معمار 98

اخبار معماری شماره ۸ – هشتمین مجله خبری معماری و عمران منتشر شد

اخبار معماری شماره 8 - هشتمین مجله خبری معماری و عمران منتشر شد

اخبار معماری شماره ۸ – مهمترین رویدادهای معماری ایران و جهان با عنوان مجله خبری شماره ۸ منتشر شده است.

 

 

متن خبر:

فناوری ارزان‌سازی مسکن را به کشور وارد می‌کنیم، نه مهندس و مصالح

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی توضیح داد; امروز عمر ساختمان‌های کشور ۱۵ تا ۲۰ سال است و ما در بحث صنعتی‌سازی مسکن; مسیر دو و سه را هم طی نکردیم اما دنیا از مسیر هشت عبور کرده است. او با اشاره به اینکه زمان ساخت مسکن در کشور حداقل دو سال است، گفت: این درحالی است که در دنیا ساختمان‌های ۱۲طبقه را در شش ماه می‌سازند. وی در پاسخ به برخی واکنش­ها توضیح داد: قرار نیست هیچ کارگر، مهندس و مصالح ساختمانی چینی وارد کشور شود. قرار است فناوری‌‌های نوین ساخت مسکن در راستای ارزان‌سازی آن وارد کنیم.

 

محقق ایرانی از پاپ کورن، عایق ساختمان تولید کرد!

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه گوتینگِن به سرپرستی پروفسور علیرضا خرازی پور; از صفحه‌های عایقی رونمایی کرده‌اند که از دانه‌ها پاپ کورن ساخته شده است. این عایق نه تنها گرما را در خود حفظ می‌کند، بلکه در مقابل آتش مقاوم و آب گریز است. فرایند جدید براساس صنعت تولید پلاستیک ایجاد شده و به تولید ارزان تخته‌های عایق زیستی در مقیاس صنعتی کمک می‌کند.

این ماده یک جایگزین گیاهی برای فوم هایی است که در بسته بندی دستگاه‌های الکترونیکی، پنل‌های عایق صوتی و غیره به کار می‌رود.

 

اِکسپو دبی برخی رویدادها را تعلیق کرد:

اکسپو دبی که تا ۲۱ فرودین ماه سال ۱۴۰۱ نیز برپا خواهد بود، برخی از رویدادها را در راستای اقدامات احتیاطی در برابر کووید-۱۹ به حالت تعلیق درآورده است. امارات متحده از ابتلای ۲۸۵ مورد ابتلای جدید کرونا در این کشور خبر داد که بالاترین آمار در ۱۲ هفته گذشته محسوب می‌شود. مسئولان  برگزاری اکسپو دبی ضمن اعلام عبور شمار بازدیدکنندگان این رویداد از هفت میلیون نفر نسبت به ادامه فعالیت این رویداد طی تعطیلات سال نو میلادی تاکید کردند.

 

ابداع نخستین عایق صوتی بزرگراهی خورشیدی

ایالت ماساچوست ممکن است اولین ایالتی باشد که نخستین مانع صوتی کنار جاده‌ای با قابلیت بهره‌گیری از انرژی خورشیدی را نصب می‌کند.

این سیستم نوآورانه که توسط یک شرکت محلی به نام “Ko-Solar” طراحی شده است، موانع صوتی معمولی و قدیمی را با پنل‌های خورشیدی جایگزین می‌کند تا ضمن جلوگیری از انتشار صدای جاده به سمت مناطق مسکونی، از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی خانه‌ها نیز استفاده کند.

 

معماری یک مدرسه در کنار یک مجتمع ساختمانی در چین

این مدرسه در شمال غربی مجتمع مسکونی Hangzhou واقع شده است، و یک مدرسه ابتدایی ۳۶ کلاسه است. ضلع جنوب غربی و جنوب شرقی زمین جاده های اصلی و فرعی شهر هستند; و ضلع های شمالی، غربی و جنوبی زمین، ساختمان های مسکونی مرتفع است; که فضای شهری با تراکم بالا و همگن را تشکیل می دهد. به منظور جدایی با مناطق مسکونی پرتراکمِ اطراف، معماران تصمیم گرفتند; فضای آموزشی را تا حد امکان متمرکز کنند و فضاهای باز را به حداکثر برسانند. برای متراکم نمودن زمین ساختمانی و آزادسازی هرچه بیشتر فضای باز، در ابتدای طرح، عملکردهایی مانند کلاس، فضای اداری، پیاده­رو، راهرو، سفره­خانه و کتابخانه به عنوان ساختمانی چهار طبقه در نظر گرفته شد. در طی این فرآیند، طبقات مجاور در جهات مختلف چرخانده و جابجا می­شوند و در نتیجه رابطه فرم در هم تنیده شکل می­گیرد. اخبار معماری شماره ۸

 

طبق نظرسنجی

 از ۲۰۰ متخصص مراقبت های بهداشتی، توسط Sermo (شرکت نظرسنجی حرفه ای مراقبت های بهداشتی):

کارگری ساختمان، به عنوان پردردسرترین شغل که میزان بالایی از درد مفاصل را دارند، معرفی شد. همچنین در بین مشاغل،  مهندسی ساختمان به عنوان دهمین شغل پراسترس معرفی شده است.

 

اعتراض به نتایج آزمون طراحی معماری

امروز، شنبه، جمعی از مهندسین معماری با تجمع در مقابل وزارتخانه راه و شهرسازی نسبت به نتایج آزمون طراحی معترض بودند

 

راه‌حل مبتکرانه برای تصفیه هوا و کاهش آلودگی هوا؛ «درخت مایع» در بِلگِراد سبز شد

این «درخت مایع» با نام لیوکوئید۳ (LIQUID 3) در موسسه تحقیقات چند رشته‌ای دانشگاه بلگراد طراحی شده است.

یک «درخت مایع» اخیرا در مقابل یکی از شهرداری‌های بلگراد; پایتخت صربستان قرار گرفته است که راه‌حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در مناطق شهری محسوب می‌شود.

 

و کتاب هفته: (اخبار معماری شماره ۸)

کتاب «مهندسان؛ از اهرام مصر تا فضاپیماها» نوشته آدام هارت دیویس با ترجمه محمدرضا نوروزی توسط انتشارات هوانورد منتشر و راهی بازار نشر شد. تمرکز کتاب روی زیرساخت‌های بزرگ مانند پل‌ها، آسمان‌خراش‌ها و شاهکارهای مهندسی است. این‌کتاب با ۳۴۸ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۴۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

 

سپاس از اینکه با معمار۹۸ همراه بودید.

مطالب مشابه: رویدادهای معماری

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98