معمار 98

ماراتن بازار مسکن از شعار تا واقعیت در سال ۹۵

ماراتن بازار مسکن از شعار تا واقعیت در سال 95

ماراتن بازار مسکن از شعار تا واقعیت در سال ۹۵

ناظران اقتصادی بر این باورند امید به رونق در بخش مسکن در سال ۹۵ کلید می خورد.
بخش مسکن سال هاست که در تب و تاب رسیدن به یک حالت تعادل است، رکود و تورمی که طی چند سال گذشته این بخش را به خود تاب می داد در سال ۹۴ نیز بیش از سال ها پیش به طور محسوس مشاهده می شد.

مسکن به عنوان مهمترین نیازها هر خانواده، جزء اولویت های اساسی هر جامعه به شمار می رود چرا که بدون داشتن سر پناه زندگی با معضل مواجه است همان طور که بدون غذا خوردن امکان زندگی وجود ندارد.
بنابر اظهار نظر کارشناسان سال ۹۴ خرید و فروش و معاملات ملک از درصد بسیار پایینی برخوردار بود.
حتی کسانی که امید به خانه دار شدن نیز داشتند هم چنان در سردرگمی به سر می برند. (ماراتن بازار مسکن از شعار تا واقعیت در سال ۹۵ )

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن حتی انبوه سازان نیز، نمی توانستند چرخ ساخت و سازهای خود را به تنهایی بچرخانند.
ولی بسیاری از فعالان بازارمسکن سال ۹۵ را آغازی بر رونق گرفتن بازار مسکن بر شمردند حتی معتقدند خرید و فروش نیز دچار تغییر و تحول اساسی می شود.

این کارشناسان بهترین عوامل را کاهش نرخ سود بانکی بر شمردند که خود تمرین عامل برای به رونق افتادن بازار مسکن در ریل تعادل است. البته کارشناسان این هشدار را نیز داده اند که اگر مسیر برای دلال بازار و سوداگران در بازار مسکن هموار شود اتفاقات نا خوشایندی برای مسکن رقم می خورد که با نظارت درست دولت این وضعیت اتفاق نخواهد افتاد.

**مسکن، بدون انبوه سازان معنایی ندارد
محمد رضا دهقان کارشنای حوزه مسکن رونق بازار مسکن را در سال ۹۵ در گرو عوامل متعددی هم چون حمایت حمایت از انبوه ساازن بر شمرد و گفت: انبوه سازان بازوان اصلی دولت در این بخش محسوب می شوند.
دهقان افزود: نقشی که انبوه سازان در بالا بردن ساخت و سازها دارند، بسیاری از اهداف دولت در این بخش را محقق می کند.
وی در پایان گفت: سیاست های هدفمند دولت هم باازر خرید و فروش مسکن را رونق می دهد، اما امید خانه دار شدن بسیاری از اقشار کم درآمد را پر رنگ تر می کند. (ماراتن بازار مسکن از شعار تا واقعیت در سال ۹۵ )

**نگاه سرمایه ای دیکر از مسکن حذف شود
محمد علی ربانی یک انبوه ساز نیز به وضعیت بازار مسکن در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: برای خروج از رکود در بخش مسکن، نگاه به این بخش به عنوان کالای  سرمایه ای باید حذف شود.
وی افزود: تا زمانی که به بخش مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می شود، همین آش و همین کاسه را داریم و تورم بر این بخش همچنان حاکم خواهد بود.

به اعقتاد دربانی کوتاه شدن است دلالان و واسطه گران مهمترین عامل  برای رونق بازار مسکن است.
وی در پایان گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد امید داریم تا قیمت ها در این بخش مجدد سیر صعودی را پیدا نکند و رونق ساخت و سازها را شاهد باشیم.

**خروج از رکود برای سال ۹۵ ممکن نیست
فرهود اعتماد دیگر کارشناس مسکن اما نظر دیگری دارد چنا چه وی معتقد است بازار مسکن سال آینده نیز از رکود خارج نمی شود.
وی در ادامه گفت: سیاست های دولت در بخش مسکن، سیاست های مدونی است که بتوان روی آن حساب ویژه ای کرد.
وی افزود: دولت اعلام می کند که می خواهد به خریداران وام عطا کند، اما پس از ماه ها کش و قوس  وامی را هم می خواهند اعطا کند به تعداد محدودی تعلق می گیرد و این مسئله خود معضلی است برای قفل ماندن همچنان مسکن.
وی در پایان گفت: امیدوارم با تغییر سیاست های دولت تا سال های آینده شاهد رونق در این بخش باشیم.

 

رهن و اجاره-سود بانکی مسکن-خرید وفروش-تسهیلات مسکن – سال رونق بازار مسکن

ماراتن بازار مسکن از شعار تا واقعیت در سال ۹۵ 

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98