معمار 98

ضوابط طراحی رمپ پارکینگ، ارتفاع پارکینگ، طول رمپ، شیب رمپ

ضوابط طراحی رمپ پارکینگ

دکتر مرتضی صدیق در یکی از کلاس های آمادگی آزمون طراحی نظام مهندسی ضوابط طراحی رمپ پارکینگ شامل ابعاد و اندازه ها، نحوه محاسبه طول و عرض و ارتفاع رمپ، شیب رمپ، ارتفاع و ابعاد پارکینگ را آموزش می دهند. این ویدیو نکات خوبی را در خود دارد که پیشنهاد میکنیم مشاهده کنید.

 

متن ویدیو:

رمپ برای ساختمان های ۱ تا ۳ پارکینگ، ۴ تا۲۰ پارکینگ، ۲۰ تا ۱۰۰ پارکینگ متفاوت است. عرض رمپ در ۱ تا ۳ پارکینگ ، ۳ متر – در ۴ تا ۲۰ پارکینگ ۳.۵ متر و در ۲۰ تا ۱۰۰ پارکینگ ۵ متر است. ارتفاع مفید سقف پارکینگ برای ۱ تا ۳ متر ۲۲۰ سانتی متر برای ۴ تا ۲۰ ۲۵۰ سانتی متر و برای ۲۰ تا ۱۰۰ متر ۲۷۰ سانتی متر است.

قسمت های پارکینگ:

یک پارکینگ ۵ قسمت دارد; اولین قسمت آن قسمت کوچه است (۲ متر) و شیب آن حتما صفر درصد است. قسمت دوم : ۱ متر با شیب ۱۰درصد . X متر که نمیدانیم اندازه آن چقدر است با شیب ۱۵ درصد و ۱ متر با شیب ۱۰ درصدو در انتها یک فضای مستطیلی با ابعاد ۵ * ۵ داریم. که در این قسمت شیب صفر درصد است.  ما بر اساس این ابعاد و اندازه ها ی متداول شروع می کنیم به تمرین کردن.

حساب کردن طول یک پارکینگ همکف: (ضوابط طراحی رمپ پارکینگ)

همکف لابی تا هم کف خیابان مثلا صفر است یعنی اختلاف ارتفاعی نداریم; در آن زمان ما ارتفاع را همان ۲۷۰ سانتی متر در نظر می گیریم. ۲۴۰ سانتی متر ارتفاع مفیدمان است و ۳۰ سانتی متر هم سقف را در نظر می گیریم.

محاسبه رمپ:

ابتدا از ۲۷۰ ، دوتا ۱ متر ۱۰ درصد می کنیم تا همه را با شیب ۱۵ درصد حساب می کنیم.
۲۷۰ – (۲ * ۱ * ۱۰) = ۲۵۰
۲۵۰ ÷ ۱۵ = ۱۶.۶۶ <— درصد شیب رمپ
۱۶.۶۶ + ۲ = ۱۸.۶۶
پس ۱۸.۶۶ طول رمپی است که ما هیچ اختلاف ارتفاعی در آن نداریم; حال اگر همکف ما ۲۰ سانتی متر بالا رود. ما ۲۷۰ را ابتدا منهای این ۲۰ سانتی متر می کنیم. بعد منهای ۲ متر اول و اخر با شیب ۱۰ درصد میکنیم.
۲۷۰ – ۲۰ = ۲۵۰
۲۵۰ – ( ۱ * ۲ * ۱۰ ) = ۲۳۰
۲۳۰ ÷ ۱۵ = ۱۵.۳۳
۱۵.۳۳ + ۲ = ۱۷.۳۳
این روند برای اندازه های متفاوت به همین صورت اندازه می شود.

ما بعد از رمپ که اولش به خیابان وصل می شود، ۲ مار باید صاف داشته باشیم; که ماشینی که می آید نگاه کند که به کسی نزند. ۵ متر نیر باید جای خالی داشته باشیم که به آن شعاع گردش اتومبیل می گویند. یعنی بتواند برای خودش جا بگیرد. حال اگر پارکینگ طبقاتی داده بودیم ۲۰ تا ۱۰۰ است در این موقع باید ۳ متر را با آن انجام دهیم.(ضوابط طراحی رمپ پارکینگ)

رمپ معلول:

شیب آن ۵ درصد است. خیلی ها می گوییند ۸ درصد; اما ۸ درصد نیاز است کسی کمک کند شخص بالا برود. برای محاسبه طول رمپ: اگر ۲۰ سانتی متر اختلاف همکف داشته باشیم ، ۲۰ را تقسیم بر ۵ که شیب رمپ است می کنیم و طول ۴ متر برای آن بدست می آید و اگر این اختلاف ۶۰ سانتی متر باشد، ۱۲ متر طول رمپ بدست می آید.

عرض رمپ معلول

عرض رمپ معلولی ۱۲۰ سانتی متر است. کمتر از آن دچار مشکل میشویم; یادمان باشد ویلچر ۸۳.۵ سانتی متر است که اگر ما ۹۰ سانتی متر در نظر بگیریم عرض ویلچر میشود. ما باید اضافه تر در نظر بگیریم که اگر به طور ناگهانی لغزید و یا تکونی خورد به جایی گیر نکند.

نکته:

وقتی ما رمپ طراحی می کنیم ، بالا یا پایین رمپ هیچ ربطی به علامت ها ندارد; اگر من رمپی کشیدم اگر یک خط گذاشتم. آب سطحی از وسط آن می آید و از وسط خارج می شود و همیشه قسمت پایین بعد از رمپ مسیر جمع آوری آب سطحی می گذاریم یعنی آب که جمع می شود به یک مسیر دیگر می رود و…

تحریریه معمار۹۸

ضوابط طراحی رمپ پارکینگ ; محاسبه رمپ پارکینگ ماشین ; محاسبه و طراحی رمپ ماشین ; شیب و طول رمپ پارکینگ

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98