معمار 98

بالکن ایوان و تراس و تفاوت های ظاهری و عملکردی آنها + ویدیو

بالکن ایوان و تراس

در این ویدیو تفاوت های ظاهری بالکن ، ایوان و تراس به صورت ترسیمی توسط دکتر مرتضی صدیق به دانشجویان معماری آموزش داده می شود.

 

متن ویدیو بالکن ایوان و تراس:

اگر ما صفحه ای متصل به بدنه ساختمان داشته باشیم که این صفحه مثلاً نرده هم داشته باشد; دری یا پنجره ای هم داخلش باز باشد به این میگن; طره، میگن بالکن. در حالی که اگر یک بدنه ساختمان باشد، یک تورفتگی داشته باشیم، داخل آن تورفتگی به صورت طبقات(مثل این صفحاتی آمده باشد برای استفاده از فضای آزاد) ، به این حالت ما در واقع میگوییم ایوان، ایوان همان بالکن است ولی سقف هم دارد، حتی ایوان هم میتواند به این حالت باشد: مثل بالکن صفحاتی هم بیرون بزنه ولی این صفحات بیرون زده روی همدیگر سوار باشند ( به این حالت، پس این در واقع به این شکل میتواند تعریف شود.)

 

ایوان و بالکن خاصیتشان این است:

که بیرون زدگی دارند، پنجره ها به این حالت اند; پس اگر یک نفر از اعضای خانواده اینجا روی یک مبلی چیزی بنشیند; کسی از داخل خیابان دید ندارد و علاوه بر آن اگر آفتاب آزاردهنده بتابد هنگام ظهر، این آفتاب به داخل نفوذ نمیکند، پس در نتیجه کنترل نور یا بهتر بگوییم آفتاب و کنترل دید را تامین میکند. در حالی که اگر ما یک واحدی داشته باشیم که روی سقف اون واحد در واقع فضای آزاد طراحی بکنیم (این زیرش را اگر دقت کنید به این حالت) این را بهش میگویند تراس.

به تراس میگویند: بهار خواب، بهش میگن; مهتابی، یعنی اینکه روی بام یک اتاقی ، یک واحدی ما داریم فضای باز طراحی میکنیم مثل: ماسوله، مثل ابیانه، مثل پنت هاوس هایی که توی تهران است. خب اگر این را طراحی بکنیم اینجا یک ۲متری احتیاج داریم که یک میزی بگذاریم، صندلی بذاریم برای صبحانه خوردن و استراحت کردن و یک فاصله۳۰ سانت هم بذاریم که یکی بتواند اینجا حرکت کند،۱۰سانت هم دیوارش، جمعاً ۲متر و ۴۰ سانتی متر حداقل عرض یک تراس هست، این جمله را کریستف الکساندر میگوید.

البته ما برای خواب هم میتوانیم استفاده کنیم یعنی اینکه این لبه را داریم ۱۰ سانت; یک آدم رد میشه ۳۰سانت و یک آدم اینجا خوابیده ۲متر ، پس جمع کل: ۲.۴۰ در حداقل ماجرا به عنوان بهارخواب یا به عنوان صبحانه خوری.

 

تحریریه معمار۹۸

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98