معمار 98

طول رمپ پارکینگ رو چطور باید محاسبه کنیم؟ + ویدیو

طول رمپ پارکینگ

به عنوان یک مهندس و یا کسی که برای آزمون نظام مهندسی داره خودش رو آماده میکنه، آیا میدونی طول رمپ پارکینگ رو چطور باید محاسبه کنیم؟

داوطلبای عزیز سلام. وقتتون بخیر باشه.

توی این پست می­خوایم نحوه محاسبه طول رمپ رو باهم بررسی کنیم.

توی آزمون ۱۴۰۰ به صورت تصویری برای اولین بار محاسبه طول رمپ پارکنیگ مطرح شده بود که نحوه محاسبش در کتاب نیومده بود. اگرچه در بازبینی مجدد این سؤال حذف شد، اما آزمون مردادماه ۱۴۰۰، به ما یه تلنگری زد که طراحان سؤال در بحثِ تغییرات سبک سؤال به این نکته توجه کردن و برای آزمونهای پیش رو هم با همچین مواردی احتمالا روبه ­رو میشم. پس باید برای طرح چنین سؤالاتی خودتون رو آماده کنین.

مشاهده ویدیو:

 

توضیحات گفته شده در ویدیو:

فرض کنین ما یک پارکینگ کوچیکِ خصوصی داریم که ارتفاع کف حیاط تا زیرزمین یا کف پارکینگ یک و نیم متره و از ما خواسته شده طول رمپ یا مقدار L رو طبقِ شکل محاسبه کنیم.

برای محاسبه طول رمپ اول باید درصد شیب رو بدونیم. توی مبحث۴، ویرایشِ ۹۶، ص ۷۰، بندِ چهار-پنج-ده-دو-هشت، برای پارکینگ­ها کوچیک خصوصي حداکثر شیب رو ۱۷% مجاز دونسته. و حداكثر شيب يك متر ابتدا و يك متر انتهاي اون بايد مساوي يا كمتر از ۱۰% باشه.

یعنی طبق شکل، یک متر ابتدا و انتهایی رمپ شیبش ۱۰ درصده و خودِ رمپ با شیب ۱۷ درصد. نحوه محاسبه درصد شیب رمپ برابر هست با اختلاف ارتفاع تقسیم بر طول. این سوال رو یکبار به روش تشریحی و یکبار هم به روش سریع که معمولاً برای آزمون طراحی، استفاده میشه حل می­کنیم. برای اینکه درک روش تستی براتون راحت­تر باشه ابتدا روش اول یا تشریحی رو بررسی می­کنیم. تو روش اول، طول قسمت ابتدایی و انتهایی هر کدوم یک متره که مشخصه. پس کافیه ما مقدار (X) رو به دست بیاریم. برای اینکه مقدار X رو به دست بیاریم، باید ارتفاعی که در این طول طی میشه رو داشته باشیم. پس اختلاف ارتفاع ۱۰ سانتی­متری برای یک متر ابتدایی و یک متر انتهایی رو از یک و نیم متر کم می­کنیم تا ارتفاع طی شده در طول X به دست بیاد. که مقدار این طول میشه یک متر و سی سانتی­متر.

حالا طبق فورمولِ محاسبه طول رمپ پارکینگ: به این شکل، طول X به دست میاد ۷ متر و ۶۴ سانتی­متر. که این طول رو باید با یک متر ابتدایی و انتهایی جمع کنیم تا طول کل رمپ یا L به دست بیاد. که میشه ۹ متر و ۶۴ سانتی­متر. خب. این روش تشریحی و ابتدایی محاسبه طول رمپ بوده.

 

روش دوم محاسبه طول رمپ پارکینگ

تو این روش ما کل رمپ رو با شیب ۱۷ درصد محاسبه می­کنیم. یعنی یک متر ابتدایی و انتهایی رو هم با شیب ۱۷ درصد در نظر می­گیریم. پس توی رابطه قرار میدیم. شیب ۱۷ درصد برابر با ارتفاع که همون یک و نیم متر در نظر می­گیریم و در نتیجه طولی که به دست میاد برابره با ۸ متر و ۸۲ سانتی­متر. الان عددی که به دست اومد کمتر از عدد بالاست. اختلافشون چقدره؟ هشتاد و دو سانتی­متر.

این اختلاف برای چیه؟

برای اینه که ما شیب یک متر ابتدایی و انتهایی رو بجای ۱۰ درصد، ۱۷ درصد در نظر گرفتیم و به همین خاطر طول رمپِ ما کمتر شده. از این اختلاف ۸۲ سانتی­متری، ۴۱ سانتی­مترش برای یک متر ابتدایی و ۴۱ سانتی­مترش برای یک متر انتهایی هستش که درصد شیبشون ۱۰ درصده. این ۸۲ صدم یک عدد ثابته. یعنی هر وقت همچین سوالی بهتون دادن که رمپ شیبش ۱۷ % هستش، کافیه کل طول رمپ رو با شیب ۱۷ درصد محاسبه کنیم، هر عددی که به دست اومد، اون رو با عدد ثابته ۸۲ صدم جمع کنیم. به همین راحتی.

خب اینجا لازمه یک نکته ای رو اشاره کنم. در محاسبه طول رمپ پارکینگ، اگر سؤال، طول افقی رمپ رو تا یک فضایی در میانه رمپ از ما خواسته باشه مثلا تا زیرِ قسمتِ سرگیرِ طبقهِ همکف، از ما خواسته باشه، مثل آزمون مرداد ماه ۱۴۰۰، به جای مقدار ۸۲/۰ باید مقدار ۴۱/۰ متر رو لحاظ کنیم. یعنی هر عددی برای طول رمپ در معادله به دست آوردیم، اون طول رو به علاوه ۴۱ صدم میکنیم. چون که فقط یکی از قسمت­های ابتدایی یا انتهایی رمپ در محاسبه طول رمپ تاثیر داره. برای درک بهتر این موضوع توی پست بعدی یک مثال از این قسمت حل می­کنیم.

 

نکته مهم:

عدد ثابت ۸۲ صدم که در بالا گفتیم برای رمپ هایی با با شیبِ ۱۷ درصد هستش. اگر شیب رمپ فرق کنه این عدد ثابت هم فرق میکنه. برای مثال برای رمپ­هایِ با شیب ۱۵ درصد مقدار اون ۶۶/۰ متره که ۳۳ سانتی­متر برای یک متر ابتدایی و ۳۳ سانتی­متر دیگه هم برای یک متر انتهاییِ رمپ هستس.

حالا شما توی کامنتا بگین که اگر رمپ ما با شیبش ۱۶ درصد باشه، این عدد ثابت چند میشه؟

مراقب خودتون باشین. خدانگهدارتون.

 

مطالب مرتبط:

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98