معمار 98

اسکیس و کروکی در معماری و نکاتی در مورد آنها

اسکیس و کروکی در معماری

اسکیس و کروکی در معماری

سلام دوستان – اگر دانشجو باشید و یا یک روزی دانشجوی معماری بودید و در حال حاضر ان شاءالله که یک مهندس هستید، با اسکیس و کروکی آشنایی دارید. شما به عنوان یک معمار نیاز به درک سریع یک فرم و بنای معماری دارید. این توانایی جز با بررسی و مهمتر از آن کشیدن و طراحی توسط خودتان به دست نخواهد آمد.

شما باید ایده های تان را سریع و به درستی روی کاغذ ترسیم کنید; باید نکات جالب طراحی و معماری پیرامون را با اسکیس و کروکی ذخیره کنید و گاهاً تمایل دارید یک اثر زیبایی را که در طبیعت و یا شهر مشاهده میکنید در همان لحظه بکشید. شاید خیلی پیچیده نباشد اما تمرین و توجه داشتن به یک سری نکات ضرورت دارد. معمار۹۸ در این بخش از آموزش اسکیس و کروکی از دروس معماری مطلب مفیدی را در این باره آماده کرده است.

خب. مرحله به مرحله جلو می رویم:

– ابتدا با دیدن، برآوردی از محل و بنا داشته باشید.

– در زاویه ای قرار گیرید که بهترین دید را به شما می دهد; زاویه ای که سه رخ بنا را نشان می دهد مناسب است; در ضمن بصورت تخت و نرمال ساختمان را نبینید. کمی اغراق در زاویه پرسپکتیو می تواند اسکیسی جذاب تر خلق نماید. کمی به دید کرم خاکی یا دید پرنده نزدیک شوید.

– عمودی و افقی بودن کادر را با توجه به موضوع تععین کنید; (مثلا برج ها و ستون های یادبود عمودی و پل ها و ساختمانهای عریض و کشیده کادری افقی دارند).

 

اسکیس و کروکی در معماری

– اسکیس یا کروکی را در وسط صفحه رسم کنید. بدین منظور می توانید از چند نقطه یا خط کوچک کمکی استفاده کنید و از آن محدوده خارج نشوید. ( به اندازه ی یک پنجم طول و عرض کاغذ را برای حاشیه کار سفید بگذارید).

– هر طرحی از چند خط اصلی تشکیل می شود; خطوط اصلی را تشخیص دهید و آنها را در ابتدا رسم کنید; خط اصلی معمولا نزدیکترین خط “کامل” به شماست.

– موضوع را به صورت حجم اصلی ببینید; یعنی حدود پیرامونی بنا و محل اتصال بنا با زمین را بطور واضح با خطوط مشخص کنید. دیوارها/ اتصال به زمین/ سقف ها و…

– سنگینی بصری را در پایین کار و در قسمتهای اتصال به زمین قرار دهید.

– در مرحله بعدی دیتیل ها و جزئیات را با حفظ ضخامت خطوط و رعایت عمق و بعد بنا رسم کنید.

– خط زمین و محیط اطراف را مشخص کنید.

– سایه ها را بصورت لکه/ هاشور و ضخامت خط مشخص نمایید.
در هنگام سایه زدن به فرم احجام توجه کنید; مثلا قوس ها / گنبدها و قبه ها سایه حدوداً سهمی شکل و مقرنس ها و طاق ها فرم سایه بر عکس دارند.

– از ضخامت خط در هنگام اسکیس غافل نشوید.

– هیچ گاه برای پر کردن کادر از خطوط مبهم/ قلوه سنگ پراکنده/ چمن پراکنده و… استفاده نکنید.

– از تمام قابلیت ابزار طراحی تان استفاده کنید. (مداد طراحی/ راپید با شماره های مختلف/ مداد کنته/ پاستل گچی/ مارکر/ ماژیک اسنومن/ مداد سفید بر روی بک گراند تیره و…)

 

موفق باشید –  مهندس فروغ عموئیان

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98