معمار 98

آشنایی با کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در آزمون مهندسی

کتاب قانون نظام مهندسی

کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از منابع آزمون مهندسی است که در این مطلب به بررسی اهمیت کتاب، بودجه بندی، نحوه مطالعه، اصلاحیه و دیگر نکات مهم آن میپردازیم. از منابع آزمون عمران نظارت، عمران اجرا، معماری نظارت، معماری اجرا، تاسیسات برقی نظارت، تاسیسات برقی طراحی، تاسیسات مکانیکی نظارت، تاسیسات مکانیکی طراحی، نقشه برداری، شهرسازی، ترافیک است و شرکت کنندگان در این آزمون ها می بایست از این کتاب در جلسه آزمون استفاده نمایند.

 

نظام مهندسی و كنترل ساختمان چیست؟

عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آئين نامه ها، استانداردها و تشكلهاي مهندسي، حرفهاي و صنفي كه در جهت رسيدن به اهداف منظور در اين قانون تدوين و به مورد اجراء گذاشته ميشود.

کتاب قانون نظام مهندسی شامل دو اصلاحیه می باشد; شما می توانید از سایت مقررات ملی ساختمان این اصلاحیه ها را دانلود کنید. چنانچه کتاب در دست شما ۱۹۷ صفحه است، اصلاحیه ها در بخش آخر کتاب پیوست شده و کافی است در کتاب اعمال کنید. داوطلبانی که کتاب آنها ۱۷۶ صفحه می باشد (یعنی از ویرایش های قبلی است)، باید فایل اصلاحیه را از سایت سازمان مقررات به نشانی inbr.ir دانلود کرده و پرینت بگیرند و همراه با کتاب داشته باشند و اصلاحیه ها را در کتاب نیز اعمال کنند.

 

اهمیت کتاب و بودجه بندی:

تعداد سوالات طرح شده از کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در هر آزمون از دوره های اخیر، به طور میانگین برای آزمون های نظارت ۱.۵ سوال و در آزمون های اجرا ۱ سوال بوده است. در آزمون مهر ۹۸ تعداد ۵ سوال در مجموع صلاحیت اجرا و نظارت از این کتاب طرح شد. اگر به بودجه بندی کتاب در این صفحه دقت کنید متوجه می شوید که از شهریور ۹۵ به بعد مورد توجه بیشتری این کتاب قرار گرفته است چنانچه میانگین سوال در هر دوره از این تاریخ به ۲ سوال رسیده است.

 

آیا نیاز به اعمال اصلاحیه ها است؟

توجه داشته باشید با مطالعه سوالات آزمون های دوره های اخیر، خواهید دریافت که تقریباً بخش قابل توجهی از سوالات طرح شده از این کتاب مربوط به همین اصلاحیه ها می باشد. یعنی آخرین اصلاحیه ها همواره معیار ما برای پاسخ به سوالات می باشد.

شاید مطالعه کتاب قانون نظام مهندسی از مراحل سخت مطالعه داوطلبان باشد! به مرور زمان که بعضی از مفاد و قوانین این کتاب مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفتند، سازمان مقررات ملی ساختمان، بجای اینکه این اصلاحات را مستقیم در کتاب اعمال و جایگزین قانون های قبلی کند و ویرایش جدیدی از کتاب را چاپ و عرضه به کتابخانه ها کند، بخش ویرایش ها را جداگانه در پیوست آخر کتاب(و یا در سایت جهت دانلود) قرار داده تا داوطلبان خودشان زحمت اعمال تغییرات را در کتاب بکشند.

 

 
چطور اصلاحیه ها را در کتاب قانون نظام مهندسی اعمال کنیم؟

اگر اصلاحیه در حد یک کلمه یا جمله فقط به بند اشاره کرده; می توانید مستقیم در صفحه مورد نظر اعمال کنید و اگر متن قبلی باید حذف شود روی آن خط بکشید و متن جدید را بنویسید. اگر اصلاحیه توضیحات بیشتر، جدیدتر و یا تکمیلی داده اند، می توانید در صفحه مورد نظر شماره صفحه اصلاحیه را یادداشت کنید و صفحات را بهم مرتبط کنید به صورتی که هنگام یافتن پاسخ به محض دیدن عنوان بند، شماره صفحه اصلاحیه را مشاهده کنید و متوجه باشید که بند مذکور شامل اصلاحیه هست که باید حتماً به آن صفحه هم جهت یافتن پاسخ مراجعه کنید. (نمونه تصاویر)

 

سؤال داوطلبان: چطور باید این کتاب را مطالعه کنیم؟

این سوال با اینکه بارها پرسیده می شود ولی کمی بی معنی است; قبل از این چطور کتابی را میخواندید؟ طبیعتاً شما برای اینکه بر یک کتاب مسلط شوید باید آن را به صورت معمول مطالعه کنید. راه و شیوه خاصی برای مطالعه آن وجود ندارد و به مانند همه کتاب ها کافی است که چند صفحه از آن را مطالعه کنید تا با آن آشنا شوید. لذا از اولِ کتاب قانون نظام مهندسی شروع به مطالعه کنید تا با محتوا ارتباط برقرار کنید. برای هر ماده هم یک عنوان و تیتر کلیدی و قابل فهم بنویسید، جدا از اینکه لیبل گذاری می کنید.

در آخر که به بخش اصلاحیه ها رسیدید، مرتب در کتاب اعمال کنید; یا اگر توضیحات اصلاحیه زیاد هست با ذکر شماره صفحه در بند مورد نظر به صفحه اصلاحیه رفرنس دهید; توجه داشته باشید که چندین اصلاحیه در سال های متوالی در پیوست ها پشت سر هم قرار گرفته اند و ممکن است اصلاحیه بعدی، اصلاحیه سال قبل را اصلاح یا نقض کند و یا آن را حذف کند. لذا آخرین اصلاحیه ملاک عمل خواهد بود. اگر مبحث دوم یعنی “نظامات اداری” را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید بود که این دو کتاب شباهت هایی باهم دارند و اگرچه در مبحث ۲ در ارتباط با بعضی امور اداری هم توضیح داده، این کتاب بیشتر مباحث حقوقی را پوشش داده است.

 
میتوانم کتاب قانون نظام مهندسی را از منابع خود حذف کنم؟

این کتاب همانطور که از نام آن پیداست شامل قوانین حقوقی و اجرایی است; لذا ادبیات به کار رفته در آن نیز مطابق با موضوع آن است. اگر آن دسته از داوطلبانی هستید که ذهنتان با این نوع نگارش و محتوا سازگاری ندارد، یا با مطالعه چند صفحه از آن متوجه شده اید کتابی با این نگارش و ادبیات را نمی پسندید و یا با مطالعه کامل آن نتوانستید به سوالات آن پاسخ دهید، بهتر است از مطالعه آن انصراف داده و وقت خود را روی مباحث دیگر صرف کنید.

اما اگر مباحث اصلی را به صورت کامل مطالعه کرده اید و مسلط هستید پیشنهاد میکنیم; کتاب قانون نظام مهندسی را نیز مطالعه بفرمایید. حتی پاسخ دادن به یک سوال از این کتاب شانس شما را برای قبولی بالا خواهد برد. چرا که خیلی از داوطلبان با نمره ۴۸ یا ۴۹ مردود شدند. و این یعنی فقط کافی بود به یک سوال دیگر پاسخ صحیح دهند تا قبول شوند.

 

عناوین مهم کتاب قانون:

وظایف سازمان ها، گروهبندی ساختمان ها، صلاحیت مهندسان و کاردان ها، سازمان نظام مهندسی استان، مجمع عمومی، هیئت رئیسه، شورای انتظامی، شورای مرکزی، هیأت عمومی، پروانه اشتغال به کار، مجازات انتظامی و درجه مجازات، هیأت اجرایی، اصول اخلاق حرفه ای

 

بخش های اصلی کتاب:
  • کتاب قانون نظام مهندسی شامل ۴ بخش کلی می باشد.
  • بخش اول “قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان”
  • بخش دوم “آیین نامه های اجرایی” که هرکدام از این بخش ها ماده های مربوط به خود را دارند.
  • بخش سوم “آئین نامه های اجرایی ماده های ۴ ، ۲۷ ، ۲۸”
  • بخش چهارم “اصلاحیه ها”

 

ممنون از توجه شما 🙂 – اگر این مطلب برای شما مفید بود،به اشتراک بزارید و ما را به دوستانتون معرفی کنید.

تحریریه معمار۹۸

 

مطالب مشابه:

 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98