معمار 98

طراحی داخلی هتل مدرن و سنتی، از لابی تا اتاق‌ها

طراحی داخلی هتل مدرن و سنتی، از لابی تا اتاق‌ها

طراحی داخلی هتل می‌تواند یک پروسه جذاب و خلاقانه باشد که در نهایت به ایجاد فضایی مدرن یا سنتی منجر شود. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مناسب برای دیوارها، کف‌پوش‌های جذاب، مبلمان راحت و زیبا در لابی، اکسسوری‌ها و عناصر تزئینی مناسب و … می‌تواند فضای لابی و اتاق‌های هتل را در نظر مهمانان به فضایی گرم، جذاب و راحت تبدیل سازد.

هتل‌ها امروزه انتخاب مسافرانی هستند که دوست دارند در طول سفر خود اقامتی کاملاً آسوده داشته باشند. از این رو و با توجه به رقابت زیادی که میان هتل‌های متعدد برقرار است، طراحی داخلی هتل و به طور کلی دکوراسیون داخلی محیط‌های اقامتی، مسئله‌ای است که به هیچ عنوان نباید سرسری گرفته شود. فرقی نمی‌کند شما صاحب یک هتل سنتی باشید یا مدرن، اگر نتوانید در نگاه اول فضایی جذاب پیش چشم مهمان قرار دهید، آینده خوبی نخواهید داشت.

در ادامه آن‌چه را لازم است درباره طراحی فضای داخلی هتل بدانید بیان خواهیم کرد و شما را با اصول طراحی داخلی هتل‌ها آشنا خواهیم ساخت.

 

طراحی مدرن یا سنتی؟

هر چند به نظر می‌رسد هتل‌های لوکس و مدرن این روزها محبوبیت بیشتری نسبت به هتل‌های سنتی پیدا کرده‌اند، ولی هنوز هم سلیقه مهمانان حرف اول را می‌زند. مهم این است اگر می‌خواهید یک هتل مدرن احداث کنید، طراحی داخلی آن را به زیباترین و لوکس‌ترین شکل انجام دهید. در مقابل اگر می‌خواهید هتلی سنتی داشته باشید، تمام اصول طراحی داخلی هتل سنتی را در آن رعایت کنید تا جایی که علاقه‌مندان به این سبک، عاشق اقامت در هتل شما شوند. در بخش‌های بعد به ارائه نکاتی در رابطه با طراحی و دکوراسیون داخلی هتل‌ها، خصوصاً هتل‌های مدرن، خواهیم پرداخت و در کنار آن از نکاتی که در طراحی سنتی باید رعایت شوند، صحبت خواهیم کرد.

طراحی داخلی هتل مدرن و سنتی، از لابی تا اتاق‌ها

 

اصول مهم در طراحی داخلی هتل: لابی

لابی را می‌توان مهم‌ترین بخش یک هتل دانست، حتی گاهی مهم‌تر از اتاق‌ها. زیرا مهمانان با ورود به هتل ابتدا با لابی روبرو می‌شوند و افرادی که در هتل اقامت دارند نیز زمان بسیاری را برای استراحت، انتظار و … در لابی صرف می‌کنند. با این حساب طراحی داخلی لابی هتل باید بسیار خلاقانه و البته اصولی باشد. چند نکته در این باره وجود دارد که عبارتند از:

 

مبلمان

در انتخاب نوع مبلمان مورد استفاده در لابی و چیدمان آن‌ها باید دو نکته در نظر گرفته شود; اول، زیبایی و راحتی مبلمان؛ دوم، چیدمانی که فضای خصوصی مهمانان را حفظ کند.

 

دیوارها و کف

به طور کلی در طراحی داخلی هتل، دیوارها و کف بسیار اهمیت دارند. اگر یک هتل مدرن و لوکس را اداره می‌کنید بهتر است از کفپوش‌هایی مانند پارکت‌های چوبی بهره ببرید. اگر هتل شما تم سنتی دارد، بهترین انتخاب برای کف، می‌تواند یک فرش زیبای ایرانی باشد. همچنین در طراحی دیوارهای لابی در یک هتل سنتی می‌توانید از نقوش سنتی استفاده نمایید. در مقابل برای طراحی داخلی هتل مدرن، در قسمت لابی، بهتر است دیوارها با طرح‌های ساده اما زیبا و رنگ‌های روشن پوشانده شوند.

 

تزئینات لابی

آنچه مدرن یا سنتی بودن لابی را به خوبی نشان می‌دهد، نوع تزئینات و عناصری که است که در آن استفاده می‌شود، از جمله مجسمه‌ها و آبنماها، گلدان‌ها، اکسسوری‌هایی مانند لوستر و … واضح است که استفاده از لوسترهای بزرگ و درخشان، آب‌نماهای مجلل و … به راحتی لابی هتل را به فضایی مدرن و لوکس تبدیل می‌سازند. خصوصاً اگر یک نورپردازی حرفه‌ای و جذاب را نیز به این عناصر اضافه کنید، حق مطلب را ادا کرده‌اید.

طراحی داخلی هتل مدرن و سنتی، از لابی تا اتاق‌ها

 

اصول مهم در طراحی داخلی هتل: اتاق‌ها

یک نکته مهم باید همیشه در طراحی هتل‌ها، چه سنتی و چه مدرن در نظر گرفته شود. فضای هتل و خصوصاً اتاق‌ها باید به شکلی باشد که مهمانان احساس کنند در خانه خودشان هستند; حتی اگر فقط یک شب اقامت داشته باشند. پس باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید که فضایی راحت و زیبا برای آن‌ها رقم بزنید و امکان دسترسی را به هر آن‌چه نیاز دارند، مهیا سازید. چند نکته مهم در طراحی داخلی هتل‌ها در بخش اتاق عبارتند از:

 

رنگ‌بندی فضا

بهتر است از رنگ‌های آرام‌بخش و یا رنگ‌هایی که اتاق را به فضایی مدرن تبدیل می‌کنند; (اگر هتل شما از نوع مدرن است)، استفاده کنید. استفاده از کاغذ دیواری‌های زیبا نیز می‌تواند به لوکستر شدن فضای اتاق کمک کند. تنها نکته مهم این است که هارمونی رنگ و طرح‌ها در دیوارها، وسایل اتاق، پرده‌ها و … حتماً رعایت شود. همچنین در طراحی داخلی هتل، توجه داشته باشید که بهتر است رنگ دیوار تیره‌تر از کف باشد.

 

اکسسوری‌ها و وسایل جذاب

در طراحی داخلی اتاق هتل، استفاده از یک آینه بزرگ با نورپردازی زیبا را نباید فراموش کنید. همچنین از وسایل تزئینی و سایر اکسسوری‌ها بدون این که از حد اعتدال خارج شوید و فضا را به فضایی شلوغ تبدیل سازید، خلاقانه عمل کنید. حتی نوع روتختی‌ها و ملحفه‌ها، بافت پرده‌ها و … باید به شکلی باشند که لوکس بودن یا سنتی بودن اتاق را نشان دهند.

طراحی داخلی هتل مدرن و سنتی، از لابی تا اتاق‌ها

 

مرکز توجه اتاق

یک ایده خوب برای طراحی داخلی هتل در قسمت اتاق‌ها این است که یک نقطه کانونی در اتاق ایجاد کنید. به شکلی که مهمان با وارد شدن به اتاق اول از همه جذب آن نقطه شود. یک اکسسوری یا وسیله خاص می‌تواند به سادگی این کار را برای شما انجام دهد.

 

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98