معمار 98

تغییر الگوی مسکن به سمت ساخت واحدهای کوچک

تغییر الگوی مسکن

تغییر الگوی مسکن به سمت ساخت واحدهای کوچک

فرسودگی کالبد شهرها از درون / وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تغییر الگوی مسکن و ساخت واحدهای کوچک در سال‌های اخیر گفت: سیاست دولت و برنامه وزارت راه و شهرسازی توسعه شهرهای میانی است.


عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به جلسه مشترکی که با بنیاد مسکن در حضور رییس جمهوری تشکیل شد و ضمن تبریک ایام ماه رجب گفت: گفتنی‌های بحث مسکن را امروز رییس جمهوری گفته‌اند و به همین دلیل نیز می‌خواهم تشریح کنم که نگاه ما به موضوع مسکن چگونه است. وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن چندین بحث را مورد توجه قرار می‌دهد که یکی از آنها بحث تحول جمعیتی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کم و بیش می‌دانید بخش عمده تحولات جمعیتی در جامعه شهری انجام شده است و فکر نمی‌کنم با تحولات فراوان روبه رو باشیم. ما در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی ۳۰ میلیون جمیعت داشتیم که ۷۰ درصد آنها روستایی و ۳۰ درصد شهری بودند و هم اکنون جمعیت کشور به حدود ۸۵ میلیون رسیده است که بیش از ۷۰ درصد آنها شهری و کمتر از ۳۰ درصد شهری هستند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که رشد جمعیت شهری از این پس بسیار بسیار کند شود و برآورد جمعیت‌شناسان نشان می‌دهد که چنین رشدی را در جمعیت نخواهیم داشت.

  • عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود:
در حال حاضر، جمعیت شهری ۶۵ میلیون نفر است که این افزایش در کمتر از ۵۰ سال گذشته نشان‌دهنده بیش از ۱۰ برابر رشد است؛ با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی است این رشد در آینده بسیار کند خواهد بود و جمعیت ناشی از مهاجرت زیادی را شاهد نخواهیم بود. اخیرا نیز در تصویب جامع شهرها بسیاری از طرح‌ها به افق جمعیتی پیش‌بینی شده نمی‌رسند. بدین معنا رشد جمعیت در شهرها متوقف شده است.

آخوندی خاطر نشان کرد: در برابر تحولات جمعیتی دو اتفاق مهم دیگر نیز هستند که باید به آنها توجه شود: یکی بُعد خانوار است؛ بدین معنا زمانی که می‌گفتند یک خانوار به طور معمول خانواده‌ای ۵ نفره مدنظر بود که حالا خانوار به کمتر از ۳ نفر نیز رسیده است و با این وضعیت، تعداد خانه مورد نیاز کاهش داشته است اما نیاز به تعداد واحد مسکونی رو به گسترش است.

  • وی با تاکید بر اینکه الگوی مسکن تغییر داشته است، گفت:
  • در الگوی مسکن تغییراتی رخ داده و ما مجبور هستیم به سمت واحدهای کوچکتر برویم.

این مقام مسئول و سیاستگذار حوزه مسکن کشور، کالبد شهرها را دومین نکته‌ای خواند که باید پس از تحولات جمعیتی مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه افزود: کالبد شهرهای ما در حال حاضر از درون دچار پوسیدگی و فرسودگی هستند. نگاه به اکثر شهرهای ایران نشان می‌دهد مرکز دچار فرسودگی و پوسیدگی است و به همان نسبت شهرها در پیرامون در حال گسترش و بزرگ شدن هستند. بدین معنا شهرهای ما مانند سیبی هستند که از درون پوسیدگی دارند و به اصطلاح پفکی رشد کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:

بزرگ شدن بی‌رویه شهرها در پیرامون و پوسیدگی آنها در مرکز مسائل متعددی را دامن زده است که مهمترین آنها بحث امنیت است. حمل و نقل، ترافیک، ارزش زمین و بالارفتن قیمت‌ها و مسائلی از این دست از دیگر مواردی هستند که اثرات زیادی بر شهرها گذاشته‌اند.

 

تغییر الگوی مسکن فرسودگی شهرها-شهرسازی-تغییر الگوی مسکن-توسعه شهر-واحدهای کوچک-مسکن و شهرسازی

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98