معمار 98

برش آسانسور و ابعاد و اندازه های استاندارد آن در طراحی

برش آسانسور و ابعاد و اندازه

برش آسانسور و ضوابط مربوط به ابعاد و اندازه، و ترسیم دقیق آن توسط دکتر مرتضی صدیق به دانشجویان معماری در این ویدیو آموزش داده می شود.

 

 

متن ویدیو:

برای آسانسور معمولا ۴ نفر به اضافه ی یک ویلچر; کابینی هست که برای آسانسور تا ۶ طبقه در نظر میگیرم، هر نفر عرض شونش، اگر آدمو اینطوری فرض کنیم ۶ سانته و اگر بچرخه همین آدم به این حالت وایسته اینم ۶۰ سانته پس اگر ۴ تا آدم به این حالت وایستن و یا بچرخن به اون حالت وایستن میشه ۱۲۰ در ۱۲۰ و یک ویلچر هم کنارش.

ویلچر ۸۳.۵ سانته یعنی یک ویلچر به صورت مستقل ۸۳.۵ در ۸۳.۵; حالا شاید مدلاش فرق بکنه، ابعاد فرق کنه، ولی ما اگر ۹۰ در ۹۰ در نظر بگیریم یک ویلچر در واقع، امکان حرکت ویلچر رو تو اون فضا در نظر گرفتیم با این حساب ما میتونیم یک کابینی برای آسانسور در نظر بگیریم که این قسمتش ۱۲۰ هست چون این ۹۰ ملاک نیست، این ۱۲۰ ملاکه و اینجا ۱۲۰+۹۰ میشه ۲۱۰ .

اما

در برش آسانسور ما، فقط کار به اینجا نمیرسه، این شد کابین، کابین آسانسور; چندتا مسئله وجود داره، اینکه من اگر کابین دارم حتماً یک سنگ که نگه دارنده هم دارم; وزنه دارم پس اگر این وزنه هستش، این ۳۰ هست و این ۱۲۰، اینجا چقدره؟ ۲۱۰ پس با این حساب الان اندازمون شد، این اندازه ما شد ۲۱۰ در ۱۵۰ .

ولی کار به اینجا ختم نمیشه، ما اگر یک در از اینجا بذاریم; هر طرف به اندازه ی ۲۰ سانت یا ۳۰ سانت بایستی شاسی کشی بشه; اطراف در واقع توی اون حفره آسانسور جا برای آسانسور تعبیه بشه، اگر من هر طرفم ۲۰ اضافه بکنم با این حساب اینجا ۲۰ شد، این فضامون در واقع میشه ۲۳۰، این فضامون در برش آسانسور میشه ۲۰،۲۰ ، ۱۵۰ میشه ۱۹۰.

حالا من یک مقدار اضافه تر محض اطمینان برای رند شدنش میگیرم; میگم ۲۰۰ در ۲۴۰ این شد چی؟ حفره ی آسانسور ، خب این حفره ی آسانسوری که داریم; همیشه دیوار اطراف آسانسورمون ۲۰ سانتیه پس اگر من، درب آسانسورم ۹۰ هست، پس با این حساب من بایستی اگر بیرون در بیرون با دیواره های جانبی آسانسور در نظر بگیرم تو اینجا میشه ۲۸۰ ،در اینجا هم میشه ۲۴۰ .

جلوی آسانسورم به اندازه ی عمق این آسانسور که عمق کابین که ۲۱۰ هست; من باید خالی بذارم ولی ۲۱۰ ضرورت نداره من ۱۵۰ هم خالی بذارم کفایته; چون اگر ویلچری هم بیاد یا اگر احیانا برانکارد باشه به راحتی دور میزنه ، ما میدونیم که شعاع گردش ویلچر هم در واقع قطر فضایی که ویلچر بخواد بچرخه ۱۵۰ هست ، شعاش در واقع ۷۵ هست  و…

 

تحریریه معمار۹۸

برش آسانسور

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98