانیکی-نظارت: ۱۸۰ دقیقه
  • نقشه برداری: ۱۸۰ دقیقه
  • ترافیک: ۱۲۰ دقیقه
  • شهرسازی: ۱۰۰ دقیقه

این آزمون فعلاً رقابتی نیست. حد نصابی هست و شرط قبولی کسب حداقل۵۰ درصد نمره است. آزمون نمره منفی داره و در واقع هر ۳ سوال غلط یک سوال صحیح رو حذف میکنه. پس با اعمال نمره منفی حداقل درصدتون باید ۵۰ باشه تا قبول بشین. لذا باید به بیش از ۳۰ سوال پاسخ صحیح بدین.

 

کد دفترچه سؤال

دفترچه های سوال دارای کدهای مختلفی هستن. مثلاً یک آزمون اجرا با کدهای A-214 یا B-214 یا D -214 یا C-214 است، یعنی اینکه چیدمان سوالات در دفترچه سوال شما با سوالات داوطلب کناری فرق میکنه. اما سوالات برای همه داوطلبان یکی هستن. مثلا سوال شماره ۲۰ در دفترچه شما ممکنه سوال ۴۱ برای داوطلب جلویی یا کناری شما باشه.

 

موارد تخلف در جلسه آزمون

به همراه داشتن ماشین حساب مانعی نداره. اما بردن لوازم الکترونیکی در جلسه آزمون ممنوعه و در صورت داشتن این موارد و یا مشاهده تقلب، برگه شما صورت جلسه میشه و مطابق با قوانین با شما برخورد میشه که ممکنه علاوه بر اون آزمون تا چند دوره بعد اجازه شرکت در آزمون مهندسی بهتون داده نشه.

 

خب دوستان سعی کردیم که اکثر سوالاتی که در ذهن آزمون اولی ها هست بگیم. امیدواریم این توضیحات کمکتون کرده باشه. اگر باز هم سوال و درخواستی دارین میتونین زیر پست بپرسین حتما پاسخ میدیم.

شاد و پیروز باشین 🙂

 

تشریح آزمون های معماری تست تألیفی معماری تشریح آزمون های عمران تست تألیفی عمران دفتر تحلیل آزمون
کتاب تست‌های تألیفی معماری - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی معماری - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی عمران - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی عمران - آزمون نظام مهندسی ساختمان دفتر تحلیل آزمون به روش معمار 98 - برای داوطلبان آزمون نظام مهندسی و کنکور
مطالب مرتبط:

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98