معمار 98

زاها حدید ، اسطوره معماری قرن درگذشت + آثار معروف

زاها حدید

زاها حدید ، معمار برجسته و صاحب نام عراقی‌- بریتانیایی، در ۶۵ سالگی درگذشت. وی یکی از بزرگترین معماران معاصر بود که آثار بی نظیری را از خود به جای گذاشته است.

مرکز ورزش های آبی المپیک لندن از جمله آثاری است که معماری آن را زاها حدید بر عهده داشت. او در طول سال های فعالیت هنری اش، آثار گوناگونی خلق کرد که در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و هنگ کنگ ساخته شد. زاها حدید برنده مدال ها و جوایز متعددی شده بود، از جمله “مدال سلطنتی معماری” در بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرد.

طی ۱۶۷ سال، زاها حدید نخستین زنی بود که مفتخر به دریافت مدال سلطنتی بریتانیا شد.او در سال ۲۰۱۲ لقب تشریفاتی “Dame” را از ملکه بریتانیا دریافت کرده بود.

زاها حدیدخانم حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در “ای ای”، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد. پس از فارغ­ التحصیلی، زاها در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد.او همچنین در همان سال‌­ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.

او امروز پنجشنبه ۱۲ فروردین ۹۵ ،در بیمارستانی در میامی، و در پی حمله قلبی درگذشت.

  •  برج دو قلوی زاها حدید در تهران در هاله ای از ابهام
زاها حدید طراح برجسته بریتانیایی برنده مسابقه بین‌المللی طرحی فاز دو برج میلاد شده و گودبرداری این طرح نیز انجام گرفته است، اما تیرماه امسال این پروژه متوقف شد تا مدیران تصمیم نهایی خود را درباره طرح نهایی بگیرند ولی از ادامه کار هنوز خبری نیست.  زا‌ها حدید طراح برجسته بریتانیایی قرار است به زودی طرح فاز دو برج میلاد را در ایران اجرا کند. در حالی که گودبرداری این طرح به اتمام رسیده است، اما هنوز زمزمه‌هایی از تغییر طرح شنیده می‌شود.
این طرح که شامل دو برج بزرگ و چیزی شبیه طراحی سه برج مسکونی وی در غرب منطقه تجاری بریزبن است، ۵۵ متر از کف اتوبان و ۴۵ طبقه از سفره برج میلاد ارتفاع دارد. همین ارتفاع برخی مدیران را نگران کرده که برج میلاد را در خود هضم کند. مدیران این پروژه معتقد بودند برج میلاد به تنهایی نقشی در ارتقاء شهر تهران در سطح بین المللی و منطقه‌ای ایفا نمی‌کند، بلکه مجموعه کامل برج میلاد و ارتباطش با پارک پردیسان به عنوان قطب گردشگری و توریستی در ارتقاء جایگاه جهانی تهران تاثیرگذار خواهد بود.
عملیات عمرانی برج میلاد ۲ در تیرماه امسال متوقف شد و گود ایجاد‌شده در حال مقام‌سازی است. چالش دیگری که درباره این طرح مطرح شده این است که فاز دو برج میلاد تا چه حد شاخصه‌های معماری ایرانی اسلامی را دارا است؟ این موضوع نیز یکی دیگر از مسائلی است که مدیران چندان پاسخ قانع کننده‌ای برای آن ندارد.
فاز دو برج میلاد دارای ۱۲۰ هزار متر مربع زیر بنا، هتل ۵ ستاره و ملحقات ۹۵ هزار متر مربع، مجموعه تجاری ۶۳ هزار متر مربع و پارکینگ ۱۷۰ هزار متر مربع شامل ۵۰۰۰ واحد است. طراحی پروژه‌های عظیمی مانند میلاد ۲ هشت تا ۱۰ میلیارد هزینه دارد.
زاها حدید
شاخصه‌های این طرح بدین ترتیب است که گفته می‌شود از یکی از اشکال هندسه و معماری ایرانی (۵ وجهی و ۱۰ وجهی) در پلان برج‌های تجارت جهانی و هتل استفاده شده که نشانه ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی، هنری و معماری ایرانی اسلامی است و در آن با حرکت در ارتفاع یک ۵ وجهی به تدریج و در دو حرکت متجانس، به یک ده وجهی در انت‌ها دگرکون شده و نهایتا دو برج همگون و متمایز شکل می‌گیرد.
به این ترتیب دو برج با هندسه مشابه و شکل پذیری متفاوت با کاربری هتل و مرکز تجارت جهانی با ارتفاع حدود ۱۸۰ متر از  برج میلاد بوده و شمایلی منحصر بفرد را دارا است. برج اصلی با قرارگیری بر روی سکوی مرکزی پایه (Podium) که شکل شکفته شدن وجوه برج است از طریق همین سکو ارتباط خود را با برج دیگر حفظ کرده است.
نگاهی به ۵ مورد از برترین شاهکار های معماری زاها حدید
شرکت معماری زاها حدید (Zaha Hadid Architects) یکی از استودیوهای معماری عالی معروف در سراسر جهان است که  به دلیل ظرافت و طراحی تکرار نشدنی در دنیای معماری معروف می باشد. نام این شرکت مترادف با طراحی مدرن و مربوط به آینده است. تمامی این ساختمان ها ، شگفت انگیز و یا دارای طرح های عجیب می باشند. در ادامه ۵ مورد از بهترین و شگفت انگیزترین شاهکارهای معماری ساخته شده توسط شرکت معماری زاها حدید را مشاهده خواهید کرد.

 

مرکز ورزشهای آبی لندن برای المپیک تابستانی ۲۰۱۲

این شاهکار معماری در لندن واقع شده است. این ورزشگاه در سال ۲۰۱۱ برای بازیهای المپیک تابستانی سال ۲۰۱۲ ساخته شده است که از آب در حال حرکت در ساختاری منحصر به فرد و تکرار نشدنی الهام گرفته است.

زاها حدید

زاها حدید

زاها حدید

موزه حمل و نقل گلاسکو ریورساید (Glasgow Riverside)

  • این موزه بسیار زیبا در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است، و در گلاسکو، انگلستان واقع شده است
  • نمای شیشه ای شفاف این ساختمان اجازه می دهد تا نور طبیعی وارد این ساختمان شود.

زاها حدید

زاها حدید

زاها حدید

  • گالری مارپیچی Serpentine
  • این ساختمان بسیار جذاب در کنزینگتون باغ، لندن واقع شده است.
  • از دو بخش، سقف موج دار با خطوط ناب و ساختار ظریف، اما قوی تشکیل شده است
  • این ساختمان زیبای معاصر دارای ساختار شگفت انگیزی می باشد.

زاها حدید

زاها حدید

زاها حدید

ورزشگاه Al Wakrah برای جام جهانی ۲۰۲۲

با الهام از یک قایق ماهیگیری محلی، با خطوط کشیده و شبح منحنی، این ورزشگاه برای جام جهانی بعدی طراحی شده است. این طراحی هنوز به اتمام نرسیده است، اما وعده داده شده است تا طراحی مدرن، متمایز و منحصر به فردی توسط این استودیو انجام شود.

زاها حدید

زاها حدید

زاها حدید

 

مرکز حیدر علی اف در باکو
مرکز حیدر علی اف که دارای مساحت ۱۰۱،۸۰۱ مترمربع می باشد، در باکو، جمهوری آذربایجان واقع شده است. ساختار این ساختمان بسیار چشم گیر می باشد و هدف از ساخت آن ایجاد مکانی برای برنامه های فرهنگی کشور می باشد.

زاها حدید

زاها حدید

زاها حدید

زاها حدید

پایان مطلب

زاها حدید مرد-معمار زن زاها حدید فوت کرد-زاها حدید کیست

architecture zaha Hadid died-who is zaha hadid-مرگ زاها حدید معمار برجسته قرن

ده مورد از برترین شاهکارهای زاها حدید-۵ مورد از برترین شاهکارهای معماری زاها حدید – فوت زاها حدیدمرگ زاها حدید

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98