معمار 98

طاق و قوس و انواع آنها در معماری + دانلود رایگان پاوپوینت

طاق و قوس

طاق و قوس و انواع آن در معماری در قالب یک پاورپوینت در ۳۱ اسلاید جهت دانلود رایگان برای دانشجویان معماری در این مطلب قرار گرفته است.

 

فهرست:
  1. تاریخچه طاق و قوس
  2. تعریف قوس
  3. تعریق طاق
  4. انواع پوشش
  5. قوس تخم مرغی
  6. پوشش منحنی
  7. انواع چفدهای مازه دار
  8. طاقها
  9. طاق ضربی
  10. طاق رومی
  11. چپیله
  12. اندازه گیری طاق و ازج
  13. انواع دیوار
  14. ستون باربر
  15. انواع آجر چینی
  16. بررسی جزییات و اجرای طاق رومی
  17. خانه تاریخی تاج کاشان

طاق و قوس

 

خلاصه ای از محتوا:

طاق و قوس: از دیدگاه مهندسی طاق از لغزاندن یک منحنی در امتداد خط راستی که عمود بر صفحه قوسی است بدست می آید. غیاث الدین جمشید کاشانی: به عبارت دیگر طاق شکلی است که از بسط یک قوس در فضا یا در سه بعد به وجود می آید. به نظر ایشان طاق برای پوشش محل هایی که دهانه آن از عمق آن کمتر باشد است (برعکس قوس) که گویا فقط از یک طاق وآن هم طاق آهنگ یا گهواره ای صحبت می نمودند.

در اجرای طاق رومی نکته مهم آن است که از دو طرف دیوار چیدن آجر صورت می گیرد تا در بالا به هم قفل و بست شود در این نوع اجرا چون سقف در امتداد دیوار چینی پیش می رود احنیاج به کیز نیست ، به نظر می رسد که وجه تسمیه طاق رومی آن باشد که از نواحی غربی و شمال غربی ایران به همه جا رفته است.

در اجرای طاق ضربی ابتدا دیوار های طرفین طاق را که بار بر است می سازند سپس بستر انتهایی دو دیوار را بالا می آورند ( در جاهایی که امکان ایجاد اسپر باشد ) در محلی که طاق قرار است روی دیوار بنشیند (جای پای طاق) دیوار ها را به اندازه ی یک الی یک و نیم آجر عقب می نشینند تا آجر طاق روی آن قرار گیرد. و…

 

مطالب مشابه:

طاق و قوس ۱۲.۲ مگابایت
  • فرمت: پاورپوینت
  • رمز: memar98.com

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98