معمار 98

تفاوت پارکت و لمینت و مزایا و معایب آنها چیست؟

تفاوت پارکت و لمینت

همراهان معمار۹۸ سلام. طبق قرار قبلی در این پست تفاوت پارکت و لمینت را بررسی می کنیم. پارکت و لمینت هر کدام مزایا و معایبی دارند که در این مطلب با بررسی آنها میتوانیم انتخاب مناسب تری هنگام خرید و نصب داشته باشیم.

لمینت که در بازار به پارکت لمینت معروف است به نوعی از کف‌پوش‌ها گفته می‌شود که از چند لایه چوب فشرده ساخته شده و عمدتاً جنس اصلی این محصول HDF هست و بر خلاف پارکت مستقیماً از چوب درختان تهیه نمی‌شود. با ورود کفپوش پارکت لمینت به بازارهای جهان، کم کم خرید و استفاده از پارکت های چوبی کمتر شد و به دلیل مزایای فراوانی که این کفپوش ها برای مصرف کنندگان دارند، بسیاری از مردم امروزه این نوع کفپوش ها را ترجیح می دهند.

 

نحوه نصب

برای نصب پارکت از چسب مخصوصی استفاده می‌شود و کثیف‌کاری زیادی دارد. بعد از اینکه چسب خشک شد سطح پارکت را ساب زده و بعد یک لایه لاک روی آن اجرا می‌کنند. تقریبا ۲۴ ساعت بعد از اجرای پارکت می‌توان وسایل منزل را روی آن چید.

اما لمینت‌ها برای اجرا هیچ نیازی به چسب ندارند; لمینت‌ها دور تا دورشان شیارهایی به نام کلیک دارند که به صورت نر و ماده درون هم قرار می‌گیرند و قفل می‌شوند. در نتیجه می‌توان سطح وسیعی را خیلی سریع و بدون کثیف‌کاری لمینت کرد.

قبل از اجرای لمینت روی کف فوم‌های مخصوصی پهن می‌کنند که هم نقش هم‌باد کردن کف را بازی می‌کنند و هم عایق مناسبی برای صدا و حرارت هستند. عدم استفاده از چسب در نصب لمینت باعث می‌شود استفاده از این کف‌پوش صدمه‌ای به کف اصلی اتاق نزند. مثلا اگر کف اتاق سنگ‌فرش باشد و بعد از مدتی بخواهید لمینت‌ها را جمع کنید، هیچ مشکلی ندارید و سنگ‌فرش‌ها سالم خواهند بود. بنابراین لمینت ها به سهولت نصب و جمع میشن.

 

مقاومت در برابر آب

اولین تفاوت پارکت و لمینت استقامت آنها دربرابر آب است; پارکت‌ها چون از چوب خالص تشکیل شده‌اند به شدت به آب واکنش می‌دهند و در صورت خیس شدن ورم می‌کنند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه اصلا مناسب نیست. در مقابل لمینت‌ها در مقابل آب مقاومت بسیار بالاتری دارند.

 

مقاومت در برابر اجسام نوک تیز

پارکت‌ها نسبت به اجسام نوک‌تیز حساسند و خیلی زود آسیب می‌بینند; بنابراین برای خانواده‌هایی که بچه‌های پر جنب و جوشی دارند اصلا مناسبت نیستند. در مقابل لمینت مقاومت بهتری نسبت به اجسام نوک‌تیز دارد و سخت‌تر آسیب می‌بیند.

 

دوام

تفاوت مهم پارکت و لمینت دوام آنهاست. پارکت نسبت به لمینت دوام و طول عمر بیشتری دارد; در صورت نگهداری مناسب پارکت بین ۴۰ تا ۸۰ سال عمر می‌کند. در حالی که عمر مفید لمینت حدود ۱۰ سال است. ضمن اینکه به خاطر طبیعی بودن، پارکت به راحتی طرح و نقش خود را از دست نمی‌دهد.

 

عایق صدا

به دلیل قرار دادن فوم زیر سطح لمینت، پس از نصب معمولاً مقدار زیادی از انتقال صدا به طبقه پایین جلوگیری می شود.

 

قیمت

همان‌طور که قبلا گفتیم پارکت کف‌پوشی لوکس به شمار می‌آید و قیمتش اختلاف بسیار زیادی با لمینت دارد. در مقابل لمینت نسبت به پارکت و حتی دیگر کف‌پوش‌ها مانند سنگ یا سرامیک قیمت پایین‌تری دارد. (تفاوت پارکت و لمینت)

 

قابلیت تعویض

دیگر تفاوت پارکت و لمینت در آن است که اگر قطعه‌ای از لمینت آسیب ببیند; می‌توان به راحتی آن را تعویض کرد. در حالی که پارکت چنین قابلیتی را ندارد.

 

تنوع طرح

یکی دیگر از تفاوت پارکت و لمینت تنوع طرح آنهاست; پارکت‌ها طرح اصلی چوب درخت را دارند و به همین دلیل طرح‌هایشان تنوع کمتری نسبت به لمینت دارد.

 

زیبابی

پارکت نسبت به لمینت حس بهتر و طبیعی‌تری را به شما القا می‌کند; دلیلش هم مشخص استT پارکت کاملا طبیعی است.

 

دوست دار محیط زیست

اگر به محیط‌زیست اهمیت می‌دهید باید بدانید که از این نظر پارکت‌ها نسبت به لمینت‌ها بسیار بهترند; به خاطر استفاده از رزین و فشار در تولید لمینت این کف‌پوش‌ها به سادگی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند; در حالی که پارکت به خاطر طبیعی بودن خیلی راحت به طبیعت باز می‌گردد.

 

نگهداری

نگهداری لمینت از پارکت بسیار راحت‌تر است; شما می‌توانید با پارچه‌ای مرطوب یا تی سطح لمینت را تمیز کنید، اما برای پارکت باید از موادی خاص استفاده کنید تا به پوشش محافظ آن آسیبی نرسد و ورم نکند. در عوض پارکت را می‌توان سنباده زد، اما لمینت چنین قابلیتی ندارد.

 

خب، تفاوت پارکت و لمینت رو در این پست بررسی کردیم; شما کدوم رو انتخاب میکنین؟ در پست بعدی لمینت و کفپوش پی وی سی رو مقایسه میکنیم; پس با معمار۹۸ همراه باشین.  🙂

 

  • تحریریه معمار۹۸
  • گوینده: مهرنوش سلیمی

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98