معمار 98

راه پله داخل ساختمان و روش های طراحی و متریال آن ها

راه پله داخل ساختمان و روش های طراحی و متریال آن ها

راه پله داخل ساختمان طبقات خانه را با هم مرتبط ساخته و زیبایی و جذابیت فضای آن را دوچندان می کند. در طراحی و ساخت پله های داخل خانه باید یک سری نکات را در نظر گرفت. در این بخش از مقاله به انواع و روش های ساخت راه پله اشاره شده است.

 

ساخت راه پله داخل ساختمان

علاوه بر این که راه پله داخل ساختمان بخش های مختلف خانه را به یکدیگر مرتبط می‌کند، تأثیر شگرفی نیز در زیبایی و چشم­ نواز کردن محیط خانه دارد. در خانه های دوبلکس، راه پله می تواند فضایی اضافی برای استفاده از آن به عنوان انباری، کتابخانه و یا موارد دیگر محسوب شود. این ویژگی به خصوص در خانه های کوچک کاربردی تر خواهد بود. در خانه های بزرگ که فضا به اندازه کافی وجود دارد، بهتر است پله ها در مرکز خانه ساخته شود که در این صورت به زیبایی و جذابیت خانه افزوده می شود. برای ساخت پله های داخل ساختمان از مصالح مختلفی می توان استفاده کرد. همچنین طراحی پله ها می تواند با حفاظ یا بی حفاظ باشد. چوب، فلزات و شیشه از جمله عناصری هستند که برای ساخت این پله ها مورد استفاده قرار می گیرند. میزان فضای موجود در خانه اولین معیار در انتخاب اندازه و مدل پله ها است. در این بخش از مقاله در سایت معمار ۹۸ قصد داریم به روش های ساخت و طراحی راه پله در منازل بپردازیم.

 

روش‌های طراحی راه پله داخل ساختمان

با توجه به دکوراسیون و فضای داخلی و منزل راه پله را می توان به شکل مستقیم یا مارپیچ ساخت. پله های  مستقیم مدرن تر بوده و فضای بیشتر هم اشغال می کند. در مقایسه پله های مارپیچ فضای کمتری از خانه را می گیرد ولی در ساخت آن زمان بیشتری صرف می شود. شما باید با توجه به میزان فضای موجود در خانه مدل راه پله ساختمان را انتخاب کنید. اگر فضای کافی در اختیار دارید، ساخت پله در مرکز خانه مناسب تر و زیباتر است. در خانه هایی با متراژهای کمتر هم بهتر است پله ها را در نوع ساده و در گوشه خانه طراحی کرد. سعی کنید کفپوش پله ها با کفپوش سایر قسمت های خانه به صورت یکسان و هماهنگ انتخاب شود. اگر خانه ای با کفپوش پارکت دارید بهتر است پله ها و نرده های آن از جنس چوب باشد. اگر هم کفپوش خانه از نوع سرامیکی می باشد، پله های سنگی و نرده هایی از جنس استیل با آن هماهنگی بیشتری دارد.

 

متریال های مختلف ساخت راه پله

مواد سازنده و متریال های مختلفی در ساخت راه پله داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مهم این است که در انتخاب این متریال ها به کیفیت آن توجه بیشتری شود.

طرح ها و مدل های مختلفی برای ساخت پله های داخل ساختمان وجود دارد. مواد سازنده و متریال های انتخابی کیفیت و زیبایی آن را تعریف می کند. ما می توانیم پله های داخل ساختمان را در انواع چوبی، سنگی یا شیشه ای بسازیم و  با انتخاب رنگ مناسب و استفاده از سبک هایی نظیر نورپردازی در آن، زیبایی و جذابیت آن را دوچندان کنیم. در ادامه انواع آن را بررسی می کنیم:

  • راه‌پله‌ شیشه‌ای

راه پله شیشه ای یکی از مدرن ترین انواع آن است. در ساخت آن از چند لایه سکوریت استفاده می شود.   ‌پله‌های شیشه‌ای مقاومت خوبی دارند. ظرافت، رنگ های متنوع و انعطاف پذیری بالای شیشه از مزیت های دیگر این نوع است. همچنین به خاطر انعکاس نور در داخل شیشه فضای خانه بزرگ تر، زیباتر و پرنورتر به چشم می آید. جنس نرده های این نوع پله ها می تواند از استیل، شیشه و یا ترکیبی از این دو باشد.  

 

  • راه‌پله چوبی

این نوع پله ها از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. پله های چوبی به خاطر زیبایی و کیفیت بالا، طرفداران زیادی دارد. پله های چوبی دیزاین مناسب و دلپذیری در فضای خانه ایجاد کرده و حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد. نرده‌های این پله ها را می‌توان از جنس‌ چوب، استیل، شیشه و یا ترکیبی از آن ها ساخت. یکی از طراحی های مدرن در ساخت پله و ایجاد جلوه متفاوت در آن، عدم استفاده از نرده در آن است. البته این مدل هم می تواند در نوع خود جذاب و خاص باشد.   

 

  • راه پله سنگی

سنگ، از جمله مصالحی است که در ساخت ره پله داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت و زیبایی، معیار انتخاب  انواع سنگ برای ساخت پله می باشد. از جمله سنگ های مناسب برای ساخت پله، سنگ های مرمر، گرانیت، کوارتزیت و… می باشد. از آنجایی که سنگ ها در برابر ضربه، خوردگی و رفت و آمد زیاد مقاومت بیشتری دارند، گزینه مناسبی برای استفاده از آن در مکان های پر رفت و آمد می باشد.

 

 

تحریریه معمار۹۸

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98