معمار 98

اخبار معماری ایران و جهان – مجله خبری شماره ۵

اخبار معماری جهان

اخبار معماری ایران و جهان در این مطلب با عنوان مجله خبری شماره ۵ هر دو هفته یکبار منتشر شده و شامل آخرین و مهمترین رویدادی های معماری ایران و جهان می باشد.

 

مشاهده خبر به صورت ویدیویی

 

متن ویدیو:
  • تسریع چندماهه در زمان ساخت‌وساز با “حسگرهای بتن‌سنج لحظه‌ای”

دانشمندان در حال آزمایش حسگرهایی برای شتاب دادن به ساخت و سازهای ساختمانی هستند که مقاومت مخلوط بتن را به صورت لحظه ای گزارش می کنند و می توانند مدت ساخت یک ساختمان را چند ماه جلو بیاندازند.  “لونا لو” استاد مهندسی عمران دانشگاه “پردو” توضیح می دهد: حسگرهای ما می توانند به تصمیم گیری بهتر و داده محور برای تعیین برنامه ساخت و ساز و بهبود کیفیت ساخت بتن کمک کنند.  مقادیر مقاومت اندازه گیری شده توسط حسگرهای سنتی به کارگران کمک می کند تا تصمیم بگیرند چه زمانی بتن از مقاومت کافی برای ادامه ساخت برخوردار است و به طور کامل نیاز به انجام آزمایشات روی بتن در آزمایشگاه و تطابق داده ها را از بین می برند. (اخبار معماری جهان)

 

  • بخشی از طاق کسری فرو ریخت

برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشور عراق، خبر داده‌اند که بخشی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است. فعالان شبکه‌های اجتماعی و دوستداران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگهداری از آن، به بی توجهی دولت نسبت به این بنای مهم اعتراض کرده‌اند.

 

  • ساعت هوشمند مصرف آب در منزل را کنترل می کند

(اخبار معماری جهان) این ساعت توسط استارت اپی در کالیفرنیا به نام ناج سیستمز تولید شده و دارای یک حسگر، یک باتری، یک منتقل کننده داده نصب شده بر روی حسگر، یک نمایشگر و یک اپلیکیشن سازگار با اندروید و آی او اس است.

کاربران با اتصال حسگر این دستگاه به کنتور آب از طریق یک بند یکپارچه و خاص می‌توانند از آن استفاده کنند. حسگر اطلاعات مصرف آب را به نمایشگر منتقل می‌کند و این داده‌ها با استفاده از شبکه وای – فای منزل به سرویس کلود شرکت سازنده منتقل شده و تجزیه و تحلیل می‌شوند.در نهایت اپلیکیشن ساعت هوشمند مذکور نتیجه نهایی را نمایش می‌دهد. از این سیستم می‌توان برای کشف موارد نشت آب هم استفاده کرد تا کاربران بتوانند برای حل این مشکل اقدام کنند. ارائه اطلاعات مصرف آب به تفکیک روز، هفته و ماه نیز مزیت دیگر استفاده از این ساعت هوشمند است. قیمت این محصول ۲۵۰ دلار است و البته باید ماهانه ۵ دلار هزینه اشتراک نیز پرداخت شود.

 

  • درب یخچال‌های جدید با فرمان صوتی باز می‌شود

یخچال و فریزرهای قابل کنترل با فرمان صوتی از قبل تبدیل به یک واقعیت عملی شده‌اند، اما اکنون شرکت “ال جی” آن را مفیدتر و کاربردی‌تر کرده است. این غول فناوری خط تولید ۲۰۲۱ یخچال‌های خود موسوم به “InstaView” را معرفی کرده است که درب آن می‌تواند با یک فرمان صوتی باز شود. این ویژگی به خصوص برای زمانی مفید است که دستان شما با مواد غذایی پر است و نمی‌توانید درب یخچال را باز کنید. این مدل‌های جدید همچنین دارای ضدعفونی کننده مبتنی بر نور ماوراء بنفش در قسمت شیر آب هستند و می‌توان با فرمان های صوتی به بررسی مواردی مانند دستگاه‌های یخ ساز و تامین آب یا حتی سوال درباره برنامه روز پرداخت. (اخبار معماری جهان)

 

  • تولید نانومحلولی برای کاهش لیز خوردن بر روی کاشی و سرامیک

یکی از شرکت‌های ایرانی اقدام به تولید محلول ضد لغزش کرد که دوام بیشتر، قیمت پایین‌تر، عدم ایجاد تغییر در ظاهر سطح و دامنه کاربرد بیشتر از جمله مزایای این محلول نسبت به سایر رقبا است. به‌واسطه فرمولاسیون خاص علاوه بر افزایش حدود ۳ برابری ضریب اصطکاک، تغییر محسوسی در رنگ سطح نیز ایجاد نمی‌کند و تأثیری با ماندگاری یک‌ساله دارد. از این محلول می‌توان برای حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، پارکینگ، راه‌پله، استخرها، مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها، مساجد، مدارس، مراکز اداری و کشتارگاه‌ها استفاده کرد.

 

  • متقاضیان ثانویه مسکن مهر از دی ماه مشمول پرداخت یارانه دولتی شدند

طی روزهای گذشته کارگزاری شرکت عمران پردیس با ارسال پیام به مالکان مسکن مهر این شهر به آنها اعلام کرده نسبت به پرداخت ۳۰ درصد یارانه دولتی ساخت واحد مسکونی اقدام کنند. بر این اساس اعلام شرکت عمران پردیس متقاضیان ثانویه از تاریخ اول دیماه ۹۹ در فاز ۵ و ۹ جدید باید ۲۸ میلیون و ۵۰۷ هزار تومان، فاز ۸ بالغ بر ۳۰ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان، فاز ۹ قدیم ۲۰ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان و فاز ۱۱،  ۳۱ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان پرداخت کنند. (اخبار معماری جهان)

 

  • قیمت مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بازار مسکن به دلیل رکودی که در آن ایجاد شده به سمت نزول قیمتی در حال حرکت است و این خود می‌تواند باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با تاکید بر اینکه هم اکنون میزان معاملات ما در اتحادیه هم بسیار کاهش یافته، به طوری که از هفته‌ای چندین معامله هم اکنون میزان معاملات ما به ۲ معامله در روز رسیده است و این روند برای بسیاری از فروشندگان و حتی مشاوران املاک کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: فروشنده‌ای که تا دو ماه قبل آپارتمانش را متری ۴۰ میلیون تومان نرخ گذاری کرده بود، حالا ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاشته و خریداری برای آن پیدا نمی‌شود و این به آن دلیل است که قدرت خرید کاهش یافته است.

 

  • فرمان ترامپ به ممنوعیت معماری مدرن در ساخت بناهای فدرال

دونالد ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی خواستار ساخت ساختمان‌های «زیبا» برای ادارات فدرال در واشنگتن دی سی شده است. رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که تمام ساختمان‌های جدید فدرال باید از این استاندارد پیروی کنند و به سبک معماری کلاسیک طراحی شوند. موسسه معماران آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «معماری باید در خدمت همان جوامعی باشد که بنا در آن ساخته می‌شود. معماری باید انعکاسی از تنوع جغرافیایی، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها و آب و هوای ملت ثروتمند ما باشد. معماران به ارج نهادن گذشته ما و همچنین انعکاس پیشرفت آینده ما و نیز محافظت از آزادی اندیشه و بیان که برای دموکراسی ضروری است، متعهد هستند.» (اخبار معماری جهان)

 

  • و کتاب هفته:

معماری، منبع باز: کتاب «معماری منبع باز» نوشته کارلو راتی؛ استاد دانشگاه و معمار معروف ایتالیایی با همکاری متیو کلادل و جمعی دیگر، چشم‌انداز کاملاً جدیدی است از اینکه معماری چگونه می‌تواند و باید با حقایق قرن بیست‌ویکم تطبیق پیدا کند. نویسندگان کتاب، ما را به تغییر الگو فرا می‌خوانند. این کتاب، مملو از انگاره‌هایی بزرگ است که هیچ معمار یا طراحی نمی‌تواند آن‌را نادیده بگیرد. این کتاب با ترجمه عارفه واعظی و مهدی مقیمی وارد بازار نشر شده است.

سپاس از اینکه با معمار۹۸ همراه بودید. تا مجله خبری دیگر خدانگهدار.

مطالب مشابه: رویدادهای معماری

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98