معمار 98

معمارانی که موفق شدند جایزه پریتزکر پرایز را دریافت کنند

جایزه پریتزکر پرایز

جایزه پریتزکر پرایز مهم ترین عنوان در زمینه معماری محسوب می شود که معیارهای آن بر اساس مشارکت مستمر جامعه معماری برگزار می گردد. پریتزکر پرایز از طریق هنر معماری، مشارکت قابل توجهی را برای بشریت به ارمغان آورده است. جایزه انفرادی پریتزکر (انتخاب فرد برنده، نه دفتر یا گروه) از سال ۲۰۰۰ پایه گذاری شد، آن هم زمانی که هیات داوران رم کولهاس را به جای گروه معماری OMA به عنوان برنده انتخاب کردند; یا در سال ۲۰۱۶ به جای انتخاب گروه Elemental; آلخاندور آراونا به واسطه نظریه های بی نظیرش به عنوان فرد پیروز معرفی شد.

با این حال می توانیم چندین گروه معماری را به عنوان تیم دو یا چندنفره که برنده جایزه پریتزکر پرایز شده اند را نام ببریم. شاخص ترین تیم های معماری این جوایز: Herzog & de Meuron در سال ۲۰۰۱، کازیو ساجیما و ریو نیشیزاوا از گروه معماری SANAA در سال ۲۰۱۰، و رافائل آراندا، کارمه پیژم، و رومن ویلالتا از RCR Arquitectes نام برد.

جایزه پریتزکر پرایز
جایزه پریتزکر پرایز توسط جی پریتزکر از طریق بنیاد Hyatt پایه گذاری شد; سازمانی که با یک کمپانی هتل سازی با همین نام فعالیت می کند; این جایزه برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ به معماری آمریکایی; فیلیپ جانسون برای پروژه خانه شیشه ای در کانیتیکت اهدا گردید.

جایزه پریتزکر در ۴۰ سال گذشته بدون وقفه اعطا گردیده که تا کنون بیش از ۱۸ کشور حداقل یک نماینده به عنوان برنده داشته اند; تا به امروز نیمی از برندگان از قاره اروپا بوده اند;در حالی که قاره آسیا;آمریکا و اقیانوسیه ۲۰ نماینده به عنوان برنده داشته اند; آفریقا تنها قاره ای است که تا کنون معماری به عنوان برنده پریتزکر نداشته است; تنها سه زن (زاها حدید، کازیو سجیما و کارمه پیژم که با تیم های معماری همراه بودند) این جایزه را کسب نموده اند; در این مطلب قصد داریم ۴۰ معمار یا تیم معماری که جایزه پریتزکر پرایز را دریافت کرده اند، معرفی کنیم.

 

جایزه پریتزکر پرایز

جایزه پریتزکر پرایز

جایزه پریتزکر پرایز جایزه پریتزکر پرایز جایزه پریتزکر پرایز جایزه پریتزکر پرایز جایزه پریتزکر پرایز جایزه پریتزکر پرایز جایزه پریتزکر پرایز

  • تحریریه معمار۹۸
  • منبع: آرک دیلی

Pritzker Architecture Prize ;معماران برنده جایزه پریتزکر  جایزه معماری جهانی

آزمون نظام مهندسی ساختمان - معمار98