معمار 98

یون کلرید در بتن‌آرمه از نظر خوردگی فولاد – مبحث ۹ نهم ویرایش ۱۳۹۹

یون کلرید در بتن‌آرمه از نظر خوردگی فولاد - مبحث 9 نهم ویرایش 1399

یون کلرید در بتن‌آرمه از نظر خوردگی فولاد – مبحث ۹ نهم ویرایش ۱۳۹۹

سلام و وقت بخیر خدمت همراهان معمار۹۸ – امیدوارم که حال دلتون خوب باشه. در این پست می­خوایم بخشی از مبحث نهم رو باهم بررسی کنیم. صفحه ۵۰۵، جدولِ مربوط به حداکثر مجازِ یون­های کلرید در بتن­آرمه از نظر خوردگی فولاد برای ساخت جدید که ممکنه هم برای داوطلبان عمران و هم معماری طرح تست بشه.

مشاهده آموزش بصورت ویدیویی:
متن ویدیو
فرض کنین ما می­خوایم ساخت بتن جدید داشته باشیم.

آبی که جهت اختلاط بتن استفاده میشه ممکنه در خودش یون کلرید داشته باشه. به همین خاطر آزمایشگاه میاد آب رو تست میکنه و بعد اعلام میکنه مقدار کلرید قابل حل در آب فرضاً ۰۶/۰ درصد  هست. حالا طبق جدول باید ببینیم مجازیم از اون منبع آب برای ساخت بتن استفاده کنیم یا خیر؟ این جدول درواقع حداکثر نسبت مقدار کلرید به مواد سیمانی که قابل حل در آب هست رو در شرایط محیطی ذکر شده به ما میگه. (یون کلرید در بتن‌آرمه)

حواستون باشه این اعداد برحسب درصد هستن. یعنی اگر در صورت تست طراح سوال به شما گفت: نسبت یون کلرید به مواد سیمانی ۰/۰۶ هست، نیاین بگین چون کمتر از ۰/۰۸ شده، پس مشکلی ایجاد نمی­کنه. این عدد  ۰/۰۸ درصد  هست. یعنی میشه ۰/۰۰۰۸. پس با نسبت ۰/۰۶ که سوال داده، یون کلرید برای آرماتور مشکل ساز میشه. پس در کنار اعداد جدول مقدار اون­ها رو برحسب نسبت عددی هم یادداشت کنین.

 

ستون سمت راستِ جدول (یون کلرید در بتن‌آرمه)

در ردیف اول و دوم شرایط محیطیِ مربوط به حضور یون های کلرید رو گفته که طبق جدول ص ۵۰۰ و ۵۰۱ هست. حالا ممکنه طراح سوال فرضاً مستقیم ذکر کنه شرایط XCS3 و شما طبق این جدول و ردیف اول چک کنین و یا  ممکنه فقط خصوصیات این محیط رو توی سوال توضیح بده و شما قبل از اینکه به این جدول بیاین مجبور باشین به ص ۵۰۱ مراجعه کنین و رده مشخصه محیطی رو چک کنین.

و در ردیف سوم و چهارم بیان میکنه که شرایط همیشه هم اونقدر بد نیست. یعنی در شرایطی که بتن موردنظر در زمان بهره‌­برداری در حالت خشک باشه یا از رطوبت محافظت شده باشه، اگر یون کلرید قابل در آب  فرضاً تا ۰/۳ درصد هم باشه، می­‌تونیم از این منبع آب جهت اختلاط استفاده کنیم.

طبق سوالی که در ویدیو عنوان شده به ص ۵۰۵ و جدول ۹-پ۱-۳ میریم. سوال گفته بتن مسلح در معرض رطوبت و کلرید قرار داره. و نسبتش رو هم گفته. اما طبق جدول مشخص نکرده که شرایط محیطی مربوط به ردیف اول میشه یا دوم. (یون

کلرید در بتن‌آرمه)

اینجا یه عده از داوطلبایی که حواسشون جمع نیست،

میگن چون ۰/۰۲ کمتر از ۰/۰۸ و یا ۰/۱ هستش، پس مقدارش مجازه و مشکلی برای فولاد پیش نمیاد. و گزینه ۴ رو توی پاسخنامه میزنن. اما گفتیم که اعداده داده شده در جدول برحسب درصد هستن و عددی که سوال به ما داده برحسب درصد نیست. پس چون ۰/۰۲ از ۰/۰۰۸۸ و یا ۰/۰۰۱ بیشتره، فولاد دچار خوردگی میشه. بنابراین گزینه ۴ و ۲ حذف میشن. چون توی گزینه ۲ گفته فقط بتن دچار خوردگی میشه.

حالا بین گزینه ۱ و ۳ باز عده ای از داوطلبا میان میزنن گزینه ۳. دلیلشون هم اینه چون فولاد دچار خوردگی میشه پس بتن هم حتماً با مشکل مواجه میشه. در صورتی که اینطور نیست. شاید بتن موردنظر مقاوم باشه و مواد و افزودنی مناسبی داشته باشه. به علاوه اینکه در ص ۴۹۹، بند ۹-پ-۱-۱  گفته یون های کلرید و گاز کربن دی اکسید سبب خوردگی آرماتورها میشن و محیط های دارای یون های سولفات سبب خرابی بتن می­شن.

چون در گزینه سوم گفته هم بتن و هم فولاد دچار خوردگی میشن نمیتونه صحیح باشه. اما ما مطمئن هستیم که فولاد دچار خوردگی خواهد شد. پس گزینه صحیح گزینه یک هست. پس در این سوالات، ابتدا شرایط محیطی رو باید بدونیم. بعد به جدول بند ۹-پ-۱-۱ مراجعه میکنیم و نکته سوم اینکه اعداد جدول برحسب درصد هستند. البته طراح سوال ممکنه عدد رو برحسب درصد هم بده. پس خوب سوال رو بخونین.

اگر این پست براتون مفید بود حتما با دوستانتون به اشتراک بزارین و نظرتون برامون بنویسین.

 

 

     آزمون نظام مهندسی ساختمان

آزمون نظام مهندسی

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98