معمار 98

اتاق رختشوی خانه و ایده های نو در طراحی آن

اتاق رختشوی خانه و ایده های نو در طراحی آن

اتاق رختشوی خانه مکانی راحت و کاربردی است که از آن جهت شستشو و خشک کردن لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این اتاق، به راحتی می توان لباس ها و منسوجات را شستشو داده و نگه داری کرد.

در ایران اختصاص یک اتاق به عنوان اتاق رختشوی خانه امری است که در سالهای اخیر و به تازگی در ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است. اتاق رختشویی مکان مناسبی برای نگه داری لوازم شستشو و تمیزی منزل می باشد. می توان از فضاهای غیر قابل استفاده در منزل مانند زیر پله ها یا زیر شیروانی برای این مکان استفاده کرد. برای انتخاب محل اتاق رختشویی باید دسترسی نزدیک به تأمین آب، تعبیه سیستم های تهویه مناسب، نصب پنجره برای نفوذ نور و جریان هوا را در نظر گرفت. ما در سایت معمار ۹۸ قصد داریم در ادامه این بخش از مقاله درباره طراحی اتاق رختشویی و دکوراسیون آن بیشتر به بحث بپردازیم.

 
نکات مهم و کاربردی در طراحی اتاق رختشوی خانه

قبل از چیدمان و طراحی اتاق رختشویی، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. کف اتاق رختشوی خانه باید از یک کفپوش مقاوم در برابر آبگرفتگی و نفوذ آب پوشیده شده باشد.
  2. از فضای پشت درب استفاده کنید. شما می توانید از این فضا برای آویزان کردن دستکش و لباس ها استفاده کنید و به این ترتیب فضای بیشتری هم در محیط داشته باشید.
  3. طراحی اتاق رختشویی باید به گونه ای باشد که به اندازه کافی نور به داخل آن راه پیدا کند.
  4. در طرح و رنگ دیوار،کف سرامیکی، کمدها و… بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید.

اتاق رختشوی خانه و ایده های نو در طراحی آن

 

ویژگی های اصلی اتاق رختشوی خانه
  • قرار گرفتن اسباب و لوازم این اتاق باید بر اساس اولویت و اجرای مؤثر آنها صورت بگیرد.
  • چیدن مبلمان در آن باید به گونه ای باشد که فضای زیادی را اشغال نکرده و مانع حرکت آزاد و راحت در اتاق نگردد.
  • استفاده از کابینت های جادار در این اتاق فضای خوبی برای قرار دادن لوازم شستشو و ابزار دیگر مانند جارو برقی می باشد.
  • با قفسه بندی کردن اتاق به راحتی می توان لباس های شسته و اتو شده را مرتب روی آنها چید. لباس های کثیف را هم می توان به طور جداگانه در سبدهای مخصوصی قرار داد.
  • در این اتاق مناطق مخصوص با دسترسی آسان برای آویزان کردن منسوجات و لباس های شسته شده در نظر بگیرید.
  • در طراحی اتاق رختشوی خانه باید فضای مناسب و کافی برای شستن و آویزان کردن لباس در نظر داشته باشید.
  • قرارگیری ماشین لباسشویی و دستگاه خشک کن و سایر تجهیزات شستشو مانند تخته اتو و… باید به نحو درستی صورت بگیرد.
  • اگر وقت زیادی را در این اتاق سپری می کنید، در صورت وجود فضای کافی در اتاق رختشویی می توانید از لوازمی مانند تلویزیون استفاده کنید.

اتاق رختشوی خانه و ایده های نو در طراحی آن

 

راهکارهایی برای طراحی اتاق رختشوی خانه

سعی کنید سطوح اتاق رختشوی خانه را کاربردی تر کنید; چنانچه فضای کافی برای قرار دادن میز اتو و لوازم دیگر ندارید، بهتر است از سطوحی استفاده کنید که قابلیت تا شدن و جا به جایی داشته باشند و فضای کمی اشغال کنند. در این صورت می توانید زمانی که نیازی به آن ندارید، آن را به کناری قرار دهید.

از فضای چارچوب درب اتاق رختشوی خانه استفاده کنید; می توانید یک میله مناسب و جادار در چارچوب درب نصب کرده و از آن برای آویزان نمودن لباس ها استفاده کنید.

در طراحی اتاق رختشویی بهتر است از درب های ریلی استفاده کنید; با استفاده از درب های ریلی فضای اتاق بازتر و حرکت در آن آزادانه تر خواهد بود.

نصب استند و قفسه در اتاق رختشوی خانه، طرحی مناسب برای چیدن لباس ها است; با استفاده از این قفسه ها و چیدن لوازم میتوان از شلوغی و اشغال فضای داخل کاهش داد.

اتاق رختشوی خانه و ایده های نو در طراحی آن

بهتر است از میله های خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده کرد; این میله ها در مقایسه با دستگاه های خشک کن هم ارزانتر هستند و هم فضای کمتری اشغال میکنند. مناسب ترین مکان جهت نصب میله های خشک کن، کنار دیوار می باشد. چنانچه فضای کافی در کنار دیوار وجود نداشت، امکان آن را دارید که میله ها را به سقف متصل کنید. در این صورت برای اینکه اتاق ظاهر خوبی پیدا کند می توانید; روی آن سیستم کشویی نصب کنید تا از دید خارج شود.

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98