معمار 98

طراحی مدرسه لانگ یوان با هدف ایجاد فضای آموزشی در طبیعت

طراحی مدرسه لانگ یوان

طراحی مدرسه لانگ یوان (مدرسه رنگارنگ)
مکان: شنزن – چین
معمار: ژوبو آئو
طراحی داخلی: گروه طراحی H
مساحت: ۵۲۴۳۹ متر مربع
این مدرسه برای ۳۳۶۰ دانش آموز در ۷۲ کلاس طراحی شده است;مفهوم طرح بر اساس “ایجاد فضای آموزشی در طبیعت” است. در واقع این هدف با الهام از ترکیب راهروها و کوچه ها در معماری سنتی چینی و متمرکز بر اصول باز بودن و انعطاف پذیری، فضای آموزشی رنگارنگ در فضای باز و فضاهای تعاملی ایجاد شده است.

رویکرد اولیه “ژوبو آئو” در این طراح

بررسی محتوا و روشهای تدریس و نیازهای متفاوت و روانشناختی فرزندان بوده است; در نتیجه، این پروژه فضاهای متنوع و سرگرم کننده ای را برای دانش آموزان جوان و فضاهای ساکت تر و مستقلی برای بزرگسالان و افراد بالغ تر فراهم می کند. بر اساس همین الزامات، مدرسه “لانگ یوان” طرح L شکل را به خود گرفته است و با یک حیاط مرکزی در یک شیب سبز قرار گرفته است تا یک محوطه دانشگاهی و باغ مانند را به وجود آورد.

طراحی مدرسه لانگ یوان

ساختمان اداری در ورودی مجموعه برای تسهیل و مدیریت جریان ترافیکی قرار گرفته است; در طراحی فضاها شاهد استفاده پنج رنگ هستیم که متناسب با عملکرد بخش ها این رنگبندی ها شکل گرفته اند;. این پنج طیف رنگی در فضاهایی با نامهای «میدان طلایی»، «محوطه چوبی»، «اتاق صدای آب»، «غرفه رنگ آمیزی آتش» و «کارگاه زمین» وجود دارد که با راهروها از طریق پله ها و رمپ ها به هم متصل شده اند.

طرح فضایی این مدرسه به تدریس دروس پایه، متوسطه، تئاتر و سخنرانی، منطقه راهرو و ملاقات، ورزشگاه، کارکنان خوابگاه و غذاخوری تقسیم می شود. مناطق مختلف عملکردی از طریق پله ها،رمپ ها، راهرو ها، حیاط ها و سایر فضای جمعی با همدیگر ارتباط برقرار می کنند و فضای آموزشی تعاملی را ایجاد می کنند.

در فضاهای کلاس درس میز و صندلی های چوبی با پله های چوبی فضایی گرم،; راحت و هماهنگ ایجاد کرده اند و ورق های آلومینیومی در سقف; طراحی ماندگاری را ایجاد کرده و جذب صدا را افزایش می دهد.

طراحی مدرسه لانگ یوان

به طور کلی، طراحی مدرسه “لانگ یوان” با مفهوم آموزشی سنتی از هم شکسته می شود تا سبک مدرن برای آموزش فراهم شود که نه تنها شامل کلاس های داخل ساختمان، بلکه شامل مکان های آموزشی در فضای باز نیز باشند.

zhubo_aao longyuan school  shenzhen, china

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98