معمار 98

دکوراسیون حمام و نکات مهم در طراحی سرویس بهداشتی

دکوراسیون حمام و نکات مهم در طراحی سرویس بهداشتی

از بخش های مهم و جدایی ناپذیر در منازل، دکوراسیون حمام می باشد. میزان فضا و طرح داخلی آن در روحیه و ایجاد آرامش در افراد تأثیر مستقیمی دارد. هر چند که کاربرد نوع رنگ و لوازم مورد نیاز در طراحی حمام و سرویس بهداشتی سلیقه ای می باشد، اما در طراحی دکوراسیون آن باید نکاتی را در نظر گرفت که در این مقاله به آن اشاره شده است.

 

طراحی دکوراسیون حمام

حمام از مهمترین بخش های داخل آپارتمان ها و منازل می باشد. هر فردی بعد از یک روز کاری خسته کننده می تواند در این مکان رفع خستگی کرده و در آن احساس آرامش نماید. اگر این فضا به خوبی طراحی شده و از رنگ های مناسب در آن استفاده شده باشد، در ایجاد روحیه مثبت و آرامش بیشتر در افراد تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. اولین نکته که باید در مورد حمام و سرویس های بهداشتی در نظر گرفت، حفظ بهداشت و نظافت آن است. به دلیل مرطوب بودن این مکان ممکن است آلودگی ها در این فضا انتشار پیدا کرده و به سایر نقاط در منزل هم سرایت کند. پس اصلی ترین موضوع در این خصوص پوشش سطح کف و دیوارهای آن می باشد. پوشش دیوارها و کف باید به دقت انجام شده و با استفاده از عایق های رطوبتی، آب بندی سطوح به نحو درستی صورت بگیرد. با ما در سایت معمار ۹۸ همراه باشید تا ایده ها و نکات لازم در خصوص طراحی دکوراسیون این بخش از منزل را با هم مرور کنیم.

 

ایده هایی برای جذاب تر کردن دکوراسیون حمام

لوازم به کار رفته در این مکان باید پرکاربرد و مناسب باشد. در اصل در طراحی خوب و مناسب باید به دو موضوع زیبایی و کارایی لوازم توجه داشت. کاشی ها و موزائیک های رنگی در زیباتر کردن فضای آن نقش اساسی دارد. نصب کمدهایی با طبقات ویترینی برای قرار دادن حوله و منسوجات، لوازم شوینده و بهداشتی و سایر لوازم مورد نیاز، هم مفید و کاربردی بوده و هم در مرتب نشان دادن مکان کاربرد دارد. با تزیین داخل و زیباتر کردن آن، فضای آرامش بخش تری را ایجاد کنید. برای این کار می توانید از گل و گیاه و گلدان های کوچک و خوش ترکیب استفاده کنید. می توانید با نصب طبقات شیشه ای و قرار دادن بلورهای رنگی و زیبا یا انواع عطریات و لوازم آرایشی در آن، فضا را زیباتر کنید. از برچسب های فانتزی و طرح دار برای زینت بخشیدن به شیشه های پنجره استفاده کنید.

دکوراسیون حمام و نکات مهم در طراحی سرویس بهداشتی

در حمام های بزرگ بهتر است بخش هایی از قبیل محل دوش گرفتن، محل شستشو در وان و… از هم جدا باشد و فضایی به قفسه، کابینت ها، سینک و… اختصاص داده شود.

 

نکات لازم در طراحی دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی
  •  سیستم های تهویه هوا در این مکان باید به نحوی انجام شود که همواره هوای داخل آن تمیز و سالم و عاری از هرگونه بوی رطوبت و… باشد.
  • فضا باید روشن بوده و از نور کافی برخوردار باشد.
  • بهتر است از کفپوش های بدون شکاف و فرو رفتگی برای این مکان استفاده شود.
  • کف و دیوار آن از جنس مرغوب و قابل شستشو و تمیز کردن باشد.
  • سیستم فاضلاب به نحو اصولی صورت گرفته باشد. به طوری که لوله های آن هرگز دچار گرفتگی، نشتی و پوسیدگی نگردد. این امر در تمیزی و بهداشت حمام و سرویس بهداشتی نقش مؤثری دارد.

دکوراسیون حمام و نکات مهم در طراحی سرویس بهداشتی

 

ایده های جذاب در طراحی دکوراسیون حمام

طراحی دکوراسیون حمام های کوچک

اگر در حمام و سرویس بهداشتی منزل شما فضای کافی وجود ندارد، با رعایت کردن یک سری موارد می توانید به بزرگ تر نمایان کردن فضا و استفاده بهتر از آن کمک کنید. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:

• استفاده از آینه های بزرگ
با استفاده از آینه در ابعاد بزرگ و ایجاد عمق در محیط می توان هر مکانی را بزرگتر نشان داد.

• استفاده از باکس های آینه دار
استفاده از باکس های آینه‌‌ دار می تواند به بهره گیری بیشتر از فضا کمک کند.

• قرار دادن حوله و لباس روی درب
در فضای کوچک به سختی می توان مکانی مخصوص برای قرار دادن حوله و لباس ها اختصاص داد. بنابراین نصب میله بر روی درب ورودی آن بهترین گزینه برای قرار دادن حوله و منسوجات می باشد.

• استفاده از دوش به جای وان
وان، جا و فضای زیادی را اشغال می‌کند. بهتر است در حمام های کوچک به جای وان که فضای زیادی را پر می کند، از دوش آب استفاده کنید.

• استفاده از کاشی‌هایی با طرح‌های درشت
هر چه طرح کاشی های به کار رفته در حمام ریز و شلوغ تر باشد، فضا را کوچک تر نشان می دهد. با استفاده از کاشی هایی با طرح‌های بزرگ و ساده، می توان فضا را بزرگ تر جلوه داد.

• استفاده از رنگ های روشن
استفاده از رنگ‌های روشن برای کف و دیوار آن نقش بسزایی در بزرگ تر نشان دادن فضا خواهد داشت.

• استفاده از سینک‌ها و کابینت های باریک
در حمام های کوچک سعی کنید از وسایل کم حجم مانند کابینت و سینک های کم عرض و باریک استفاده کنید.

دکوراسیون حمام و نکات مهم در طراحی سرویس بهداشتی

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98