معمار 98

حل سوال آزمون نظارت معماری آبان ماه ۹۳ – محاسبه ارتفاع ساختمان

آزمون نظارت آبان 93

همراهان سایت معمار۹۸ در این مطلب میخواهیم تست مربوط به نظام مهندسی معماری، آزمون نظارت آبان ۹۳ در مورد ارتفاع ساختمان را باهم حل کنیم.

سوال:

ساختمانی مطابق شکل رو به رو با سقف شیب دار با شیب ۱۰۰% در معبری شیبدار ساخته شده است. بنا به تعریفی از ارتفاع ساختمان در مقررات ملی ساختمان، ارتفاع این ساختمان چقدر می باشد؟ (نظارت، آبان ۹۳)

a=9m    b=10m   c=11m

آزمون نظارت آبان 93

 

۱) ۱۶ متر
۲) ۱۲.۵ متر
۳) ۱۱.۷۰ متر
۴) ۱۴ متر

 

پاسخ به صورت ویدیویی:
 
پاسخ:

مبحث ۳ ، ویرایش ۱۳۹۵، ص ۱

ارتفاع ساختمان: فاصله قائم تراز متوسط زمین تا تراز متوسط بالاترین بام; در ساختمان هایی که دارای چند بام با ارتفاع های متفاوت است، ارتفاع ساختمان برابر با ارتفاع متوسط بالاترین بام در نظر گرفته می شود. (آزمون نظارت آبان ۹۳)

آزمون نظارت آبان 93

» بنابراین ارتفاع ساختمان برابر است با جمع h۱ و  h۲

برای محاسبه h۱ کافی است میانگین حاصل جمع a و c را به دست آوریم; متر ۱۰ = ۲ ⁄ c + a

» برای سقف شیبدار باید ارتفاع متوسط آن یعنی h۲ را به دست آوریم; طبق صورت سوال شیب سقف ۱۰۰ درصد است. یعنی ۴۵ درجه. یعنی یک به یک; یعنی به ازای هر یک متر طول یک متر تغییر ارتفاع داریم. یعنی به ازای x مقدار طول y مقدار تغییر ارتفاع داریم، ۵m پس:  y=x= b/2=5m هست.  از طرفی داریم: h۲ = y/2 = 2.5m

h۱ + h۲  = ۱۰+۲.۵ = ۱۲.۵m  «  (ارتفاع متوسط) «        

 

خب دوستان خوبم امیدوارم این آموزش هم براتون مفید بوده باشه; اگر از آموزش ها راضی هستین ما رو به دوستاتتون معرفی کنین و این پست رو هم به اشتراک بزارین. (آزمون نظارت آبان ۹۳)

ممنونم از توجه شما 🙂

 

مطالب مشابه:

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98