معمار 98

کنترل مساحت کاربری‌های جداسازی شده در مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان

کنترل مساحت کاربری‌های جداسازی شده در مبحث 3 مقررات ملی ساختمان

کنترل مساحت کاربری‌های جداسازی شده در مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان یکی از بخش‌های مبهم برای خیلی از داوطلبان آزمون نظام مهندسی ساختمان است.

سلام و وقت بخیر. امیدوارم حالتون خوب باشه. امروز می‌خوام از مبحث ۳، نکته‌ای رو توضیح بدم که مربوط می‌شه به کاربری‌های جداسازی شده.

اکثر داوطلبا در این بخش صرفاً به جدول شماره ۳-۲-۴-۲ توجه می‌کنن; و توضیحی که بالای این جدول داده شده رو خوب مطالعه نمی‌کنن و معمولاً در پاسخ دادن به تستاش گاهاً با مشکل مواجه می‌شن. در صورتی که موضوع، موضوعه بسیار راحتیه و اگرچه از این متن قبلاً طرحِ سوال نشده، اما این احتمال هم وجود داره که از این بخش هم در آزمون سؤال بدن.

:کنترل مساحت کاربری‌های جداسازی شده:

مشاهده آموزش به صورت ویدیویی:

 

متن آموزش: خب بریم متن مورد نظر رو باهم بخونیم: مبحث سوم، ویرایش ۱۳۹۵، صفحه‌ی ۳۰، سطرِ چهارم:

همچنين در هر طبقه بايد مساحت ساختمان به گونه‌اي باشد كه; مجموع نسبت‌هاي مساحت كفِ تصرف‌ها تقسيم بر مساحتِ مجاز آنها بيش از يك نشود.

یعنی چی؟ یعنی اگه ما در یک طبقه فرضاً دارای یک تصرف اداری و یک تصرف تجاری باشیم; اونوقت باید مساحتی که از هر تصرف اجرا کردیم رو بر مساحت مجازش که توی مبحث ۳ ذکر شده تقسیم کنیم و مجموع این نسبت­ها باید کمتر یا مساوی با یک باشه. یعنی برای این دو تصرفی که مثال زدیم، داریم:

………

دقت کنین که مساحت مجاز توی مخرج کسر قرار می­گیره و مساحت ساخت یا اجرا شده در صورت کسر. معمولاً مساحت‌های مجاز هم رو توی سؤال بهتون میدن و چیزی نیست که خودتون بخواین همه رو محاسبه کنین. اگر هم طراح سؤال خیلی بخواد شما رو اذیت کنه مجبورتون می‌کنه مساحت مجاز رو باتوجه به نوع ساختار از جدول صفحه ۴۲ استفاده به دست بیارین تا وقت بیشتری رو ازتون بگیره.

 

یک مثال رو باهم حل می‌کنیم:

طبقه‌ای از یک ساختمان دارای یک سینما و فروشگاه بزرگ با ساختار مشابه است. در این طبقه از روشِ جداسازی شده برای حریق استفاده شده و حداکثر مساحت مجاز سینما ۱۱۰۰ مترمربع و حداکثر مساحت مجاز فروشگاه نیز ۱۳۰۰ مترمربع طبق جدول مربوطه استخراج شده است. اگر سطح کف فروشگاه ۵۲۰ مترمربع باشد، حداکثر مساحت سینما چقدر می­تواند باشد تا الزامات حریق در این طبقه برآورده شود؟

خب، ما در این طبقه دو تصرف داریم. سینما و فروشگاه. سؤال مستقیماً اشاره کرده به موضوع کاربری­‌های جداسازی شده; و با توجه به اینکه مساحت­ مجاز مدنظرش رو هم داده کار مارو خیلی راحت کرده و ما خیلی راحت متوجه می‌شیم که باید طبق صفحه ۳۰ موضوع رو بررسی کنیم. طبق رابطه‌ای که قبلاً خوندیم، داریم: ………..

اگر این پست براتون مفید بود حتما با دوستانتون به اشتراک بزارین و نظرتون برامون بنویسین.

 

دیگر آموزش‌ها از مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان

     آزمون نظام مهندسی ساختمان

آزمون نظام مهندسی

تیترواژه چیست؟

واژگان طلایی چیست؟

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98