معمار 98

معماران و طراحانی که سنت ژاپن را با فناوری مدرن ترکیب می‌کنند

معماران و طراحانی که سنت ژاپن را با فناوری مدرن ترکیب می‌کنند

سنت ژاپن را با فناوری مدرن

معماری بومی در هر کجای دنیا واجد خصیصه‌هایی مشترک است که استفاده از امکانات، ابزار و مصالح موجود و در دسترس یکی از آنها به شمار می رود. بشر همواره آموخته است که چگونه با بهره‌گیری از آنچه که در اختیار دارد رفع نیاز نموده و در راستای آسایش بیشتر حداکثر استفاده را از آنها کند.

ژاپن، کشوری که بر قله بلند فناوری ایستاده است; اکنون تصمیم گرفته است تا در رشته مهم معماری و طراحی بناها و ساختمان ها میراث سنتی خود را با الگوهای مدرن تلفیق کند. ژاپن به عنوان سرزمینی که نکات بسیاری در معماری، هنر و فرهنگ خود دارد، در مواجهه با شرایط جدید، تغییرات پیش‌رو و روش‌های نوین ساخت به راه‌حل‌های قابل قبول و گاه زیرکانه‌ای رسیده است. رهبران این کشور مرحله جدید از توسعه اقتصادی را کلید زده اند که در آن نمادها و عناصر فرهنگ این کشور با دستاوردهای جهان مدرن ترکیب می یابد; در این فیلم نمونه افراد پیشرو در رشته‌های طراحی و معماری را خواهیم دید; متخصصانی که در طرح های خود، فناوری پیشرفته را با زیبايی شناسی سنتی همراه می‌کنند; و آن را در ساخته‌های خود مانند قطارهای لوکس و استادیوم المپیک ۲۰۲۰ توکیو بکار می‌برند.

 

کارکرد گرایی

در معماری ژاپن تطابق کالبد طرح با کارکرد آن; چه در مقیاس بنا و چه در مقیاس مبلمان، یک اصل مهم به شمار می‌رود. طراح هر جزء را با توجه به کارکردی که بر آن مترتب است به گونه ای خاص شکل می‌دهد; استانداردسازی بر مبنای نوع و شیوه استفاده از اجزاء و همچنین در نظر گرفتن فیزیولوژی استفاده کننده و بهره گیری از دانش ارگونومی ویژگی معماری ژاپنی است; که رفاه و آسایش استفاده‌کننده را هدف نهایی خود قرار می دهد; به عنوان مثال میز در مساحت خاص و مورد نیاز خود در ارتفاعی از زمین تعریف می‌شود; که فرد بتواند بر محیط پیرامون و فعالیت مورد نظر خود مسلط بوده و احساس راحتی نماید.

منبع: یورو نیوز

سنت ژاپن را با فناوری مدرن

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98