معمار 98

نوارپیچی لوله گاز توکار و دفنی – عایق کاری و پرایمرزنی + ویدیو

نوارپیچی لوله گاز توکار و دفنی - عایق کاری و پرایمرزنی

نوارپیچی لوله گاز برای لوله های توکار و یا دفنی به منظور عایق کاری انجام می شود که در این مطلب ویدیو نحوه انجام ان را قرار دادیم.

در مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان با عنوان لوله کشی گاز طبیعی، ویرایش ۱۳۸۹، در صفحات ۴۷ و ۱۱۶ به این موضوع پرداخته شده است.

۱- ابتدا لوله ها چرپی زدایی و زنگ زدایی می شوند.
۲- سپس پرایمرزنی انجام می شود (در دمای زیر ۵+ درجه سانتی گراد پرایمرزنی مجاز نیست).
۳- پس از خشک شدن پرایمر تا حدی که اگر به آن انگشت زده شود، اثر انگشت روی آن نماند، باید نوارپیچی با رویهم پیچی ۵۰ درصد انجام شود.
۴- برای مصارف عمده نوارپیچی در دولایه انجام می شود.

ویدیو نوارپیچی لوله گاز توکار

 

البه نوارپیچی لوله گاز بسته به این که لوله کشی برای مصارف کوچک است یا عمده تفاوت می کند. به این صورت که در مصارف عمده نوارپیچی در دو لایه انجام می شود (عایق کاری سرد) و یا بعضاً به صورت نوارپیچی گرم (با قیر و گونی)انجام می شود. این مورد در مبحث ۱۷ ویرایش ۱۳۸۹، در دو بخش توضیح داده شده است. لوله کشی گاز طبیعی با فشار یک چهارم پوند بر اینچ مربع (از ص ۱ تا ۸۶) و لوله کشی گاز طبیعی با فشار ۲ الی ۶۰ پوند بر اینچ مربع. (از ص ۸۹ ب بعد).

 

دستگاه های نوارپیچی

دستگاه های نوارپیچی لوله گاز معمولاً چند نوع هستند. در سایز خانگی و یا برای کارهای عمده که نوع دستگاه فرق می کند. هر کدام برای سایزهای لوله های مختلفی طراحی می شوند. یکی برای لوله های بین شهری، و یا برای کارهای کوچکتر مثل شهرک ها و یا برای تصرف های هنوز کوچکتر مثل مجتمع مسکونی، خانه، و..

ابتدا لوله گاز را در گیره “لوله گیر” و یا “کلمپ لوله” قرار می دهیم. نوار را در نقطه مورد نظرمان می گذاریم. سپس با مدار کنترل همپوشانی آن را تنظیم می کنیم و استارت را می زنیم، که غلطک ها شروع به چرخش می کنند. این روش تقریباً سرعت ده برابری نسبت به حالت دستی دارد. همچنین دقت بالاتری هم دارند.

 

مطالب مرتبط:

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98