معمار 98

آشنایی با مبحث ۷ هفتم مقررات ملی ساختمان – پی و پی سازی

آشنایی با مبحث 7 هفتم

آشنایی با مبحث ۷ هفتم مقررات ملی ساختمان برای شرکت در آزمون نظام مهندسی معماری گرایش نظارت و اجرا: شامل اهمیت مبحث، بودجه بندی، نحوه مطالعه و نکات مهم آن.

 

سلام مهندسای عزیز  و همراهان پیج آزمون مهندسی

امیدوارم که حالتون خوب باشه و تونسته باشین طبق برنامه خوب و منسجم مباحث رو مطالعه کرده باشین. در این مطلب در ارتباط با مبحث هفتم میخوایم یه توضیح خلاصه ای رو داشته باشیم و در انتها یه نکته مهم رو از مبحث هفتم خدمتتون عرض کنیم.

 

آشنایی با مبحث ۷ هفتم

مبحث ۷، با عنوان پی و پی سازی; آخرین ویرایش آن که ویرایش سوم میشه مربوط به سال ۹۲ هست. شامل ۶ فصل است. از نظر ضخامت و اطلاعاتی، کتابِ کم حجمی است و البته در بعضی از بخش ها تخصصی می شود که شاید کمی درک آن برای داوطلبان معماری سخت باشد. ولی لازم نیست عمیق خوانده شود ولی بخش هایی از این کتاب مهم هستند و سهم قابل توجهی از سوالات را به خود اختصاص داده اند.

 

مشاهده مطلب به صورت ویدیو:

 

بخش های مهم:

آشنایی با مبحث ۷ هفتم: اکثر سوالاتی که در سنوات گذشته; از این مبحث مطرح شده تا انتهای فصل ۴ یعنی از صفحه ۱ تا ۳۵ بوده; نه اینکه از این صفحه به بعد سوالی طرح نشده باشه. خیر. طرح شده. ولی تراکم سوالات تا صفحه ۳۵ بوده. بحث گمانه در این مبحث بسیار مهم و از سوالات پرتکرار هست. بخشهای محاسباتی جنبه معماری ندارن و لازم نیست مطالعه بشن. البته هر دوره سعی بر این است از جایی سوال طرح بشه که کمتر مورد سوال قرار گرفته. پس ما اگر به صفحه ای اشاره میکنیم صرفاً جهت اهمیت بالای این صفحات هستو صفحات دیگر احتمال طرح سوال هست و کم اهمیت تلقی نمی شن.

البته بعضاً داوطلبانی که مطالعه و تسلطشان روی مبحث هفتم کم بوده; سوالات کتاب “گودبرداری و سازه های نگهبان” را با مبحث ۷ اشتباه میگیرن و برای پیدا کردن پاسخ به یکی از این دو کتاب به اشتباه رجوع می کنن. بنابراین حواستون به این موضوع باشه.

 

 
بودجه بندی سوالات:

میانگین سوالات هر دوره در آزمون نظارت در ۱۰ دوره اخیر; یعنی از خردادماه سال ۹۳ تا مهر ۹۸، حدود ۲.۵ سوال و برای آزمون اجرا ۲.۳ بوده. در آزمون مهر ۹۸ صلاحیت اجرا ۴ سوال از مبحث هفتم طرح شده که از آبان ۹۳ به این طرف سابقه نداشت و در نظارت هم یک سوال از مبحث هفتم طرح شد.

 

نکته مهم مبحث ۷:

یک نکته مهم در مبحث هفتم هست که لازم دونستیم خدمتتون عرض کنیم; نکته مربوط به ص ۳ بند ۷-۱-۳-۱۱ به این شکل هست:

ساختمان های با اهمیت کم ، متوسط، زیاد و خیلی زیاد: این تعاریف طبق تعاریف به کار برده شده در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (استاندارد ۲۸۰۰) است.

 

طبق این بند، درواقع شما باید جدولی را که در مبحث ۶ هست; با در نظر گرفتن نکات آیین نامه ۲۸۰۰ از اون استفاده کنین و پرینت بگیرین و این جدول رو با خودتان سر جلسه آزمون داشته باشین. این بند در ص ۹ از مبحث ششم به صورت یک جدول،

آشنایی با مبحث 7 هفتم

 

و همچنین ص ۱۴ از آیین نامه ۲۸۰۰ نیز توضیح داده شد;

آشنایی با مبحث 7 هفتم

 

ما این جدول رو از قبل آماده کردیم و شما میتونین از لینک زیر این جدول رو دانلود کنین و پرینت بگیرین و ضمیمه مبحث ۷ هفتم کنین و سر جلسه همراه خودتون ببرید.

مشاهده و دانلود جدول مبحث ۶ و آیین نامه ۲۸۰۰

 

شاید داوطلبان معماری بگن مبحث ۶ و آیین نامه ۲۸۰۰ جزء منابعشون نیست; بله – درسته. این کتاب ها برای آزمون پیش رو جزو منابع نیستن، ولی این بندی رو که عرض کردیم، یعنی ساختمان های با اهمیت کم، متوسط و زیاد، جزء بندهای مبحث هفتم هم هست، و چون برای تکمیل اطلاعات از طرف مبحث هفتم به این منابع رفرنس داده شده، بنابراین به این جدول هم باید مسلط باشین. (آشنایی با مبحث ۷ هفتم)

 

در آزمون اجرا- شهریور ماه ۹۵ این جدول برای گرایش معماری مورد سوال قرار گرفته.

عملیات اجرایی یک ساختمان مسکونی با ۲۵۰ مترمربع زیربنا، دو طبقه زیرزمین و سطح اشغال ۸*۹ متر در زمینی نامناسب آغاز شده است. حداقل گمانه های لازم چه تعداد است؟ (اجرا، شهریور ۹۵)

۱) ۴                              ۲) ۲                              ۳) ۱                              ۴) ۳

 

پاسخ:

خب برای حل این سوال باید به مبحث ۷ ، ویرایش سال ۱۳۹۲، ص ۸، جدول ۷-۲-۱ مراجعه کنیم: آشنایی با مبحث 7 هفتم

 

با توجه به سوال سطح اشغال (۷۲ = ۹×۸) که کمتر از ۳۰۰ متر مربع است.

اما طبق جدول ص۹ از مبحث ۶ و ص ۱۴ از آیین نامه ۲۸۰۰ ; طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، ساختمان های مسکونی درجه اهمیت متوسط دارند و چون این بنا در زمین نامناسب در حال احداث است، بنابراین به ۲ گمانه نیاز است. (آشنایی با مبحث ۷ هفتم)

همچنین چون ساختمان دو طبقه زیرزمین دارد پس به گودبرداری نیاز است; برای بخش دوم باید به ص ۹ از مبحث هفتم و بند  ۷-۲-۳-۴-۳ مراجعه کنیم:

ب- حداقل تعداد گمانه ها به شرح جدول ۷-۲-۱ برای شرایطی است که; ساختمان بدون گودبرداری احداث می شود. در صورت نیاز به گودبرداری باید تعداد گمانه ها طبق جدول ۷-۲-۲ اضافه شود.

آشنایی با مبحث 7 هفتم

عمق گمانه برای دو طبقه از زیرزمین کمتر از ۱۰ متر می شود; و با توجه به سوال سطح اشغال (۷۲ = ۹×۸) که کمتر از ۳۰۰ متر مربع است باید یک گمانه به تعداد گمانه ها اضافه شود و در نتیجه حداقل گمانه های لازم ۳ عدد است.

 

خب دوستان خوبم امیدوارم این آموزش هم براتون مفید بوده باشه; اگر از آموزش ها راضی هستین ما رو به دوستاتتون معرفی کنین و این پست رو هم به اشتراک بزارین.

ممنونم از توجه شما 🙂

 

مطالب مشابه:
دانلود جدول مبحث ۶ و آیین نامه ۲۸۰۰ فرمت PNG

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98