معمار 98

آسانسورها چگونه کار می کنند + ویدیو

آسانسورها چگونه کار می کنند

آسانسورها هر روز در سراسر جهان میلیاردها بار بالا و پایین میروند. آسانسور یکی از ایمن ترین سواری های دنیاست و احتمال اینکه مشکلی برای اون پیش بیاد کمتر از یک در دوازده میلیون است.

 

 
 
ببینیم آسانسورها چگونه کار میکنند؟
متداول ترین نوع طراحی آسانسور، آسانسور کابلی است; در این حالت کابل های فولادی اتاقک آسانسور را بالا و پایین میبرند، بازوی ماشین اینجا و در بالای محور آسانسور قرار دارد، کابل های اون به اتاقک مرتبط بوده و به دور یک قرقره میپیچد، قرقره ای که کابل های متصل به موتور الکتریکی را در شیار های خودش جا میدهد، با چرخش موتور به یک سمت آسانسور بالا و با چرخش اون به سمت دیگر آسانسور پایین میرود، یک وزرنه تعادل در انتهای دیگر کابل ها قرار دارد تا وزن اتاقک را متعادل نگه دارد، این وزنه معمولاً نصف وزن یک آسانسور پر را دارد بنابراین هنگام یک سواری با متوسط وزن، اتاقک و وزنه در تعادل کامل اند.
 
موتور
موتور تنها باید ضربه ابتدایی را محیا کند تا آسانسورها به راه بیوفتد; این سیستم علاوه بر کاستن، از استهلاک قطعات متحرک، میزانی انرژی نیز ذخیره میکند. همینکه اتاقک به حرکت درآمد موتور تنها وظیفه دارد یکی از دو شی در حال پایین رفتن را کنترل کند، اتاقک و وزنه تعادل هر دو به ریل های راهنمای داخل دریچه ها متصل اند، آنها جلوی نوسانات به جلو و عقب را میگیرند و یک سیستم ترمز اضافه تشکیل میدهند که میتوان از آن استفاده کرد اگر اشکالی در موتور پیش آید جریان توزیع نیرو متوقف میشود و این ترمز به صورت خودکار کابل ها را میکشد و آسانسور به سرعت متوقف میشود.
 
کابل ها
در حقیقت یکی از این کابل های فولادی کافیه که هم اتاقک و هم وزنه تعادل رو نگه دارد; بقیه کابل ها تنها برای اطمینان و برای حفظ امنیت در صورت قطع احتمالی کابل نصب شده اند; اما اگر تمام کابل ها قطع شد چه؟ نگران نباشید حتی در این حالت هم اتاقک سقوط نمیکند.
یک دستگاه فرمان خودکار در کنار موتور قرار دارد که قرقره ی مختص خود و کابل جداگانه ای دارد که به اتاقک متصل میشود. دو قلاب فلزی فنری شکل به عنوان وزنه های تعادل در داخل دستگاه فرمان خودکار قرار دارند، اگر اتاقک سقوط آزاد کند و دستگاه فرمان خودکار با حرکت بسیار سریع بچرخد نیروی گریز از مرکز قلاب ها را بیرون میراند، قلاب ها مانند ضامن به لبه ثابت درونی متصل میشود و قرقره را متوقف میکند بنابراین شهر در امن و امان است.
 
اما چرا باید زمانی طولانی به انتظار آسانسور بایستیم؟
این کامپیوتر آسانسور است که محاسبه میکند کدام اتاقک کی و کجا باید متوقف شود; سیستم های جدیدتر میتوانند حضور خود اتاقک آسانسور را حس کنند; در این حالت اگر وزن داخل آسانسور سنگین باشد اتاقک از طبقه شما میگذرد و زمانی که آماده شد دوباره بازمیگردد، ایده آسانسور کابلی بسیار ساده است، یک جهت بالا میرود و جهت دیگر پایین می آید اما صد سال طول کشید تا یاد بگیریم چطور آن را متوقف کنیم! آسانسور سواری بسیار آسان است اما اگر ترمز نداشته باشد ترجیح میدهیم که پیاده رویم.
 
 
مشابه:
 
 
 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98