معمار 98

آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم مقررات ملی ساختمان – معماری

آشنایی با مبحث 13 سیزدهم

آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم مقررات ملی ساختمان برای شرکت در آزمون نظام مهندسی معماری گرایش نظارت و اجرا: شامل اهمیت مبحث، بودجه بندی، نحوه مطالعه و نکات مهم آن.

سلام عرض میکنم خدمت داوطلبین آزمون مهندسی معماری و دنبال کنندگان پیج آزمونِ مهندسی. در این پادکست یک بررسی کلی در رابطه با مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان می خوایم داشته باشیم.

 

متن پادکست آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم:

آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم: مبحث ۱۳ ام با عنوان طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان هاست. شاید کمی برای داوطلبین معماری مشکل به نظر برسه و البته نوع متن و موضوعات کمی غریبه و خسته کننده برای این داوطلبان باشه. به این خاطر که از قبل با این اطلاعات آشنایی کمی دارین و جزء منابع اصلی داوطلبین برق هست. همونطور که مبحث ۴ و ۳ برای داوطلبین معماری جزو مباحث اصلی و پایه به شمار می ره. 

این مبحث با اینکه در دوره های گذشته مورد توجه طراحان سوال نبوده; اما در آزمون اردیبهشت ۹۷ همه رو متعجب کرد و تعداد ۸ سوال در مجموع آزمون نظارت و اجرا رو به خودش اختصاص داد. البته معمولاً در هر دوره یک مبحث بیشتر مورد توجه طراحان سوال هست. مثلاً در دوره مهرماه ۹۶ ، حدود ۱۳ سوال در بخش نظارت و اجرا از مبحث ۱۲ طرح شد و به تنهایی یک دهم سوالات رو شامل شد و در آزمون اخیر یعنی، مهر ۹۸ هم مبحث ۴ و مبحث ۱۶ بیشترین سوال رو به خودشون اختصاص دادن.

از آزمون آبان ۹۳ تا مهر۹۸ تعداد ۳۷ سوال در آزمون صلاحیت نظارت و اجرای معماری; در مجموع از مبحث ۱۳ طرح شد که از این تعداد ۲۱ سوال مربوط به آزمون نظارت و ۱۶ سوال در آزمون اجرا بوده. توصیه من این هست برای سرفصل ها و همچنین صفحات مهم یک لیبل حتما بچسبونین، اگر لیبل آماده ندارین یا در این مورد کمی وسواس دارین، از قبل لیبل ها رو تهیه کردم برای دانلود قرار دادم و یا میتونین از واژگان طلایی هم به تفکیک منابع کنار هر مبحث استفاده کنین. کافیه به سایت معمار۹۸ مراجعه کنین.(آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم)

 

    » مطلب مرتبط:پاسخ تشریحی سوالات مبحث ۱۳ در آزمون های نظام مهندسی

 

خیلی از داوطلبین میپرسن که آیا از پیوست ها سوال مطرح میشه یا خیر؟

باید عرض کنم بله – از این بخش ها هم سوال طرح شده، اما کم; حدود ۷ سوال از ۳۷ سوال، در ۱۵ دوره اخیر مربوط به پیوست ۱ تا ۸ از مبحث ۱۳ بوده و بقیه سولات از ۱۳۷ صفحه اول بوده. بنابراین شما حداقل یکبار مطالب و عناوین اصلی پیوست ها رو مرور کنین. توجه داشته باشین معمولاً در بخش هایی مثل شکل و جزئیات مدار، توزیع بار و جریان و… که از حالت معماری خارج میشن، معمولاً سوال طرح نمیشه و نباید هم طرح بشه.

مگر برای روابط بین بعضی از فورمول ها که در سوال از شما خواسته میشه; چه نسبتی بین اونها وجود داره که ما در هر مبحث اگر سوالی از فورمولی در سوالات گذشته اومده باشه در بسته تشریح منابع ذکر کردیم و یا عین سوال و گزینه رو آوردیم. از محتوای نقشه ها و مدارک فنی تا بحال سوالی طرح نشده و لازم نیست خودتون رو زیاد درگیر اشکال پیوست کنین.(آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم)

 

راه تسلط:

تنها راه تسلط بر منابع تست زدن هست. حتما تست زیادی بزنین;. هم سوالات سنوات گذشته و هم تست های تالیفی; تست های سنوات گذشته رو از این بابت عرض میکنم که با نوع سوالات آشنا بشین; ما به تفکیک منابع سوالات ۱۵ دوره اخیر رو جدا کردیم و با پاسخ تشریحی برای دانلود در سایت قرار دادیم تا بعد از مرور هر مبحث بتونین تمرین داشته باشین. البته سعی کنین ۴۸ ساعت بعد از مطالعه هر مبحث تست بزنین، تا نقاط ضعف خودتون رو بهتر متوجه بشین.

خب. ممنونم از وقتی که گذاشتین و این ویس رو گوش دادین; اگر سوالی دارین میتونین زیر این پست بپرسین. اگر براتون مفید بود با دوستانتون به اشتراک بزارین.موفق باشین. (آشنایی با مبحث ۱۳ سیزدهم)

 

مطالب مشابه:

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98