معمار 98

فیلم آموزش طراحی آپارتمان مسکونی توسط مرتضی صدیق

آموزش طراحی آپارتمان مسکونی

همراهان معمار۹۸ سلام – در این مطلب فیلم آموزشی طراحی آپارتمان مسکونی توسط مرتضی صدیق را برای شما قرار دادیم. این ویدیو پر از نکات خوب و کاربردی معماری است که هر دانشجو و مهندس معماری باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد. امدواریم که از این آموزش نهایت استفاده را ببرید.

 

ویدیو ۱

 

ویدیو ۲

 

ویدیو ۳

 

ویدیو ۴

 

توضیحات ویدیو:

اولین نکته‌ای که خیلی مهمِ برای طراحی مسکونی این هستش; که اگر لابی طبقات داریم البته صحبت که می‌کنیم در مورد آپارتمان‌ها هستش; لابی طبقه داریم مستقیم وارد حال یا نشیمن و یا پذیرایی خونه‌ها نشیم بلکه یک فضای تقسیمی داشته باشیم که این فضای تقسیم امکان در آوردن کفش امکان تعویض لباس امکان درواقع تقسیم عمومی و خصوصی خونه رو فراهم کنه.

دومین نکته درواقع تقسیم فضای خصوصی و عمومی خونه است; ما می‌دونیم که خیلی از افراد عمومی خصوصی رو تقسیم می‌کنن; فقط مشکل اینجاست که اول وارد فضای پذیرایی میشیم; در انتها فضای خصوصی تعبیه می‌شه، یعنی اتاق‌خواب‌ها رو بعد از گذر کردن از فضای عمومی تجربه می‌کنیم که این اشتباه هستش. به هر ترتیبی بایستی فضای عمومی و خصوصی از همون ابتدا توی فضای تقسیم جدا بشن. اگر فضای عمومی رو ما به‌عنوان پذیرایی بدونیم و فضای خصوصی رو به‌ عنوان نشیمن خصوصی و اتاق‌های خواب بدونیم، این نشیمن خصوصی منتهی میشه به چند اتاق‌خواب.

نشیمن خصوصی

سومین نکته اینکه حواسمون باشه نشیمن خصوصی معنیش حذف راه‌روِ; یعنی ما راه‌رو طراحی نمی‌کنیم. اگر کردیم حداقل عرضش صد و چهل سانتِ برای اینکه ویلچر بتونه توش بچرخه. ولی ما راه‌رو درواقع نداریم حذف راه‌رو و با افزایش عرض راه‌رو تبدیلش می‌کنیم به یک نشیمن خصوصی. پس طراحی نشیمن خصوصی برامون مهمتره. (آموزش طراحی آپارتمان مسکونی)

آشپزخانه

نکته بعدی که خیلی مهم هست; اینه که حواسمون باشه آشپزخونه یا فضاهای خدماتی یا قسمت غذاخوری; بین قسمت درواقع خصوصی و عمومی خونه است. پس آشپزخانه و غذاخوری درواقع قسمتیِ که قرارِ خدمات به هر دو قسمت بده. پس طراحی آشپزخانه و غذاخوری بین عمومی و خصوصی.
نکته خیلی مهم دیگه اینکه هر اتاقمون حتماً با عمق شصت تا هفتاد سانت باید کمد داشته باشه پس طراحی کمد حالا شاید بعضی‌ها هم گنجه طلب کنن برای هر اتاق با عمق شصت تا هفتاد.

اتاق های خواب

نکته ششم اینکه یادمون باشه اتاق‌های خواب به آسانسور، به پله، به تأسیسات، درواقع اتاق‌خواب همسایه، به آشپزخانه همسایه جایی که قسمت درواقع گاز یا درواقع شیر آب هست نچسبد. به خاطر اینکه واقعاً سروصداش اجازه نمی‌ده که این فضا اون استفاده بهینه خودش رو داشته باشه حتی به اتاق‌خواب مجاور هم نچسبِ به دلیل اینکه به‌هرحال هر بچه‌ای توی یه سنیِ هر کدوم یه شرایطی داره یکی اجازه استفاده فضا از اون یکی درواقع کاملاً سلب می‌کنه.

فضاهای نیمه باز

هفتمین نکته در این آموزش طراحی آپارتمان مسکونی اینه که; یادمون باشه حتماً ما درواقع سه مدل تراس داریم ایوان داریم و بالکن داریم; بالکن معنیش این هستش که درواقع ساختمانی که داریم جزئی صفحه‌ای بهش وصل شده بهش می‌گن طُره; پس درواقع به این حالت فقط وصلِ‌ شده به ساختمون. درحالی‌که ایوان ساختارش این هستش که ما یک جداره‌ای رو داریم توی این جداره تقسیماتی انجام شده که همه اینا تو عمق رفتِ هم سقف دارن هم کف دارن، این اتفاق می‌تونست برجسته هم بیفته یعنی اینکه ما سطوحی را داشته باشیم به این حالت، هم سقف دارن هم کف دارن میتونه دیواره داشته باشه یا نداشته باشه به این حالت اسم این هم ایوانِ؛

اما تراس معنیش اینه که ما طبقه پایینمون آشپزخونه واحد دیگه‌ است; طبقه بالامون درواقع قابل استفاده است; یعنی سقف هر واحد شده مثلاً خونه‌های ماسوله; مثل خونه‌های اورامانات یعنی سقف هر واحد توسط واحد دیگه استفاده میشه. اکثر پنت هاوس‌ها همینطوره ولی ما یادمون باشه که تراس قابل استفاده حداقل دویست و چهل سانتی‌مترِ ، یعنی که بشه یک میزی حداقل سه نفر چهار نفر دور هم بشینن ازش استفاده کنن یا بشه به‌عنوان بهارخواب یا حتی به‌عنوان مهتابی ازش استفاده کرد پس تراس همون بهارخواب یا مهتابیِ و به قول کریستوفر الکساندر حداقل عرضش هم دویست و چهل سانتی‌مترِ.

هشتمین نکته‌ای که من بایستی درواقع در طراحی یک مسکونی رعایت بکنم; این هستش که حالا تراس دادیم ایوان دادیم هر کدوم از اینا اولویت ارتباطش اول آشپزخانه است; بعد از آشپزخانه، پذیراییِ یا نشیمن و بعد از اینا خواب مَسترِ پس در نتیجه ما هیچ موقع تراس رو مناسب نیست قسمت خواب بدیم …

 

تحریریه معمار۹۸

آموزش طراحی آپارتمان مسکونی ; ضوابط طراحی فضاهای مسکونی ; ضوابط فضای خصوصی و نیمه خصوصی ; ضوابط بالکن تراس ایوان

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98