معمار 98

رمپ گرد پارکینگ و ضوابط طراحی و محاسبه آن

رمپ گرد پارکینگ و ضوابط طراحی و محاسبه آن

در این ویدیو دکتر مرتضی صدیق نحوه محاسبه و طراحی رمپ گرد پارکینگ را برای پارکینگ های کوچک و متوسط با ترسیم و همچنین به صورت میدانی توضیح می دهند.

 

بخشی از متن توضیحات رمپ گرد پارکینگ

شعاع رمپ گرد رو از اینجا حساب میکنن تا مرکزی که این شکل گرفته; این شعاع بایستی حداقل ۵ متر باشه. طبیعتاً ۶ یا ۶.۵ باشه میتونه کمک موثر تری داشته باشه; اگر زمینی شیب داشته باشه هرچقدر ما بتونیم این رمپ رو در قسمت پایین زمین یا سایت حل کنیم بهتره. چرا که طول رمپ ما کمتر میشه. اینجا میبینیم که بخشی از پارکینگ پله خورده و در اینجا ما پارکینگ طبقه دوم رو می بینم. یه ورودی از بالا داره که کاملا مسطح هست. از شیب کوچه کاملا استفاده شده و بخشی هم با رمپ گرد پارکینگ طبقه زیرین شده.

 

عرض رمپ

عرض در رمپ هایی که بین ۴تا ۲۰ اتومبیل هست که بهشون میگیم; پارکینگ های متوسط به اندازه ۳.۵ متر هست. و در پارکینگ های کوچک ۳ متر هست. شعاع داخلی رمپ ۳ متر هست در هر حالت. با این حساب مربعی که توش رمپ  جا میشه حدود ۸.۵ متر میشه.

در صورت وجود حیاط در بسیاری از خونه ها بهتره رمپ در داخل حیاط حل بشه; یکی از این شیوه ها استفاده از رمپ گرد هست; این رمپ گرد، دو متر اول داره که بیرون توی کوچه بوده. یک شیب ۱۰ درصد ابتدایی داره. بعد شیب ۱۵ درصد و مجدد در انتها یک شیب ۱۰ درصد داره و بعد یه گاتر و بعد فضای ۵ در ۵ متر فضای چرخش.

در طراحی رمپ گرد پارکینگ در گوشه ها پرتی ایجاد میشه که میشه به عنوان باغچه یا جایی برای آلاچیق کوچک و یا گپ و گفت استفاده کرد. و…

 

تحریریه معمار۹۸

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98