معمار 98

مطالعه و تست زنی رو چطور برای آزمون نظام مهندسی انجام بدم

مطالعه و تست زنی رو چطور برای آزمون نظام مهندسی انجام بدم

در این مطلب پاسخ اساتید به سوال مربوط به نحوه مطالعه و تست زنی درست برای آزمون مهندسی در قالب پرسش و پاسخ قرار گرفته است.

 

سوال داوطلب:

من گرایش عمران هستم. برای آزمون نظارت و اجرا دارم میخونم. سوالم اینه که الان تقریبا ۱۵ تا از کتابا رو یعنی مباحث رو خوندم. ولی وقتی که اومدم تستانشون رو بزنم انگار همه چیز یادم رفته. یعنی نمیدونم پیدا کنم. فلان موضوع کجاست. باز بخوام بشینم دقیق بخونم خیلی خسته کننده به نظرم.یعنی وقت هم نمیکنم راستش. نمیدونم. چیکار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنین.

پاسخ به صورت صوتی
پاسخ صوتی ⇓⇓

پاسخ به صورت ویدیو پادکست

 

متن پاسخ:

عرض ادب. روزتون بخیر- دلیلش مشخصه. اینکه شما برنامه مطالعاتی خوبی نداشتی. و فقط خواستی هر طور شده منابع رو بخونی و بگی من خوندم. نگران نباشین. بازم دیر نشده. یه مرور اول داشته باش هر کتاب رو و باید با تست های تفکیک شده تقویت کنی خودت رو. مرور هر کتاب دیگه دو سه ساعت بیشتر نباید طول بکشه. چون تیترها رو از نظر جانمایی میخوای ببینی تا یادآوری بشه. ببینین برای مطالعه و تسلط به مباحث روند کار به چه شکلیه. ما اصطلاحی داریم توی مطالعه که میگن رمز گردانی مطالب.

در مطالعه و تست زنی، شما وقتی یک کتابی رو میخونی خیلی کوتاه تو ذهنتون باقی میمونه. نوع نگارش و جمله بندی چیزیه که حتما از ذهنتون فراموش میشه. ولی اگه مفهومش رو درک کنین با یک اشاره یادتون میاد. برای این کار باید روی اون موضوع تمرکز کنی. این تمرکز به چه شکلیه؟ تکرار مستمر- برای یک آزمون مثلا نظام مهندسی اینطوریه شما وقتی کتاب رو خوندی میری سراغ مبحث بعدی.  ۲۴ الی ۴۸ ساعت که از مطالعه مبحث قبلی گذشت، میری سراغ تستای اون. حالا ما میگیم این تستارو بدون زمانبندی بزنین. چرا که سوالات آزمون های سنوات گذشته رو خوب باید درک کنی ، تیپش رو، اهمیت بخش های کتاب رو و تحلیل کنی. اما نه اینکه یک ربع بشینی برای هر تست. نهایت ۵ دقیقه برای هر تست.

این روند رو ادامه میدین:

تا اینکه ۴ تا ۵ مبحث رو برسی بخونی. حالا به فرض، ۵ تا مبحثی رو که خوندی وقتشه یه تست مرحله ای ازشون بزنی. چند تا دلیل داره. یک، اینکه مجدد بعد از مدت کوتاهی یکبار دیگه مطالبی که به فرض توی این دو سه هفته خوندی باز مرور بشه برات و متوجه بشی کدوم قسمتا مشکل داری. دو اینکه چون تست ترکیبی نزدی و پیش از این فقط بعد از مطالعه هر مبحث یه کتاب دستت بوده و فقط تستای اون کتاب رو میزدی، یواش یواش خودت و ذهنت رو برای تست زدن ترکیبی آماده می کنی. 

 ادامه میدین برای هر ۴ تا ۵ مبحث. وقتی که مطالعه کل منابع به همین شکل تموم شد. یه استراحت ۲۴ تا ۴۸ ساعته میدی به خودت و بعدش یه تست جامع میزنی اول. نکته مهم: بعضیا میان اول یکبار دیگه مرور میکنن بعد میرن برای تست جامع. اما پیشنهاد من اینه که اول یک تست جامع بزن. چون به فرض دو سه ماه از مطالعه بعضی از منابعی که اول شروع کردین و یا اواسط کار مطالعه داشتین گذشته. با این تست متوجه بشی که بعد از این چند مدتی که کل کتابارو خوندی چه چیزایی یادته؟ کدوم بخشارو اصن هنوز خووب تفهیم نشده بود که اشتباها فکر کردی بلدی. کجا ضعف داری یا چه بخش هایی بیشتر فرارن.(مطالعه و تست زنی)

بعد از این کار:

میری برای یک مرور از کل منابع، حالا توی اون مرورت به این نکات که بعد از همین تست جامع بهش رسیدی هم توجه داشته باشی و اون بخشارو که مشکل داشتی با مکث بیشتری بخونی یا مثلا لازم باشه لیبل گذاری تون رو ویرایش کنین. یا موارد دیگه. البته کل مباحثتون در مجموع مرورش نباید بیشتر از یک هفته طول بکشه. چون قراره بیشتر تیترهارو نگاه کنین و از نظر جانمایی، مطالب یادآوری بشن. از این تایم به بعد فقط با تست زدن میرین جلو. و فقط تستای جامع. و همینطور تا روز آزمون. حالا در این بین وقتی تستی رو نتونستین پاسخ بدی، یا مشکل داشتی، کافیه صرفا به همون بند تو کتاب مراجعه کنی و فقط همون قسمت رو بخونی.

 

مطالب مرتبط:

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98