معمار 98

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی – برنامه ریزی و قبولی

روش مطالعه برای آزمون مهندسی

در این مطلب روش صحیح مطالعه برای آزمون نظام مهندسی و قبولی در آن را در قالب یک ویدیو برای شما آماده کردیم. امیدواریم که مثمرالثمر باشد.

 

سلام به مهندسین و داوطلبای آزمون مهندسی- من شبنم خاکساری هستم از گروه مطالعاتی معمار۹۸. در این مطلب میخواهم روش صحیح مطالعه و برنامه ریزی برای آزمون مهندسی را بررسی کنیم. پس با من همراه باشید.

مشاهده توضیحات به صورت ویدیویی:

 

متن کامل ویدیو:

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

در این مطلب من سعی میکنم روش کلی مطالعه و آمادگی جهت قبولی در آزمون مهندسی را بیان کنم. اینکه می گویم روش کلی، به این دلیل که ممکن است هر داوطلب بسته به شرایط و سلیقه شخصی تغییراتی را در آن اعمال کند. مهمترین نکته این است که آزمون های مهندسی رفته به رفته مفهومی تر و سخت تر می شوند و این مورد را می توانید با بررسی آزمون های سالهای اخیر درک کنید. لذا اگر اصرار به گرفتن پروانه اشتغال به کار دارید باید شرایط و فضای مطالعاتی را برای خودتان آماده سازی کنید و بپذیرید که قبولی در هر آزمونی نیاز به برنامه ریزی درست و صرف زمان دارد.

 

این آزمون با آزمون های دانشگاهی یا کنکور کاملاً متفاوت است.

بنابراین نیاز نیست محتوای منابع را حفط کنید. اما نیاز به درک عمیق از منابع است; در روش مطالعه آزمون نظام مهندسی ، بعضاً داوطلبان از افرادی که سالهای قبلتر در این آزمون شرکت کردند مشاوره می گیرند، فارغ از اینکه طرف مقابل نسبت به آزمون های فعلی آشنایی کافی ندارد و با تجربه ای که خود در سالهای خیلی قبل داشته به داوطلب پاسخ خواهد داد. یکی از این مشاوره های غلط مطالعه روزنامه وار است. شاید تا قبل از آزمون مهر۹۸ می توانستیم بگوییم مطالعه روزنامه وار و حل تست تا حدودی جواب می دهد. اما با بررسی آزمون های اخیر در می یابیم که نیاز به مطالعه کاملا مفهومی است و داوطلب باید بند به بند کتاب را درک کند.

 

برای روند مطالعه دو دسته داوطلب داریم.

داوطلبانی که بار اولشان هست و داوطلبانی که قبلا در آزمون شرکت کردند; مورد دوم یعنی داوطلبانی که قبلا تجربه شرکت در آزمون را داشتند; طبیعتاً لازم نیست مجدد عمقی مطالب را بخوانند. یک بار مرور در این حد که مطالب یادآوری شوند کافی هست و باید مطالعه شان را به صورت تست پیش ببرند. بنابراین ۷۰ درصد شکل مطالعه این داوطلبین تا روز آزمون به صورت تست و تمرین خواهد بود.

اما داوطلبینی که بار اولشان هست چطور شروع کنند؟

اکثر این داوطلبان برای شروع کمی ترس دارند. اینکه چطور باید این حجم از منابع را مطالعه کنند و از کجا و چطور شروع کنند.

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

شما چند راه دارید:

روش اول: ابتدا به سراغ مباحثی بروید که احساس می کنید به متن و محتوای آن علاقه دارید. روش دوم: به سراغ مباحثی بروید که حجم خیلی کم و متن روان و گویایی دارند. یا راه سوم به سراغ منابعی بروید که در گرایش شما اهمیت بالایی دارند و از نظر بودجه بندی سوالات بیشتری از این منابع طرح می شود. و یا راه دیگر این هست منابعی که ویرایش جدیدتری هستند ابتدا شروع کنید. در کل روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی این است که برای شروع اولویت تان با مباحث اصلی یعنی مباحث ۲۲ گانه سازمان مقررات ملی ساختمان باشد.

اینها همه بسته به علاقه شماست. اما پیشنهاد خودم این است که از بین مباحث ۲۲ گانه مبحثی که ویرایش جدیدتری دارد و یا جزء منابع مهم در گرایش شماست را مطالعه کنید. مثلاً برای گرایش معماری صلاحیت نظارت یا اجرا، شروع از مبحث ۴، ۳، ۵، ۱۲ و ۱۵ و… پیشنهاد می شود. خیلی از داوطلبان هم تمایل دارند از مباحث کم حجم تر شروع کنند تا بتوانند در زمان کوتاه تری منابع بیشتری را مطالعه کنند تا به این طریق آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.

 

 

تشریح آزمون های معماری تست تألیفی معماری تشریح آزمون های عمران تست تألیفی عمران دفتر تحلیل آزمون
کتاب تست‌های تألیفی معماری - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی معماری - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی عمران - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی عمران - آزمون نظام مهندسی ساختمان دفتر تحلیل آزمون به روش معمار 98 - برای داوطلبان آزمون نظام مهندسی و کنکور

 

مرحله دوم

خب. فرض می کنیم شما این مرحله یعنی از کدام منابع شروع کنید را پشت سر گذاشتید و حال سراغ مرحله بعد می رویم. شما کتاب را باز می کنید. معمولاً در ابتدای هر مبحث توضیحات کلی و تعاریف مربوط به واژه های به کار رفته در آن مبحث آورده شده است. با آرامش از ابتدای مبحث شروع کنید و سعی کنید روی هر بند کمی مکث کرده و مفهوم بند را در ذهنتان تصویرسازی کنید. و همینطور ادامه دهید. وقتی به انتهای یک فصل از کتاب رسیدید، باید بدانید فصلی که مطالعه کرده اید در مورد چه موضوعی بوده و تیترهای اصلی آن چه بوده اند و به همین ترتیب برای فصل های دیگر مطالعه را ادامه دهید. قرار نیست متن های کتاب را حفط کنید، اما باید جانمایی تیترهای اصلی در آن کتاب را بخاطر بسپارید. روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی 

برای مثال من به عنوان یک داوطلب مبحث ۱۲ که مبحث کم حجمی هست را شروع به مطالعه کردم. به فصل دوم رسیدم. فصل دوم کتاب با عنوان ایمنی را هم تمام کردم. حالا به خودم توضیح می دهم که این فصل شامل چه موضوعاتی بود. با خودم تکرار می کنم یا درواقع طوری که انگار دارم این فصل را به یک نفر دیگر توضیح می دهم حرف می زنم. اینکه این فصل ۴ بخش داره.

بخش اول

کلیات و هدف این فصل رو توضیح میده. بخش دوم ایمنی عابران مجاور کارگاه و وسایل ایمنسازی و محافظتی برای عابران رو میگه. بخش سوم در مورد جلوگیری از سقوط افراد رو بیان میکنه. و بخش آخر هم در مورد راه های پیشگیری از حریق و برق گرفتگی در ساختمان در زمان کار رو میگه. در همین حد خوب هست. پس از این پس تا اسم مبحث دوازدهم و فصل دوم آن یعنی فصل ایمنی به گوشتون خورد باید این ۴ بخش یادتون بیاد.

درواقع بعد از اتمام هر کتاب شما می بایست به این تسلط رسیده باشید که این کتاب دارای چه فصل هایی بود و در هر فصل تقریباً به چه موضوعاتی پرداخته شد. این یعنی آدرس دهی به خودتان. با هر روشی که فکر می کنید می توانید بهتر به ذهنتان آدرس دهید از آن استفاده کنید و این تنها و سریعترین راه پاسخ به سؤالات آزمون است. شما در جلسه آزمون بعد از مطالعه صورت سؤال باید تشخیص دهید که موضوع اصلی سؤال مربوط به چه منبعی بوده و سپس به فصل مورد نظر از آن کتاب رفته و در نتیجه به صفحه ای که پاسخ سؤال در آن است مراجعه کنید.

 

ترفند های مطالعه

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی : برای مطالعه بهتر لازم است نکاتی را به منظور افزایش سرعت و تسلط به منابع به شما یادآوری کنیم. هرچند که شاید این نکات کمی پیش پا افتاده باشد اما باید بدانید بخاطر جوی که در جلسه آزمون با شما همراست، بازدهی تان به طور طبیعی پایین تر از حالت عادی یا مطالعه در خانه است. مواردی را که در ادامه می گوییم نکاتی است که بسیار کمک کننده خواهند بود و این را همه داوطلبانی که خودشان قبلاً این آزمون را تجربه کرده اند، تأیید می کنند.

۱- هایلایت کردن سرتیترهای هر فصل

وقتی دارید مطالعه می کنید در هر فصل سرتیترها را با یک ماژیک هایلایت کنید که با یک نگاه موضوع اصلی هر صفحه را ببینید. مثلا به این شکل. شاید فکر کنید عناوین خودشان بلد شده هستند اما همانطور که گفتیم در شرایط آزمون ممکن است از زیر چشم شما رد شوند. پس بهتر است این عناوین قوی تر باشند و خودتان را محدود نکنید.

۲- صفحات مرتبط

صفحات مرتبط را با ذکر شماره صفحه به هم ارتباط دهید. (اگر یک موضوع در صفحه ای، در بخش دیگری از کتاب نیز آمده باشد، شماره آن صفحه را کنار بند مورد نظر بنویسید و بالاعکس نیز این کار را انجام دهید). مثلا این قسمت از مبحث ۲۲ یعنی نرده ها و حفاظ ها در صفحه ۲۳ نیز توضیح دیگری ازش اومده و داوطلب کنار عنوان یاد داشت کرده. همچنین اگر یک موضوع در دو مبحث مختلف تکرار شد، شماره مباحث و صفحه آنها را نیز بنویسید. برای مثال مبحث ۱۶ قسمت بست و تکیه گاه لوله های افقی در مبحث ۱۴ هم اومده و به همین خاظر کنار شماره بند یاد داشت کردیم.

۳- بندهای سوال خیز

اگر بندی در آزمون مهندسی مورد سؤال قرار گرفته بود، کنار بند با رنگ خوانا یاد داشت کنید. این کار اهمیت آن پاراگراف را در هنگام مطالعه بعدی و یا تست زدن بیشتر نشان میدهد. (روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی)

۴- عنوان گذاری بندها

بعضی از بندها عنوان ندارند. یا به دلیل طولانی بودن چند موضوع را در خود جای داده اند که در عنوان نیامده است. موضوع اصلی بند را کنار آن با رنگ خوانا یادداشت کنید تا در زمان آزمون سریعتر پاسخ را پیدا کنید.

۵- هایلایت کردن اعداد

گاهاً اعداد و ارقام به صورت حروف در متن ها آورده شده اند. در زمان مطالعه آنها را به صورت عددی کنار حروف بنویسید تا اعداد را سریعتر بتوانید از میان متن ها پیدا کنید.

۶- تصویرسازی بندها

بعضی از مطالب نیاز به تصویرسازی دارند تا بهتر درک شوند و یا برای اینکه در جلسه آزمون سریعتر بند مورد نظر را درک کنید، سعی کنید تصویر یا شکل مربوط به بند را کنار آن بکشید. همین کارِ به ظاهر ساده فوق العاده مؤثر خواهد بود، شاید بهتر از چند بار مطالعه مجدد بند.

۷- خط کشی زیر کلمات شرطی و یا منفی

در زمان مطالعه زیر عباراتی چون: حداقل / حداکثر، باید / نباید، مگر آنکه، دست کم و… خط بکشید تا امکان اشتباه در جلسه آزمون کاهش یابد. (باز هم تأکید می کنیم همین مورادی که شاید فکر کنید ساده باشند در جلسه آزمون گاهاً از دید داوطلب مخفی می مانند و چه بسیار داوطلبانی که برای قبولی کافی بود فقط به یک تست دیگر پاسخ صحیح دهند).

 

۸- تست زدن

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی: بعد از اتمام یک مبحث شروع به حل تست های آن مبحث کنید. حداقل بعد از ۲۴ ساعت این کار را انجام دهید. سعی نکنید که کل منابع گرایشتان را مطالعه کنید و سپس شروع به حل تست ها کنید. این کار اصلاً توصیه نمی شود. چرا که اگر آن زمان متوجه شوید مطالعه شما برای مباحث اشتباه بوده وقت و زمان کافی برای جبران نخواهید داشت و به علاوه وقتی شما بعد از مطالعه هر مبحث تست می زنید، محتوای آن منبع در ذهن شما بهتر تثبیت می شود. البته بعضی از داوطلبان بجای اینکه بعد از مطالعه هر مبحث تست آن را بزنند، مباحث را در چند گروه قرار داده و بعد از مطالعه ۳ الی ۴ مبحث تست های آنها را حل می کنند که این هم یک روشی است و بسته به سلیقه و اختیار داوطلب است.

» تست های آزمون های نظام مهندسی

طبیعتاً بهترین راه برای تسلط بر مباحث تست زدن و آن هم تست های آزمون های نظام مهندسی از سالهای گذشته است که به تفکیک مباحث باشد. چرا که شما تمامی تست های طرح شده از آن مبحث را یکجا می بینید و درک درستی از اهمیت هر مبحث، بخشهای مهم و نحوه صحیح مطالعه آنها مبحث خواهید داشت.

طبیعی است که به یک سری از سؤالات هم نتوانید پاسخ دهید، چرا که هنوز تمرین کافی نداشته اید و صرف زمان مجدد روی تست ها موجب مرور مجدد آن بخش شده و رفته رفته به تسلط خواهید رسید. بعد از پایان یک مبحث و حل تست های سنوات گذشته متوجه خواهید شد چه بخش هایی از آن کتاب مهمتر بوده و اگر روند مطالعه شما اشتباه بوده مجدد می توانید اصلاح کنید و عملکردتان در مباحث بعدی بهتر خواهد بود. این مرحله را همین طور برای سایر مباحث انجام دهید. روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی 

» آیا تست های آزمون های نظام مهندسی را زمانبندی شده بزنیم؟

برای سؤالات طبقه بندی شده آزمون های نظام مهندسی، اختیار زمانبندی کردن تست ها با خودتان است. اما پیشنهاد من این است چون نیاز است شما درک درستی از ذهنیت طراحان سؤال و تیپ سؤالات آزمون مهندسی پیدا کنید این کار را بدون زمانبندی انجام دهید. اما به این معنی نیست که برای یک سؤال مثلا یه ربع وقت بگذارید، نهایت ۴ الی ۵ دقیقه. اگر تمایل دارید این تست ها را نیز زمانبندی شده بزنید بهتر است بجای دو دقیقه و نیم (که برای هر سؤال در آزمون نظام مهندسی در نظر گرفته می شود) نهایت ۲ دقیقه برای هر سؤال وقت در نظر بگیرید. چرا که فقط یک مبحث در دست شماست و نیاز به تشخیص مباحث و جابه جایی کتاب ها نیست تا وقتتان تلف شود.

همین تست زدن بعد از مطالعه باعث تثبیت محتوای کتاب در ذهنتان برای کوتاه مدت خواهد شد. لذا برای رفتن به حافظه بلندمدت کافی است بعد از مدتی مثلا مطالعه ۴ الی ۵ مبحث مجدد تست های دیگری از آنها بزنید و یا متوجه شوید چه بخش هایی از منابع در ذهن شما باقی مانده و چه بخش هایی فراموش شده و با این کار نقاط ضعف خود را پیدا کنید. پیشنهاد ما شرکت در آزمون های مرحله ای معمار۹۸ است که به صورت آنلاین برگزار می شود. کافی است سایت یا صفحه ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

» تست های تألیفی

بعد از حل تست های همه منابع از آزمون های گذشته، نیاز است به سراغ تست های تألیفی بروید. چرا که شما با حل تست های سنوات گذشته با اهمیت بخش های مختلف هر مبحث و سطح سؤالات آشنایی پیدا کرده و یک محک اولیه از خودتان داشته اید. حال زمان آمادگی و تسلط کامل به منابعی است که مطالعه کرده اید و این کار با تکرار و تمرین و حل تست های زیاد امکانپذیر است و هرچقدر تست های بیشتری حل کنید تسلط شما و سرعت شما بیشتر خواهد شد.

 

ابزار افزایش سرعت

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

یک داوطلب در هر سطح آمادگی و علی رغم داشتن مطالعه زیاد و تسلط خوب بر منابع; نیازمند تکنیک هایی است که سرعت پاسخ دهی به سؤالات را افزایش دهد. سرعت عمل از مهمترین نکات جلسه آزمون است. شما بعد از مشاهده صورت سؤال در کمترین زمان ممکن باید منبع مورد نظر را تشخیص دهید و سریعاً صفحه پاسخ را باز کنید. این مورد با نشانه گذاری کردن سرفصل ها و موضوعات مهم امکان پذیر خواهد بود. یکی از این راه ها لیبل گذاری است.

لیبل گذاری

لیبل ها ابزار افزایش سرعت هستند که روی سرفصل ها و یا صفحات مهم و سؤال خیز از منابع; چسبانده می شوند و عنوان یا موضوع همان صفحه روی لیبل درج می شود و شما با استفاده از زبانه آنها، سریعاً به صفحه مورد نظر رجوع می کنید. لیبل گذاری باید بعد از مطالعه کامل کتاب باشد. و با توجه به اینکه چه بخش هایی از کتاب مهم اند و یا چه بخش هایی ضعف دارید یا به سختی پیدا میکنید انجام دهید.

لیبل گذاری باید بهینه باشد. اینکه مثلاً لیبل های زیاد روی یک کتاب بچسبانید نتیجه معکوس خواهد داشت و نه تنها به سرعت عملتان کمک نخواهد کرد، بلکه شما را سردرگم می کند. برای مثال تفاوت این دو کتاب را ببینید. طبیعتاً در کتاب سمت چپ بجای افزایش سرعت در تست زنی، وقت بیشتری را داوطلب از دست خواهد داد. لیبل ها را می توانید از لوازم التحریرها و یا فروشگاه ها تهیه کنید. ما نیز برای دانشجویان لیبل ها را از قبل آماده کردیم که به صورت دانلودی قابل تهیه هستند. این لیبل ها بر اساس سرفصل های کتاب و صفحات سوال خیز هستند. کافی است به بخش نظام مهندسی در سایت مراجعه کنید.

کلیدواژه

روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی ; کلیدواژه ها نیز یکی از راه های افزایش سرعت هستند; کلیدواژه ها شامل تمامی لغات به کار رفته در منابع می باشند که بر اساس حروف الفبا در یک کتاب مرتب شده اند. شیوه کار به این گونه است که شما بعد از مطالعه هر سؤال باید کلمه کلیدی سؤال را تشخیش دهید، سپس به کتاب کلیدواژه مراجعه کرده و کلمه مورد نظر را بیابید.

در مقابلِ کلمه، منبع و شماره صفحه آن نوشته شده است; اما با توجه به مفهومی شدن سؤالات دیگر کلیدواژه ها کارایی قبل را ندارند و نه تنها کمکی نمی کنند بلکه پاسخ دهی به این شکل وقت بیشتری را از داوطلب خواهد گرفت و کمتر کسی الان به این شکل عمل می کند. زیرا داوطلبی که دیگر نتواند منبع سؤال را تشخیص دهد، درواقع تسلط کافی بر منابع ندارد و با توجه به سطح آزمون های فعلی شانسی برای قبولی هم نخواهد داشت.

اما چه ابزار دیگری می تواند سرعت شما را در جلسه آزمون افزایش دهد و نقش تعیین کننده ای در قبولی شما داشته باشد؟

واژگان طلایی

“واژگان طلایی” محصولی است به صورت اختصاصی و اولین بار در مجموعه معمار۹۸ تهیه شده است. به جرئت عرض می کنیم که شاید یکی از سریعترین ابزار موجود، جهت رسیدن به پاسخ استفاده از واژگان طلایی است. واژگان طلایی شامل سرفصل ها و تمام ریز فهرست های یک مبحث هست که هر کدام را به یک واژه طلایی تبدیل کردیم و طبق حروف الفبا و به تفکیک مباحث به صورت جدول آماده کردیم.

در واقع واژگان طلایی چیزی ما بین کلیدواژه و فهرست هر کتاب هست. شاید به ظاهر واژگان طلایی خلاصه کتاب کلیدواژه باشد. چرا که کلیدواژه ها معمولاً حداقل بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ صفحه می باشند که حجم زیادی است، ولی واژگان طلایی در مجموع حدود ۵۰ صفحه برای منابع مقررات ملی ساختمان است. چون خبری از لغات بدون استفاده در آن نیست، چرا که فقط تیترهای کتاب در آن گنجانده شده اند. پس برای استفاده شما باید کتاب را مطالعه کرده باشید.

» نحوه استفاده از واژگان طلایی

جداول واژگان طلایی را در قطع A5پرینت بگیرید. نوع و اندازه فونت از قبل متناسب با قطع A5تنظیم شده است و هنگام چاپ گزینه Fit در A5 را بزنید; این جداول برای هر مبحث در ۱ یا نهایتاً ۴ صفحه هستند که آنها را به ترتیب زیر هم و روی مباحث بچسبانید. با این کار خیلی سریع واژگان طلایی مبحث مورد نظر را طبق حروف الفبا خواهید دید و دیگر لازم نیست کتابی جداگانه برای واژگان با خود سر جلسه آزمون ببرید.
برای تهیه واژگان طلایی کافی است از طریق راه های تماس با ما و یا آدرس اصلی سایت اقدام کنید.

شما با مشاهده صورت سؤال کلمه اصلی سؤال را تشخیص داده و تشخیص می دهید از چه منبعی است، سپس منبع را برداشته و از بین واژگان آن مبحث، طبق حروف الفبا کلمه را سریعاً پیدا کرده و به صفحه مورد نظر می روید. حجم خیلی کم و تفکیک شدن لغات طبق منابع از برتری “واژگان طلایی” است.

اما گاهاً

داوطلبان از فهرست کتاب یا فهرستی که شخصاً برای خودشان آماده کرده اند در جلسه آزمون استفاده میکنند. اما ممکن است علی رغم مطالعه خوبی که داشتید در جلسه آزمون یک لحظه نتوانید تشخیص دهید; که موضوع مورد نظر سؤال در چه فصلی از آن کتاب آمده است، تا به تیترهای آن مراجعه کنید و شماره صفحه موضوع را بیابید. یا اگر فصل مورد نظر سؤال را هم یافتید، ولی نتوانید تشخیص دهید دقیقاً در کدام صفحه قرار دارد. پس مجبور می شوید از ابتدای فهرست شروع کنید و همه ردیف ها را تا انتهای فهرست نگاه کنید تا موضوع را بیابید که وقت بسیار زیادی از شما می گیرد. از برتری های “واژگان طلایی” نسبت به فهرست کتاب همین است، اینجا واژگان طلایی به دلیل اینکه طبق حروف الفبا برای آن مبحث مرتب شده است بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. (روش مطالعه برای آزمون نظام مهندسی)

امیدوارم توضیحاتم به شما کمک کرده باشه و با یک برنامه خوب و مطالعه منسجم بتونین خودتون رو آماده کنین و ما شاهد قبولی شما در آزمون پیش رو باشیم.

به امید موفقیت شما عزیزان –خدا یار و نگهدارتون باشه

 

تشریح آزمون های معماری تست تألیفی معماری تشریح آزمون های عمران تست تألیفی عمران دفتر تحلیل آزمون
کتاب تست‌های تألیفی معماری - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی معماری - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی عمران - آزمون نظام مهندسی ساختمان کتاب تست‌های تألیفی عمران - آزمون نظام مهندسی ساختمان دفتر تحلیل آزمون به روش معمار 98 - برای داوطلبان آزمون نظام مهندسی و کنکور

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98