معمار 98

پلکان وسل Vessel یک بنای یادبود در مرکز شهر نیویورک

پلکان وسل Vessel

پلکان وسل Vessel

در سال اخیر استودیوی معماری هدرویک (Heatherwick) بنای یادبود جدیدی را در آمریکا و شهر نیویورک بنا کرده است. Vessel “وِسِل” در منطقه مرکزی فضای سبز هودسون (Hudson Yards) واقع شده است که در اطراف آن، باغهای همیشگی و سایبانی از درختان بومی قرار گرفته اند که پروژه جامع در حال توسعه برای برجهای اداری و مسکونی، مراکز خرید و رستورانها می باشند.

 

پلکان وسل Vessel

کان پدرسون فاکس به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین شرکت‌های معماری جهان، متولی پروژه‌های متعدد با کاربری‌های گوناگونی در سراسر جهان است. این گروه معتبر آمریکایی در سال ۱۹۷۶ در ایالت فیلادلفیا و توسط یوجین کان (Eugene Kohn)، ویلیام پدرسون (William Pedersen) و شلدون فاکس (Sheldon Fox) گشایش یافت. کان پدرسون فاکس هم‌اکنون در تمام قاره‌ها پیشینه اجرایی و شعبه‌های بزرگی داشته و تاکنون جوایز بی‌شماری را از آن خود کرده است. کلان‌پروژه هادسون یاردز (Hudson Yards) در ایالت نیویورک شامل چندین مجموعه‌ای بی‌بدیل از سامانه‌های مدیریت شهری و چندین آسمان‌خراش است که در ادامه قصد داریم به شرح این پروژه عظیم و شاخص‌های اصلی آن بپردازیم.

پلکان وسل Vessel

میراث آرمان‌شهر هادسون ‌یاردز نیویورک در فضا‌های سبز این شهرک پیشرفته، جت‌فن‌ها و سامانه‌های تهویه هوا با جلوگیری از خروج گرمای حاصل از عبور قطارهای زیرزمینی، دمای خاک را در اندازه استاندارد و بهینه حفظ می‌کند. همچنین برای این بخش‌ها تانکرهایی با ظرفیت ۶۰‌هزار بشکه، با هدف آبیاری پارک‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آب پیش‌بینی شده است. محتویات این تانکر‌ها از آب باران تغذیه شده و بر اساس ظرفیت و طبق برنامه‌ای مدون و منظم در خدمت سامانه آبیاری فضاهای سبز است. تردیدی نیست که نیویورک در حال حاضر به مثابه آزمایشگاهی غول‌آسا برای آزمودن راهکاری‌های بهبود زندگی بدل خواهد شد که در تمام زمینه‌های مبلمان شهری، حمل‌و‌نقل، امکانات رفاهی، کیفیت هوا، تولید انرژی، ترافیک و دیگر ابعاد زندگی شهری تا سال ۲۰۲۵ بستر تغییرات بنیادین خواهد بود. پلکان وسل Vessel

پلکان وسل Vessel

طراح این یادمان معماری شناخته شده انگلیسی، Thomas Heatherwick است; او این مجسمه بزرگ شهری به شکل یک لانه زنبور را بعنوان فضای شهری در مرکز شهر نیویورک ایجاد کرده است; توماس هدرویک از طریق این پروژه; خوانش نوینی از فضاهای شهری اجتماع پذیر ارائه کرده است. به عقیده ی وی، فضاهای شهری، به جای اینکه مسطح و منفعل باشند، می توانند سه بعدی و دارای قابلیت برقراری دیالوگ فعالانه با مردم باشند.
پلکان وسل Vessel
هدف استودیوی معماری هدرویک معماری ساختاری بود که بازدیدکنندگان بتوانند از آن بهره مند شوند; لمس کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. “چاه های پله ای هندی” (چاه یا حوضچه هایی برای دسترسی به آب که با پایین رفتن از طریق چندین پله به سطح آب می رسد) الهام بخش استودیو معماری Heatherwick برای طراحی بنای وِسِل بوده است.

 

پلکان وسل Vessel

 

کانسپت و ایده های طرح
“استوارت وود” طراح و یکی از شرکاء دفتر طراحی “هدرویک“، در این باره میگوید; «ما تا کنون چیزی شبیه به این نساخته بودیم و احتمالاً هیچ گاه نیز نخواهیم ساخت»; وی در ادامه می گوید: «مردم بعض اوقات از ما می پرسند که این طرح برای چیست؟ آیا صرفاً یک مجسمه است؟ به کدام وجه باید نگاه کنیم؟ باید در نظر داشت که این یک مجسمه نیست؛ یک اثر هنری هم نیست؛ هرچند تا اندازه ای با این مفاهیم سر و کار دارد. اما به این پروژه بعنوان یک مبلمان شهری نگریستیم که کاربرد آن در طول زمان ممکن است ارتقاء و تکامل پیدا کند» پلکان وسل Vessel

 

به طور کلی این طور می توان گفت که استودیو Heatherwick; این طرح را با قصد ایجاد یک فضای جمعی گسترش یافته در سه بعد و با الهام از دیواره های پلکانی تاریخی در رم باستان و همچنین هندوستان در جهت ایجاد یک نوع آمفی تئاتر طراحی کرد. نتیجه ایجاد یک حجم مارپیچ و درهم تنیده از راهروهای پلکانی لاغر در جوار پاگردهایی که آنها را به یکدیگر متصل می کند بوده است. از آنجا که طراحان نمی خواستند این بنا، در تراز همکف مساحت زیادی را به خود اشغال کند، آن را طوری طراحی کرده اند که مدول عناصر ساخت آن، همزمان با افزایش ارتفاع بزرگتر شده و مساحت اشغال شده آن را در ترازهای بالاتر افزایش دهند.

نمونه تصاویر از روند طراحی و اسکیس های آغازین

 

پلکان عظیم Vessel، دارای ۸۰ نقطه ارتباطی یا پاگرد، ۱۵۴ ردیف راه پله و حدود ۲۵۰۰ پلکان است; این سازه، در منطقه ی Hudson River نیویورک قرار گرفته است; این بنای عظیم، با وجود اینکه خط آسمان «vistas» را تحت تاثیر قرار داده; اما دید درونی توضیف ناپذیری از این فضای شهری محصور شده در بین برج های سر به فلک کشیده به وجود آورده و به فضایی برای تعامل اجتماعی -با در نظر گرفتن کاربری های تفریحی دیگری که در منطقه ی Hudson River در نظر گرفته شده اند- مبدل گشته است. شاید برای شما جالب باشد که با بالا و پایین رفتن از این همه راه پله، باعث به وجود آمدن ریتم منحصر به فردی در شما شود. با ارتفاعی در حود ۴۶ متر، بازدیدگنندگان را به بالای بنا می برد و از طریق ۸۰ سکویی که گرداگرد آن طراحی شده اند، چشم اندازی از منظقه هودسون و منهتن را به معرض نمایش می گذارد. رنگ مسی جلا داده شده در سطوح زیرین با رنگ سرد استیل ظاهر معماری پیچیده بنا در یک تضاد بوذه که با بازتاب کردن بخضی از تصویر شهر اطراف، نمای این ساختمان را جذاب تر میکند. پلکان وسل Vessel

تصاویری از جزئیات اجرایی

پوشش زیر سقف های راه پله ها که از پانل هایی براق و منعکس کننده در نظر گرفته شده است; باعث نمایش راه رفتن افراد درون آن در زمان نگاه کردن به سمت بالا می شود; به علاوه به منظور اجتناب از انتقال حس ترس ناشی از ارتفاع، در کف ردیف پله ها و و پاگردها، از مصالح و متریال هایی به رنگ خاکستری، مانند بتن استفاده شد تا موقع نگاه کردن به سمت پایین بنا، از میزان ارتفاع درک شده برایشان کاسته شود.

این سازه، در میانه منطقه Hudson Yards قرار گرفته و اگر این منطقه را بشناسید; متوجه می شوید که توسط برج های شیشه ای اطراف تقریبا محاصره شده است. البته همگی آن ها به تازگی مورد افتتاح شدند و یا در شرف افتتاح می باشند. موقعیت سایت پروژه مشرف به مسیرهای ایستگاه راه آهن ۱۱ هکتاری است. فاز اول این پروژه، شامل افتتاح پروژه هایی چون برجهای دوقلو و یک بلوک دیگر مربوط به KPF، برج مسکونی SOM و هتل Equinox اثر نورمن فاستر می باشد. در فاز دوم این پروژه برای توسعه، ساخت هشت برج دیگر به همراه مدرسه و واحدهای همسایگی پیش بینی شده است. پلکان وسل Vessel

 

دیگر تصاویر از مراحل اجرایی پروژه:

پروژه Vessel، در ۱۵ام ماه مارس ۲۰۱۹ افتتاح رسمی شد. مراجعه کنندگان به این مرکز; از ساعت ۱۲ ظهر به بعد و به طور رایگان امکان بازدید از این بنا را دارند; بازدیدکنندگان در ردیف پله ها و پاگردهای این پروژه پلکانی; امکان بازدید از مناظر اطراف، گفت و گو با دوستان و ایجاد یک ارتباط اجتماعی با یکدیگر را خواهند داشت.

دیگر تصاویر

پلکان وسل Vessel

پلکان وسل Vessel

پلکان وسل Vessel

 

www.archdaily.com
www.designboom.com

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98