معمار 98

پارکت چوبی و مزایا و معایب آن در کف سازی ساختمان ها

پارکت چوبی و مزایا و معایب

امروزه از مهمترین کفپوشها; پارکت، سنگ و سرامیک هستند که به دلیل قیمت بالای سنگِ مرغوب نسبت به پارکت و سرامیک، این دو کاربرد بیشتری در ساختمانهای امروزی دارند. در این مقاله به بررسی پارکت چوبی و مزایا و معایب آن می پردازیم.

 

 
پارکت چوبی

پارکت کفپوشی از جنس چوب است که قطعات آن را به صورت موازی در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود. پارکت های معمولی یا مستطیلی هستند و یا مربعی شکل، طول پارکت مستطیلی بین ۶۰ تا ۱۲۰ و عرض آن ها بین ۵ تا ۴۰ سانتیمتر می باشد. پارکت های مربعی هم در اندازه های ۴۰، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتر تولید و عرضه می شوند.

 

مزایای استفاده از پارکت

۱- پارکت جذاب و زیبا است
از آنجا که پارکت از چوب ساخته شده می تواند فضای مورد نظر گرم تر و صمیمی تر کند; علاوه بر این محصولات چوبی همیشه لوکس هستند. کفپوش پارکت در انواع الگوهای زیبا طراحی و عرضه شده و می تواند به رنگ های مختلف رنگ آمیزی شود. دلیل اصلی این که در بیشتر خانه ها و هتل های جهان از پارکت به عنوان کفپوش استفاده می شود همین ویژگی می باشد.  (پارکت چوبی و مزایا و معایب )

۲- پارکت منحصر بفرد است
اگر شما به دنبال چیزی واقعا منحصر به فرد هستید پارکت یک گزینه عالی برای شما خواهد بود.

۳- پارکت آلرژی زا نیست
بر خلاف فرش و قالیچه که می تواند گرد و غبار، خاک و آلرژن ها را منتقل کند کفپوش پارکت آلرژی زا نیست. این یک انتخاب عالی برای خانواده هایی است که حیوان خانگی و نوزاد دارند.

۴- پارکت به راحتی تمیز می شود
شما تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب می توانید پارکت را تمیز کنید; اگر رنگ بر روی پارکت بریزد به آسانی با دستمال مرطوب پاک می شود.

۵- پارکت به آسانی نصب می شود
شما به راحتی می توانید پارکت را بر روی کفپوش فعلی خود نصب کنید.

 

معایب پارکت چیست؟

۱- پارکت نیاز به تعمیر و نگهداری دارد
پارکت باید هر سال با موم جلا داده شود تا زیباتر به نظر برسد و طول عمر آن بیشتر شود.

۲- پارکت با رطوبت آسیب می بیند
از آنجا که کفپوش پارکت از چوب ساخته شده به رطوبت حساس است; برای تمیز کردن پارکت دستمالی مرطوب را بر روی آن بکشید و سریع خشک کنید.
پارکت یکی از این مشتقات چوب است و امروزه بدلیل قیمت بالای چوب طبیعی و همچنین جلوگیری از قطع بی رویه درختان که نقش بسیار مفیدی در محیط زیست دارند، نوع صنعتی آن به نام پارکت لمینت به بازار عرضه شده و جایگزین پارکت های چوب طبیعی شده است.

خب ویژگی های لمینت چیه و مزایا و معایب اون نسبت به پارکت چیه؟ این مورد رو در پست بعدی بررسی میکنیم.

تحریریه معمار ۹۸
گوینده: سارا پورحسینی

 

مطالب مشابه: دکوراسیون داخلی

پارکت چوبی و مزایا و معایب ; پارکت و لمینت ; نصب پارکت و کفپوش

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98