معمار 98

کتابفروشی در شانگهای چین با طراحی داخلی ایکس X شکل

کتابفروشی در شانگهای چین

کتابفروشی در شانگهای چین

ایکس+لیوینگ کتابفروشی چانگ کینگ ژونگ شوگ در چین را با پله‌هایی اشر[۱]-مانند تکمیل می‌کند

کتابفروشی چانگ کینگ ژونگ شوگ توسط شرکتی به نام ایکس+لیوینگ در شانگهای طراحی شده که ارزش چشم انداز و مکان‌های تاریخی شهر چینی همنام خود، چانگ کینگ را نشان می‌دهد. فروشگاه در دو طبقه با فضایی دیدنی و نوعی طراحی کارگاهی ساخته شده که شامل مجموعه‌ای از قفسه‌هایی طبقه‌بندی شده به شکل آباژور، قسمتی اشر[۲]-مانند برای مطالعه و اتاق کودکی رنگارنگ با نقاشی‌هایی از چشم‌انداز، ساختمان‌ها و حمل و نقل شهر است.

کتابفروشی چانگ کینگ ژونگ شوگ در طبقه سوم و چهارم مجتمع زدی در یانگ جیاپینگ واقع شده است. این کتابفروشی با یک نمای شیشه‌ای ساده به مشتریان خود خوش آمد می‌گوید. در داخل لابی قهوه‌ای رنگ، قفسه‌های آباژور مانند متعددی تعبیه شده که از درون سایه‌ها نور را به بیرون می‌تابانند و احساس بودن در اتاق مطالعه‌ای روشن،‌ گرم و شخصی را ایجاد می‌کنند.

در گوشه‌ای از لابی یک راهروی آرام برای مطالعه قرار گرفته است. از ورودی راهرو قفسه‌هایی می‌گذرند، بر روی زمین بازتاب می‌یابند و تونلی از کتاب تشکیل می‌دهند که بازدیدکنندگان را به اعماق «فضا و دانش» می‌رسانند. در گوشه‌ای دیگر از لابی اتاق مطالعه کودکان قرار گرفته که با وجود قفسه‌های رنگی با نقاشی‌هایی از چشم انداز، ساختمان‌ها و حمل و نقل چانگ کینگ، هنگام مطالعه در این اتاق به کودکان احساس غرق شدگی در این شهر جذاب دست می‌دهد.

کتابفروشی در شانگهای چین

 

در بخش پایین‌تر راهرو، قسمت اصلی قرار گرفته است; یک سالن پلکانی، که به دلیل وجود سقف آینه‌ای و قفسه‌ها، پله‌های اشر-مانند و اندازه فضای بزرگ این کتابفروشی دو برابر به نظر می‌رسد. از سالن تا طبقه چهارم قسمتی تفریحی برای بازدیدکنندگان به شمار می‌رود که در آن می‌توان در عین لذت بردن از یک فنجان قهوه یا چای، با مطالعه در دنیای آرام داستان‌های مختلف غرق شد. طرح تکرار شونده قفسه‌های آباژور مانند در این قسمت بخش‌هایی جدا ایجاد می‌کند که بازدیدکنندگان می‌توانند وقت خود را در آن گذرانده و از معاشرت با سایرین لذت ببرند.

اطلاعات پروژه:
نام: کتابفروشی چانگ کینگ شوگ
معمار: ایکس+لیوینگ
طراح سازنده: لی شیانگ
مدیر پروژه: لیو هوان
مساحت: ۱۳۰۰ متر مربع
مکان: چین، چانگ کینگ، منطقه یانگ جیاپینگ، مجتمع زدی، طبقه سوم و چهارم
کارفرما: شرکت صنعتی ژوانگشو شانگهای با مسئولیت محدود

 

ویدیو از داخل کتابخانه

 

تحریریه معمار۹۸
مترجم: نیلوفر رضایی

 


[۱] ویژگی کارهای او استفاده از اشکال و عملیات ریاضی است از جمله اشیاءغیرممکن،اکتشاف بی‌نهایت، انعکاس، تقارن، ژرفانمایی، بریدن   یا امتداد اضلاع و زوایای چندوجهی‌ها، هندسه هذلولی، موزائیک‌کاری و مانند آن‌ها

کتابفروشی در شانگهای چین ; X+living architecture ; escher-like stairs – bookstore in china ; chongqing zhongshuge bookstore

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98