معمار 98

آشنایی با سیستم آسانسور و ابعاد و اجزای آن در ساختمان

آشنایی با سیستم آسانسور

در این ویدیو آشنایی با سیستم آسانسور را خواهیم داشت که دکتر مرتضی صدیق به همراه یکی از دوستان متخصص نصب  و تعمیر آسانسور در یک ساختمان مسکونی به معرفی اجزای آسانسور و نحوه عملکرد آن پرداخته اند. توصیه میکنیم حتماً این ویدیو را مشاهده کنید.

 

متن ویدیو:

چراغ قوه رو روشن میکنین؟
– بله
-االان دیگه این فنرها منسوخ شده،در واقع اسمش بافره که زیر کابین نصب میشه; اون سوراخی که الان می بینین روی کابین اون ضربه گیر روش نصب میشه، درواقع اون جانپنا الان تامین شده.
-یعنی این ارتفاع بایستی حداقل ۸۰ باشه و عرض ۶۰ ، یعنی یه نفر بتونه در صورت در رفتن آسانسور اون زیر بتونه جونشو محفوظ نگه داره.
-شاسی کشی آسانسور هم که ایناست،درسته؟ اون در واقع کلافیه که دور میاد ، خب وزنه کجا هستش؟

-الان من وزنه رو براتون ردیف می کنم،یه استپ کنین.
-نه اینجارم البته توضیح دیگه ای هست بگین،خب ،حفره این چقدره؟
-ارتفاع در واقع اینجا ۱.۵۰ تا ۱.۷۰ ، در واقع بستگی به ابعاد نقشه آسانسورتون داره که این ارتفاع حتی امکان داره خیلی گود تر هم باشه.
-درسته.

ریل ها:

-ریل ها به هیچ عنوان درواقع نباید با زمین اتصال داشته باشند ، اینجا باید یکدونه سکو برای زیر ریل فاصله بندازیم
-برای این قسمت ها؟
-بله ،و تقریبا یکدونه پلیت بذاری و ۵ سانت ریل رو با پلیت فاصله بدی.
-به چه نحوی نصب میشن به زمین؟

-الان می بینین این ریل رفته پایین تا اونجا که سایه من هستش فضایی بریده میشد،یک سکو براش درست میشد روی سکو یکدونه پلیت کاشته می شد،در واقع فاصله ی اون پلیت تقریبا ۱ تا ۵ سانت فاصله میذارن.
-خالیه؟ یعنی هواست کلاً.

-بله، که اگر در واقع فشاری اومد یه بخشیش و این براکت ها گرفته باشند; این براکت ها اگه باز باشه من بتونم بهتون نشون بدم، در واقع شیارهای جای پیچشون به سمت پایینه که هر چقدر فشار ریل بیشتر باشه این لقمه ها توی گوشت ریل فرو میروند و سفت تر میشوند اگر احیانا با وجود همه ی این ها تو همه ی کلاف ها در واقع لیز خوردگی بوجود بیاد اون پلیت وزن ریل رو پخش میکنه روی سکو.
-درسته،حرفی از زیرش نمیخواهید بگید که اینجا چطوریه؟

-در واقع اینجا آسانسور احتمال زیاد پاراشوت رو باید باشه،ترمز اضطراریش روی کابین نصب شده،این سیم بکسل هایی که می بینید سیم بکسل های مربوط به گاورنر و پاراشوت ها ترمز اضطراریتون هستش که در واقع یه طرفش به کابین متصله یه طرفشم با چرخ دنده کنترل سرعت m/s1 در واقع دقت اندازه گیری میشه. (آشنایی با سیستم آسانسور)

وزنه

-ممنون ،حالا بریم سراغ دیدن وزنه.
-درواقع این نواری که الان دیدین رفته بالا تراول کابلمون هستش; که برق و همه تشکیلاتو منتقل میکنه، میبینین که سیم بکسل ، همزمان با کابین داره بالا پایین میره و اون قرقره اون پایین داره میچرخه ،تقریبا وزنه ی آسانسور معادل نصف ظرفیت کابین به اضافه ظرفیت وزن خود کابین محاسبه میشه که چه کابین خالی باشه چه کابین پر باشه،درواقع فشاری به موتورتون نیاد،اونا سر بکسل ها هستند،هر کدوم این سیم بکسل ها ۴ تن تحمل وزن دارند، برای ضریب اطمینان ۴ برابر شدند و این وزنه هست همونطور که میبینید بافر تقریبا با انتهای وزنه حدودا ۲۰ تا۳۰ سانت فاصله داره.

-که در صورت در رفتن بتونه محافظت کنه.
-آره که اگه بیشتر لیز خورد یا به هر شکل ترمز عمل نکرد; بیاد بشینه رو اون و توی سقف نخوره آسانسور یا همچنین برعکسش.
-وزن اینو مجدد میگی چطوریه؟
-نصف ظرفیت کابین به اضافه وزن کابین در واقع میشه اندازه وزنی که بایستی وزنه داشته باشه.
-وزن کابین به صورت کامل یا نصف؟
-نصف

آسانسورهای تونلی

-خب،آسانسورهای تونلی آسانسورهایی هستند که در واقع شما از یک طرف ورودی دارین و از هر طرف دیگه امکان داره خروجی داشته باشین و این در واقع توی نقشه برداریتون کمک میکنه بهتون،آسانسورهایی که در واقع فضایی ندارند،چاه آسانسورشون در واقع خیلی کمه از درهای اتوبوسی استفاده می کنند،در واقع اجباری هستش که فضا بهشون وارد میکنه.
-چون باز شدن و بسته شدن اینا در واقع تابع طول اون چالست.

-در واقع یکی از محاسبات RTT هست که سرعت حرکت آسانسور رو و خدمات دهی به مسافر را محاسبه می کنند،هرکدوم از این درها سرعت محاسبه خودشون رو دارند حتی آسانسورهایی داریم که در ندارند،بهشون میگن در لولایی ساده،در واقع همین یکدونه در رو دارند و به محض اینکه این کنتاکتور ایمنی متصل شدند آسانسورتون شروع به حرکت میکنه این در RTT در واقع محاسبات داخل رو حذف می کنند.
-مرسی،ممنون

 

تحریریه معمار۹۸

آشنایی با سیستم آسانسور ; آسانسور و ابعاد آن ; ضوابط آسانسور ; ابعاد آسانسور چاله و کابین

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98