معمار 98

مسکن قصدی با کارمزد ۳ درصد بخرید

تزریق وام مسکن به بازار بی‌تاثیر است

مسکن قصدی با کارمزد ۳ درصد بخرید

جمشید برزگر رییس کانون انبوه‌سازان از نهایی شدن مذاکراتی که برای کارگزاری مسکن اقساطی با بانک‌های مسکن، ملی و سپه انجام شده است خبر داد.

برزگر اظهار کرد: مذاکرات با بانک‌های مسکن، ملی و سپه در جریان است و به توافقات خوبی رسیده‌ایم; قرار است بعد از ۲۵ فروردین ماه با این بانک‌ها جلسه‌ای برگزار و انشاءالله تفاهم نهایی را امضا کنیم;

وی افزود: مذاکرات در دو مورد انجام شده است; یکی این‌که بانک‌ها اصل و سود اقساط را تضمین کنند; این برای بانک‌ها هزینه‌بر است که در این صورت ۳ درصد کارمزد به آنها می‌پردازیم; ۲ درصد از این کارمزد مربوط به مشتریان و یک درصد را ما بر عهده گرفته‌ایم تا به نفع مشتریان این مبلغ را بپردازیم و از سود خودمان کم کنیم.

رییس کانون انبوه‌سازان کشور ادامه داد:
روش دیگر پیشنهاد شده این است که بانک‌ها فقط کارگزاری را بر عهده بگیرند; اگر اقساط توسط مشتریان پرداخت نشد با هزینه خودمان پیگیر آن شویم که در این صورت تنها ۲ درصد کارمزد می‌پردازیم.

برزگر با اشاره به کارمزد ۴-۵ درصدی مورد درخواست بانک‌ها گفت; بانک‌ها در ابتدا درخواست کارمزد ۷-۸ درصد را داشتند که هم‌اکنون به ۴-۵ درصد رسیده‌اند و این نگاه مثبتی است که نشان می‌دهد قصد همکاری دارند و از دو پیشنهاد ذکر شده قطعا یکی از آنها عملی می‌شود.

وی درباره سود تسهیلات مسکن اقساطی اظهار کرد:

سود تسهیلات ۱۲-۱۳ درصد است که متناسب با نرخ تورم تعیین شده است;(مسکن قصدی با کارمزد ۳ درصد بخرید)

وقتی رکود مسکن دو ساله شد و بازار این بخش در کسادی قرار داشت، انبوه‌سازان به فکر افتادند تا واحدهای خود را قسطی به فروش برسانند; استدلال انبوه‌سازان این بود که تحقق این طرح می‌تواند هم به اشتغال بخش مسکن کمک کند و هم توان نحیف شده خریداران را بالا ببرد.

بدین ترتیب انبوه سازان بسته پیشنهادی خود را در سال ۱۳۹۳ به تیم اقتصادی دولت ارایه کردند; سرانجام در آذرماه سال جاری با بخشی از این بسته که فروش اقساطی مسکن از سوی انبوه‌سازان به خریداران بود موافقت شد.

 

قرار شد مدت زمان بازپرداخت وامها بین ۳ تا ۷ سال باشد و بهره آن معادل نرخ تورم عمومی در زمان عقد قرارداد لحاظ شود; در ادامه انبوه‌سازان با بانک مسکن مذاکره کردند تا تضمین اقساط را به عهده بگیرد; بانک مسکن هم قبول کرد اما ۶ درصد کارمزد خواست; انبوه‌سازان تا کنون زیر بار آن نرفته‌اند و معتقدند این رقم باید کم شود.

بر اساس اعلام قبلیT در صورت دادن مجوز فروش اقساطی در قالب رهن ثانویه به بخش ساخت و ساز; خریداران حدود ۴۰ درصد را در قالب پیش‌پرداخت و اقساط دوران ساخت پرداخت خواهند کرد; ۶۰ درصد باقی‌مانده هم از طریق تسهیلات بانکی و رهن ثانویه توسط سازندگان پرداخت می‌شود.

منبع: ایسنا

 

مسکن قصدی با کارمزد ۳ درصد بخرید – اقساط تسهیلات مسکن-بانک مرکزی
انبوه سازان-مسکن قصدی-کارمزد خرید مسکن-نرخ تورم
تسهیلات بانکی به مسکن مسکن قصدی با کارمزد ۳ درصد بخرید

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98