معمار 98

وام مسکن دردی از مردم دوا نکرد – رهن و اجاره مسکن

وام مسکن دردی از مردم دوا نکرد

وام مسکن دردی از مردم دوا نکرد

کارشناس اقتصادی گفت: اعطای وام ۱۶۰ میلیون تومانی تسهیلاتی مسکن با درآمد اقشار کم درآمد همخوانی ندارد.
زینب رئوفی کارشناس اقتصادی، در خصوص تاثیر وام ۱۶۰ میلیونی مسکن بر بازار خرید، گفت: اینکه صاحب خانه شدن مردم در اولویت و برنامه‌ریزی‌های اساسی دولت قرار گرفته اتفاق خوبی است، چرا که بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه منتظر فراهم شدن بستری برای صاحب خانه شدن هستند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد:

رقم وام ۱۶۰ میلیون تومانی به ویژه بازپرداخت آن با شرایط درآمدی این اقشار همخوانی ندارد. رئوفی معتقد است بازپرداخت این وام‌ها کمتر از یک میلیون و پانصد تومان نخواهد بود این درحالی است که متوسط حقوق ماهیانه یک کارگر یک میلیون پانصد تا دو میلیون تومان است که این امر خود نشان از آن است که این دو با هم همخوانی ندارد.
این کارشناس در پایان گفت:

دولت باید برای شرایط بازپرداخت این وام کاری فکری اساسی کند.

**شوک وام ۱۶۰ میلیونی به پیکره بی جان مسکن
احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن گفت:
دو شرط اساسی برای بازخورد موفقیت آمیز وام مسکن، توان باز پرداخت وام گیرنده و امکان تامین سرپناه با وام پرداختی است.

وی در ادامه گفت:

در وضعیت اقتصادی کنونی جامعه و وجود معضل بیکاری و درآمدهای پایین ، بسیاری از افراد قدرت بازپرداخت وام مذکور را نخواهند داشت.

عضو اسبق هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمانی استان تهران، تصریح کرد:

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مردم برای تهیه مسکن از وام بهره می برند. اما تفاوت ارزش مالی اقساط آن با اجاره بهای منزل خریداری شده ۵ تا ۱۰ درصد است و بدین صورت خرید خانه از اجاره آن بصرفه تر است.

وی در ادامه افزود: باید در کشور ما نیز بستری فراهم شود تا تمام اقشار مختلف از پس پرداخت اقساط وام مسکن بر بیایند. (وام مسکن دردی از مردم دوا نکرد)

رئیس اسبق هیئت مدیره تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به لزوم سودآور بودن وام مذکور برای بانک ها، افزود: بسیاری از بانک ها در عمل از پرداخت این وام شانه خالی می کنند و دلیل اصلی این امر رکود بازار و کمبود نقدینگی بانک ها و از طرفی فشار دولت برای پایین نگه داشتن سود وام های اعطایی است.

وی ادامه داد: بنابراین در عمل تا بحال وامی چه با سپرده یکساله چه بدون آن از طرف بانک به مردم تعلق نگرفته است و بنظر می رسد سیاست عنوان نکردن پرداخت وام ۱۶۰ میلیونی، راهکاری برای تهییج بازار ساکت مسکن بوده است.

سرحدی اذعان کرد: مسکن یک کالای اساسی و گران است و شوک های کوچک تاثیر زیادی در رونق گرفتن آن نخواهد داشت.

وام مسکن دردی از مردم دوا نکرد – وام مسکن-اقشار کم درآمد-مالیات-اقتصادی – خرید مسکن

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98