معمار 98

زندگینامه معمار سید هادی میرمیران

سید هادی میرمیران

سید هادی میرمیران در سال ۱۳۲۳ در قزوین به دنیا آمد.

او در سال ۱۳۴۷ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. فعالیت حرفه‌ای این هنرمند معمار تقریباً به سه دوره مساوی تقسیم می شود:

در فاصله ۱۳۴۷- ۱۳۵۷ او در شرکت ملی ذوب آهن ایران; در اصفهان سرپرست کارگاه معماری واحد طراحی و شهرسازی بوده و مسئولیت تهیه و اجرای طرح های متعددی را در زمینه مجموعه های مسکونی، بناهای عمومی و طرح های شهری در شهرهای جدید الاحداث پولادشهر، زیرآب و زرندنو به عهده داشته است.

از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ ضمن ادامه فعالیت در ذوب آهن; با شرکت خانه‌سازی ایران و اداره کل مسکن و شهرسازی اصفهان همکاری کرده است.
Image result for ‫سید هادی میرمیران‬‎
در شرکت خانه سازی ایران مسئولیت سرپرستی واحد طراحی و در اداره کل مسکن و شهرسازی اصفهان مسئولیت تهیه طرح جامع شهر اصفهان و “طرح منطقه شهری اصفهان” با او بوده است.

او در اصفهان برای اولین بار; در حوزه رسمی شهرسازی کشور; مفهوم “منطقه شهری” را به طور جدی مطرح کرد و با ارائه بسیار درخشان طرحی موفق; در فرآیندی سخت و طولانی از جلسات بررسی و تصمیم گیری در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، توانست ضرورت توجه به مناطق شهری، کشور را به منزله عرصه هایی مشخص; مجزا و مستقل در “حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری” نشان دهد.

 

Image result for ‫زندگینامه معمار سید هادی میرمیران‬‎

از سال ۱۳۶۷ نیز میرمیران به عنوان مؤسس و مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور نقش جهان پارس به کار در زمینه شهرسازی و معماری ادامه داد.

طی این دوره تهیه طرح‌های متعدد شهری به ویژه چند طرح بسیار موفق برای احیای مجموعه کریمخانی شیراز، احیا و بهسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان و بدنه سازی خیابان چهار باغ اصفهان و نیز شرکت پیگیر و فعالانه او در تمامی مسابقات مهم معماری داخلی- و یک مسابقه بین المللی- و موفقیت چشمگیر او در اغلب این مسابقات به عنوان برنده، همچنین کسب رتبه اول جایزه بزرگ معمار سال ۱۳۸۲ برای ساختمان کانون وکلای تهران و رتبه دوم جایزه معمار سال ۱۳۸۰ برای مجتمع فرهنگی- ورزشی رفسنجان و دریافت نشان فرهنگ و هنر او را به عنوان چهره شاخص و سرشناس معماری و شهرسازی معاصر ایران مطرح کرد.

Image result for ‫زندگینامه معمار سید هادی میرمیران‬‎

 

برخی عناوین و افتخارات مرحوم میرمیران عبارتند از; معمار برگزیده سال ۱۳۷۹ در اولین دوره اعطای نشان معماری ایران ; دریافت لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران برای شناسایی و معرفی معماری ایران، کسب جایزه مهراز، انتخاب شده به عنوان پیشکسوت معماری توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، دریافت لقب شهروند افتخاری اصفهان; دریافت لوح تقدیر و تندیس از جامعه مهندسان مشاور ایران و دریافت نشان دولتی درجه یک فرهنگ و هنر.

Image result for ‫سید هادی میرمیران‬‎

مرحوم میرمیران معماری ایران را یکی از برجسته ترین های تاریخ معماری جهان می دانست.

زنده یاد مهندس هادی میرمیران پس از گذراندن یک دوره بیماری صعب العلاج; فروردین ماه سال ۱۳۸۵ در بیمارستانی در آلمان درگذشت.

اکنون به یاد این معمار و هنرمند برجسته کشورمان; بنیادی به نام وی همراه با جایزه معماری میرمیران پایه گذاری شده است که به شکل سالانه برگزار می شود و طی آن به برترین های رشته معماری ایران جوایزی اهدا می شود.

 

 

زندگینامه معمار سید هادی میرمیران – بررسی آثار معماری هادی میر میران ; زندگینامه معمار میرمیران-سید هادی میرمیران-معرفی معماران و آثارشان; معمار ایرانی-معماران ایرانی-معماران معاصر ایران-معروف ترین معماران ایران;دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران-مجموعه کریمخانی شیراز-معرفی معماری ایران-;جایزه مهراز- سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98