معمار 98

اخبار معماری ایران و جهان – مجله خبری شماره ۴

اخبار معماری ایران و جهان - مجله خبری شماره 4

اخبار معماری ایران و جهان در این مطلب با عنوان مجله خبری شماره ۴ هر دو هفته یکبار منتشر شده و شامل آخرین و مهمترین رویدادی های معماری ایران و جهان می باشد.

 

مشاهده خبر به صورت ویدیویی
جایزه نخست دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران به دانشگاه یزد رسید

“طراحی و ساخت سقف متحرک چوبی” از دکتر حسین پورمهدی قائم مقامی; عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی جایزه اول چهارمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران در بخش سازه های خاص و المان را در سال جاری به خود اختصاص داد. بنابر اعلام دانشگاه شهید بهشتی، پوشش دهانه ۱۴ متری صرفاً به وسیله چوب که مصالحی سبک و دوستدار طبیعت است، از جنبه‌های نوآوری طرح محسوب می شود و به جز نمونه حاضر، در ایران تاکنون سقف محدب چوبی باز و بسته شونده، ساخته نشده است.

 

مبارزه با کووید-۱۹ با پنکه سقفی بدون تیغه!

پنکه جدید با نام وُرتِک یک پنکه سقفی بدون تیغه با مصرف نیمی از انرژی دستگاه های مشابه قادر است علاوه بر سریعتر خنک کردن محیط، فضاهای بسته را نیز ضد عفونی کند و به مبارزه با بیماری همه گیر کووید-۱۹ کمک کند. علاوه بر این دارای یک لامپ ال ای دی است که هم به عنوان یک لامپ سقفی عمل می کند و هم با مجهز بودن منتشر کننده اشعه ماوراء بنفش دارای عملکرد ضدعفونی کننده است و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های قابل انتقال از راه هوا را در فضاهای بسته کاهش می دهد. این پنکه محصول شرکتی به همین نام یعنی “Vortec” است که یک شرکت زیر نظر دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور است.

 

ساخت شهر فرودگاهی چابهار به زودی تعیین تکلیف می‌شود; محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به چابهار درباره شهر فرودگاهی چابهار گفت:…

 

اصلاحات پیش‌نویس قانون نظام مهندسی ساختمان اعلام شد

علی‌محمد عبدی‌قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: حدود یکماهی است که پیش نویس اصلاح قانون انجام و به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارایه شده است. در تدوین پیش‌نویس قانون نظام مهندسی ساختمان نظرات اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان نماینده جامعه مهندسی کشور اخذ و اعمال شده است. اخبار معماری ایران و جهان

 

اردوغان پس از ایاصوفیه کاربری یک موزه دیگر را نیز به مسجد تغییر داد

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه کاربری کلیسای تاریخی کورا در استانبول را به مسجد تغییر داد. این تصمیم تنها یک ماه پس از تغییر کاربری بنای ایاصوفیه به مسجد اتخاذ شد. کلیسای کورا یکی از مهمترین بناهای استانبول با معماری بیزانسی است. دولت سکولار ترکیه ۷۵ سال پیش این کلیسای قرون وسطایی را مانند ایاصوفیه به موزه تبدیل کرده بود.

 

فرصت ثبت‌نام مسکن ملی برای دومین بار ممکن شد

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران توضیح داد; ثبت نام اقدام ملی مسکن برای مرحله دوم قطعا باز خواهد شد که امکان دارد تا چند ماه آینده این اتفاق بیفتد که به صورت سراسری توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد. وی افزود: برخی‌ها در گذشته پس از ثبت نام در طرح مسکن مهرامتیاز خود را فروخته اند که این آگاهی بسیار ضروری است که هر خانوار ایرانی یک بار می‌تواند از تسهیلات دولتی استفاده کند لذا خرید و فروش این تسهیلات به ضررخودشان  خواهد بود و باید در این زمینه با آگاهی عمل کنند.

متقاضیانی که هنوز به آنها پیامک واریز آورده اولیه ارسال نشده است، نگران نباشند چرا که فرصت پرداخت آورده اولیه برای این دسته از متقاضیان وجود دارد و همچنان منتظر دریافت پیامک باشند.

 

ابداع سینک ظرفشویی رباتیک برای کمک به شستشوی ظروف

“جیک آمونز” دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر و رباتیک برای دوره تحصیلات تکمیلی خود در رشته معماری رباتیک در دانشگاه کِلِمسون این طرح را پیاده سازی کرد. که دارای قابلیت کنترل غیرمستقسم و از راه دور است و به ویژه می‌تواند به افراد معلول کمک کند. به گفته “جیک”، این سیستم می‌تواند با سخت افزار و نرم افزار بیشتر بهبود یابد. به عنوان مثال، یک سیستم بینایی رایانه‌ای می‌تواند برای تمیز کردن خودکار ظرف‌ها به کار گرفته شود. اخبار معماری ایران و جهان

 

ایمن سازی گود برج میلاد پیش از زمستان

شکرالله بنار توضیح داد: بر اساس مصوبات هیات مدیره سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران و به توصیه نهادهای نظارتی مقرر شده است تا قرارداد سازمان به مشارکت کننده جدیدی واگذار شود. گود فاز دو برج میلاد تا پیش از از شروع بارندگی فصل زمستان، تعیین تکلیف و ایمن سازی می شود. با این حال پایش گودها در سطح شهر، وظیفه این سازمان نیست.

 

و کتاب «معنا در معماری معاصر ایران؛ بعد از انقلاب اسلامی» تالیف جواد ایرجی و ویدا نوروز برازجانی توسط انتشارات دانشگاه معماری و هنر پارس منتشر شد.

این‌کتاب در ۳ فصل، «مطالعات نظری: اصول و تعاریف»; «معنا در معماری» و «معنا در معماری معاصر ایران از ۱۳۹۹ تا ۱۳۵۷» به بررسی هویت، سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی و حفظ جایگاه آنها در بستر امروزی جامعه می‌پردازد.

سپاس از همراهی شما – تا مجله خبری بعدی خدا نگهدار

 

مطالب مشابه: رویدادهای معماری

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98