معمار 98

برنامه زمانی بهره‌برداری ساکنین و عملکرد تجهیزات – مبحث ۱۹ و پیوست ۵

برنامه زمانی بهره‌برداری ساکنین و عملکرد تجهیزات - مبحث 19 و پیوست 5

برنامه زمانی بهره‌برداری ساکنین و عملکرد تجهیزات – مبحث ۱۹ و پیوست ۵ در مورد چی صحبت می‌کنه و چطور باید تست‌هارو حل کرد؟

 

سلام عرض میکنم خدمت شما همراهان معمار۹۸ – امیدوارم که حالتون خوب باشه.

قبلاً در استوری یک کوئسشن باکسی قرار دادیم و خیلی از درخواست‌ها این بود که; از مبحث ۱۹، ویرایش سال ۹۹، ویدیو بیشتر بزاریم. به همین خاطر امروز یک بخشی از مبحث ۱۹ رو باهم بررسی می‌کنیم. سعی می­‌کنیم بخش‌هایی که تو ویرایش جدید اضافه شدن رو در پست‌های آتی بیشتر بهش بپردازیم.

 

مشاهده توضیحات بصورت ویدیویی

توی پیوست پنجمِ مبحث ۱۹ با عنوان برنامه زمانی بهره‌برداری ساکنین و عملکرد تجهیزات; جداولی قرار داده شده که توی این جداول باتوجه به زمان حضور افراد در فضا یا ساعات بهره‌­برداری، یکسری ضرایب اصلاحی در نظر گرفته و برای سیستم‌های گرمایی و سرمایی هم  دماهای تنظیمی مناسب برای ترموستات رو درج کرده.

این اعداد یعنی چی؟

فرضاً اگر برای تعویض هوای یک فضا، ما یک نرخ تهویه داشته باشیم; این رقم باتوجه به ساعت حضور افراد در اتاق و روزهای هفته باید با این ضرایب اصلاح بشن. برای اینکه درک این موضوع براتون راحت تر بشه یک تستی رو از کتاب مجموعه تست های تالیفی باهم حل می­کنیم.

 

به منظور عملکرد بهینه تهویه­ در یک اتاق مسکونی که توسط یک نفر مورد استفاده قرار می­گیرد، طبق برنامه زمان­بندی بهره‌­برداری در بازه ساعت ۱۳ تا ۱۴ در روزهای شنبه تا چهارشنبه، میزان تهویه می­‌تواند حداقل چند لیتر در ثانیه منظور ­شود؟

کاری که ما بعد از خوندن این نوع سؤالات باید انجام بدیم اینه; نوع تصرف رو بررسی کنیم.

بعد نرخ تهویه رو برای اون تصرف داشته باشیم و بعد اون را با ضریبی که توی جدول اومده اصلاح کنیم. طبق سوال تصرف مسکونی هست. پس باید از جدول ص ۱۹۵ استفاده کنیم. الان باید نرخ تهویه رو داشته باشیم که برای این کار باید به مبحث ۱۴ مراجعه کنیم و این رو حتی زیرنویس جدول ص ۱۹۵ هم گفته: نرخ تهویه براساس مقادیر تعیین شده در مبحث ۱۴ در نظر گرفته میشه.

پس ما به مبحث ۱۴، ویرایش ۹۶، مراجعه می­کنیم. در ص ۴۱; میزان تهویه برای اتاق مسکونی مقدار ۱/۷ (هفت و یک­دهم) لیتر در ثانیه برای هر نفر در نظر گرفته شده. حالا بر میگردیم به مبحث ۱۹، طبق جدول، در ستونِ مربوط به تهویه، برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، و در ردیف ساعتِ ۱۳ تا ۱۴ مشاهده میکنیم که ضریب اصلاحی ۵/۰ (نیم) منظور شده. پس حداقل میزان تهویه برای این اتاق که توسط یک نفر اشغال میشه در هر ثانیه می‌تونه برابر باشه با: ۷/۱ × ۰/۵ = ۳/۵۵ lit/s

پس گزینه ۲ پاسخ صحیح این سوال هست. (برنامه زمانی بهره‌برداری ساکنین و عملکرد تجهیزات )

خیلی ممنونم این ویدیو رو تا انتها دیدین، حتماً نظرتون رو در مورد این نوع آموزش‌ها توی کامنتا بگین.

 

     آزمون نظام مهندسی ساختمان

آزمون نظام مهندسی

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98