معمار 98

آمار داوطلبان و قبولی های آزمون نظام مهندسی ساختمان در کشور

آمار جالب از داوطلبان آزمون نظام مهندسی ساختمان

در این پست قرار است به صورت تقریبی آمار جالب از داوطلبان آزمون نظام مهندسی ساختمان را بیان کنیم که در خیلی از موارد این آمار منتشر نمی شوند.

ابتدا لازم به ذکر است که برای آزمون مردادماه ۱۴۰۰ ; و همچنین برای آزمون تیر و شهریورماه ۱۴۰۱ تعداد شرکت کنندگان توسط دفتر مقررات ملی ساختمان عنوان نشد.

همچنین بر خلاف کنکور سراسری ورود به دانشگاه; که آمار شرکت‌کننده‌ها و همچنین تعداد قبولی ها و افرادی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند توسط مرکز آمار سازمان سنجش و مشاور عالی سازمان منتشر می‌شود، برای آزمون نظام مهندسی تعداد قبولی‌ها به کل عنوان نمی‌شود. اما لیست الفبایی اسامی و نمرات شرکت ­کنندگان به مراکز استان ها ارسال شده و سپس به دفاتر نمایندگی های شهرستان­ها هر استان ارسال می شود. لذا با توجه به اینکه ما لیست اسامی داوطلبین در ۵ استان را داشتیم با استناد به تعداد شرکت کننده ها در این استان ها و تعداد قبولی ها به آمار نسبی و نزدیکی برای هر ۵ استان رسیدیم که می شود به صورت تقریبی برای کل کشور بسط داد. (آمار آزمون نظام مهندسی ساختمان)

 

تعداد شرکت کننده های کل کشور

(منبع: به گفته سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان)

  • بهمن ۱۳۹۷ : تعداد ۱۴۷۹۱۷ نفر – حدود ۶۸ درصد آقایان و ۳۲ در خانم‌­ها.
  • مهر ۱۳۹۸: تعداد ۱۷۵۷۸۷ نفر – حدود ۷۷ درصد آقایان و ۲۳ درصد خانم‌ها.‌
  • شهریور و مهر ۱۳۹۹: تعداد ۱۸۳۴۴۳ نفر – حدود ۷۷ درصد آقایان و ۲۳ درصد خانم‌ها.‌
  • مرداد ۱۴۰۰: ….
  • شهریور ۱۴۰۱: ….
  • دی ۱۴۰۱: تعداد ۱۵۷۰۰۰ نفر – حدود ۷۸ درصد آقایان و ۲۲ درصد خانم‌ها
  • اردیبهشت ۱۴۰۲: تعداد ۱۶۵۲۰۰ نفر

استان تهران معمولاً بیشترین تعداد شرکت کننده را در کل کشور دارد. داوطلبین گرایش عمران در صلاحیت نظارت; بیشترین شرکت کننده و داوطلبین رشته ترافیک نیز معمولاً کمترین شرکت کننده را به خود اختصاص می دهند.

 

آما زیر برای ۵ استان، مربوط به مهر ۱۳۹۹ می باشد: (آمار آزمون نظام مهندسی ساختمان)

که با جامعه آماری حدود ۵۳۰۱۸ نفر شرکت کننده; تعداد قبولی ها ۲۶۸۲ نفر بوده است، یعنی نزدیک به ۵/۴ درصد (پنج و چهار دهم). اگر تعداد غایبین که بخاطر شرایط کرونا در جلسه آزمون حضور نیافتند را از ۵۳۰۱۸ نفر کم کنیم; آمار قبولی ۷/۳۷ درصد (هفت و سی و هفت صدم) می باشد. لذا در آزمون شهریور و مهرماه ۹۹ از ۱۸۳۴۴۳ نفر از کل داوطلبین (حاضر و غایب) پیش بینی می شود در حالت مشابه در سایر استان ها، در شرایط مطلوب، نزدیک به ۱۰۰۰۰ نفر در سطح کشور حد نصاب قبولی را کسب کرده باشند. و در صورتی که غایبین هم در جلسه آزمون شرکت پیدا می کردند و احتمالاً خیلی از این داوطلبین هم امکان قبولی داشتند، لذا می‌توان گفت در این شرایط ۱۳۵۹۰ نفر در سطح کشور در سال ۹۹، می توانست آمار قبولی باشد.

البته نمره ­های ۴۸ و ۴۹ در بین این آمار منظور نشدند; چرا که ما به دنبال آمار قبولی در حالت معمولی و کلی در رابطه با این آزمون بودیم. (درواقع با احتساب نمرات ۴۸ و ۴۹ قبولی ها طبیعتاً بیشتر از این تعداد می شود). پس می­توان نتیجه گرفت به طور میانگین در هر دوره بین ۵ تا ۱۰ درصد از کل داوطلبین در آزمون نظام مهندسی ساختمان قبول می شوند.

 

اما نکته جالب اینجاست:

که نزدیک به ۱۴۲۰۰ نفر از کل این ۵۳۰۰۰ نفر در سطح این ۵ استان; جلوی مشخصاتشان عنوان “غایب” درج شده بود. که با توجه به تعداد کل داوطلبین در کشور در آزمون شهریور و مهرماه ۹۹، چیزی در حدود ۴۹ هزار نفر در سطح کشور در دوره مهر ۹۹ غایب بودند. حال اگر فرض کنیم برای آزمون مردادماه ۱۴۰۰ هم به مانند آزمون مهر ۹۹، تعداد شرکت‌کننده‌ها در حدود ۱۸۳۰۰۰ نفر بوده باشد، پس در این آزمون هم در حدود ۴۹ هزار نفر غایب بودند. (و به احتمال بالا تعداد غایبین در مردادماه ۱۴۰۰ بیشتر از آزمون مهرماه ۹۹ بوده است). (آمار آزمون نظام مهندسی ساختمان)

و اما برخلاف اینکه قرار بود حق ثبت نامشان برای آزمون ۱۴۰۱ محفوظ باشد، این امر انجام نشد. حال شما محاسبه کنید با ثبت نام مجدد این تعداد از داوطلبین چه مبلغی سهم مسئولین شده است؟ این مورد را هم در نظر بگیرید که ممکن است خیلی ها در دو صلاحیت و یا بعضاً هم در سه صلاحیت شرکت کرده باشند.

 

راستی، سخت بود این لیست حدود ۵۳۰۰۰ نفری رو چک کنیم. یه نظری بزار که خستگی مون در بره … 🙂

 

 

   آمادگی آزمون نظام مهندسی ساختمان: کلیک کنید

آزمون نظام مهندسی ساختمان

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98